Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

Vaduz

Vi har kortlesere på kaffemaskiner, snacks dispensere og barneleker i kjøpesenter, så hvorfor skal det være vanskelig på destinasjonsladere? Trenger bare en på 10 stolper om det skulle være et problem.

elektro

Sitat fra: RJK på onsdag 28. september 2022, klokken 11:42
Brikke fungerer fint når det fungerer, men det krever forhåndsregistrering, at tilknyttet kort fremdeles er gyldig og at det ikke er andre hindringer som gjør at man ikke får betalt. Samme med kort, og app er til å rive av seg håret av.

Og roaming er fint, om alle ladeoperatører i alle nærliggende land ihvertfall, er med på dette. Men det utelukker fremdeles de som ikke har/har anledning til å skaffe seg en brikke.

Ved bortlån eller utleie av bil, så må altså den som eier/administrerer bilen(e) ha en løsning for dette. Og det er ikke sagt at man får dette til kostpris uten pålegg. Utleiere tar sjeldent på seg administrasjon av en løsning, uten å skal ha betalt for dette.

Og sist men ikke minst, det er nå klinkende klart at din mening her er i klart mindretall, og kan derfor ikke tas hensyn til, siden det hindrer at flertallet på over 80 % i elbilforeningens undersøkelse blir hørt.

Og slik var det allerede før du starta tråden, for dette har vi diskutert mange ganger før. Jeg lurer derfor på når du har tenkt å ta dette til deg, og akseptere at dette kommer. Og nå mest sannsynligvis ganske snart. Er på overtid nå, så råden burde være stengt. Men mistenker det fremdeles vil komme poster her, selv etter at løsningen er rullet ut.

Det samme kan man jo si om bankkort. Det er fint når det fungerer. Det krever jo at bankterminalen fysisk fungerer, at driftsleverandøren fungerer, at kortet fungerer (ikke er avmagnetisert/sperret/utløpt). Du må også ha det med deg og det må være penger eller kreditt på det.

Synes du jeg overdriver? Vel, nettopp... :)

Nå er det ikke bankkortet som er problemet. Men dersom roaming blir et krav i hele EU, så trenger man ikke installere og drifte millioner av bankterminaler. Det er den store forskjellen.

Det er ikke SÅ vanskelig å skaffe seg RFID brikke- eller kort. Er det vel? Jeg Googlet «bestille RFID brikke» og det første jeg fikk opp var en rimelig grei fremgangsmåte hos Fortum: https://strom.fortum.no/lade-pa-veien/ladebrikke Jeg kunne også spurt min bilforhandler, eller gått i kassa på Circle-K. En mobilapp kan fungere som backup. Og man trenger bare én.

At 80% av brukerne i Elbilforeningens undersøkelse ønsker bankterminal, betyr jo ikke at det er en god idé. Det kommer jo an på både spørsmålsstillingen og respondentenes erfaringsgrunnlag og evne til å innse hva dette innebærer.

Hva om de spør; Ville du vært villig til å betale mer for lading og godta en tregere utbyggingstakt for å få bankterminal på alle ladepunkter i Europa?

De kunne også spurt; Er det fortsatt behov for å sette i gang den enorme omveltningen det er å utstyre alle ladepunkter i Europa med bankterminal, hvis man har roaming, slik at man klarer seg med én RFID brikke eller én app og ett kundeforhold?

Eller; Tror du bankterminal er fremtiden, eller bør man satse på Plug & Charge?

For å svare på spørsmålet ditt kommer jeg ikke til å ta dette kravet om bankterminal til meg. Du ser nå at NAF også vakler i sitt standpunkt. Jeg tror heller ikke noe på at alle eksisterende hurtigladere og destinasjonsladere kommer til å ha det når vi skriver 2027. Roaming og Plug & Charge vil være tilstrekkelig. Har du prøvd noen av delene?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Vaduz på onsdag 28. september 2022, klokken 20:41
Vi har kortlesere på kaffemaskiner, snacks dispensere og barneleker i kjøpesenter, så hvorfor skal det være vanