Hovedmeny

Batteri og rekkevidde.

Startet av ENTO, tirsdag 13. september 2022, klokken 00:15

« forrige - neste »

igniztion

Det der er drømmepriser for oss i NO2... "Utenlandskablene kommer ikke til å påvirke strømprisene i nevneverdig grad" - fritt sitert fra div. politikere.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Interessant gjennomgang av tema aktiv forvarming av batteri hos eksisterende biler.
https://youtu.be/SRxX67_1z2U?si=cGWnn6l_TgzpvL8Z
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Moas

Sitat fra: igniztion på fredag 18. august 2023, klokken 10:10Det der er drømmepriser for oss i NO2... "Utenlandskablene kommer ikke til å påvirke strømprisene i nevneverdig grad" - fritt sitert fra div. politikere.
Det var nok egentlig tatt fra dette NVE sitatet i 10.12.2019:



https://www.nve.no/konsesjon/konsesjonssaker/konsesjonssak/?id=4673&type=A-1
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

daktari

Nyland har kjørt ny 1000 km test med ID.4 GTX. Må være en 23-modell med v3.5 (1701), dårlig utstyrt unntatt felgene.

Ca 0 grader, veldig mye vind, tørre veier. 21" sommerdekk som jeg tror ikke er forbruksmessig optimalt i slike lave temperaturer. 2,78 kWh/mil er kanskje ok fart og forhold tatt i betraktning.

Ser ut som bilen aldri varmer batteriet. Han får dermed ikke maks ladefart på 175 kW, men ender rundt 145-158 kW max. Har da 45 c i pakka, men dette synker (ved passiv kjøling?) ned til 25 C ved neste lading.

https://youtu.be/w3rXnnM89BA?si=zMr72IrCBwIK9l1E

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på onsdag 25. oktober 2023, klokken 23:01Nyland har kjørt ny 1000 km test med ID.4 GTX. Må være en 23-modell med v3.5 (1701), dårlig utstyrt unntatt felgene.

Ca 0 grader, veldig mye vind, tørre veier. 21" sommerdekk som jeg tror ikke er forbruksmessig optimalt i slike lave temperaturer. 2,78 kWh/mil er kanskje ok fart og forhold tatt i betraktning.

Ser ut som bilen aldri varmer batteriet. Han får dermed ikke maks ladefart på 175 kW, men ender rundt 145-158 kW max. Har da 45 c i pakka, men dette synker (ved passiv kjøling?) ned til 25 C ved neste lading.

https://youtu.be/w3rXnnM89BA?si=zMr72IrCBwIK9l1E



Er veldig nysgjerrig på hva dere andre tenker om resultatene og konklusjonene som Nyland trekker fra ODB verdiene underveis. Er Volkswagen konservative ift. batterihelse når batteriets temperatur alltid går ned på 20-tallet under kjøring? Nei, passiv kjøling kan det ikke være for da blir batteriet varmere ved hardt bruk slik som på Leaf. Interessant hva som blir nevnt i videoen at varmepumpen kjøler batteriet og PTC varmer kabinen mens ladingen pågår. Alt i alt, var dette oppløftende eller dårlig? Håper Nyland lager en oppfølgingsvideo om algoritmene bak dersom Volkswagen kommer tilbake til han om det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Med passiv kjøling mente jeg at tempen utendørs pluss 120 km/t fartsvind + høststormen kjøler ned pakken utenfra. I praksis blir da kjøle-effekten, hvis stormen blåste ca 10 m/s, oppunder -15 grader. Denne vinden blåser over en alu-overflate på ca 2 kvm (øyemål).

Men det er mulig det er aktiv kjøling også, og kanskje at bilen bruker det til å varme kupeen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på torsdag 26. oktober 2023, klokken 08:40Med passiv kjøling mente jeg at tempen utendørs pluss 120 km/t fartsvind + høststormen kjøler ned pakken utenfra. I praksis blir da kjøle-effekten, hvis stormen blåste ca 10 m/s, oppunder -15 grader. Denne vinden blåser over en alu-overflate på ca 2 kvm (øyemål).

Men det er mulig det er aktiv kjøling også, og kanskje at bilen bruker det til å varme kupeen.

Det er i alle fall støtte for aktiv kjøling med vannkjøling integrert under batterimodulene sammen med kjølepasta for bedre utjevning av temperatur. Vet ingenting om slike systemer går over passiv kjøling men det er vel ikke noen ulemper å ha systemet i gang kontinuerlig (under drift) om jeg skal gjette. https://www.batterydesign.net/volkswagen-meb-battery-pack-id-family/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Kikket igjennom nå og resultatene er vel omtrent som forventet. Kunne peaket litt høyere, men helt greit for 0-2 minusgrader ute, 21" hjul og kraftig vind. Ser resultatet blir omtrent som tidligere, men i praksis er det bedre pga lavere temperatur og mye vind.
Fikk med meg at han mener klima ikke påvirker ladehastighet, noe som skulle tilsi at det drar strøm fra lader og ikke batteri? Ved 19 min snakker han om ett eller annet han mener er helt genialt, men skjønte ikke helt hva han mener.

Passiv kjøling vil jeg kanskje tro er noe større enn på en Leaf sitt batteri som er stablet mye mer i høyden, men det kan godt tenkes at VAG er mer skånsomme mot batteriet enn andre produsenter som tillater hardere behandling.

Videoen starter med å vise til feil ved åpning av dører, men det er jo en innstilling i infotainment om bare fordør skal låses opp med keyless eller om alle dører skal låses opp. Hadde han trykket på lås opp på nøkkel vil bakdørene uansett låse seg opp. Men det er en innstilling han selv kan velge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det slo meg her om dagen; med 25 C i batteriet så burde han yoloet littegrann før lading for å sjekke hva det ville betydd for ladefarten. Hadde han da truffet de beryktede 175 kW?

Forøvrig enig med Øyvind.

Men synes det er snodig at VW ikke lanserer en enkel varmefunksjon for 3.x-bilene også; de vet åpenbart hvordan de skal skrive sw for det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Det er vel 2 eller 3 forskjellige batteriprodusenter som brukes på ID-bilene og kun 1 av dem som tillater 175kW så vidt jeg har lest.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

MinID

Sitat fra: igniztion på fredag 27. oktober 2023, klokken 23:37Det er vel 2 eller 3 forskjellige batteriprodusenter som brukes på ID-bilene og kun 1 av dem som tillater 175kW så vidt jeg har lest.

Yepp. Alle Id buzz har riktig bstteripakke, id4 har færrest. Id5 noe flere. Usikker på hvor dette kom frem.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på lørdag 28. oktober 2023, klokken 08:03
Sitat fra: igniztion på fredag 27. oktober 2023, klokken 23:37Det er vel 2 eller 3 forskjellige batteriprodusenter som brukes på ID-bilene og kun 1 av dem som tillater 175kW så vidt jeg har lest.

Yepp. Alle Id buzz har riktig bstteripakke, id4 har færrest. Id5 noe flere. Usikker på hvor dette kom frem.

Eneste konkrete holdepunktet jeg har lagt merke til på ID.4 er at Pro med bakhjulsdrift lader på 29 minutter, og Pro/GTX med firhjulsdrift lader på 36 minutter, med 5-80% SOC.

https://elbilforum.no/index.php?topic=63650.msg1093439#msg1093439
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Hmm. På forrige ID4 ble ladehastigheten oppjustert med sw3.2. Da fikk jeg 164kW på Ionity. Den nye har jeg ikke hatt behov for å hurtiglade foreløpig, men kanskje en gang i vinter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

På FastNed sier de 175 kW for alle GTX samt ID.5, men 135 kW for ID.4 Pro. Buzz ikke beskrevet.

Må ha ca 30 C i pakka. Ser ut etter et raskt blikk at alle har samme SOC på 100 kW og på 80%, så ladetiden bør bli bedre på nyere pakke/sw enn den gamle.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360013336618-Volkswagen
Jeg vet ikke hvor oppdatert dette er.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: MinID på lørdag 28. oktober 2023, klokken 08:03
Sitat fra: igniztion på fredag 27. oktober 2023, klokken 23:37Det er vel 2 eller 3 forskjellige batteriprodusenter som brukes på ID-bilene og kun 1 av dem som tillater 175kW så vidt jeg har lest.

Yepp. Alle Id buzz har riktig bstteripakke, id4 har færrest. Id5 noe flere. Usikker på hvor dette kom frem.

Hva som er "riktig" kan vel også diskuteres. Den som makser ut på 150kW, lader fortere fra 10 til 80% enn den som makser ut på 175kW i følge ladekurvene.

Den som makser ut på 175kW er nok den raskeste over lengre distanser dersom man lader mest mulig optimalt (type Teslabjørn sine 1000km challenge)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA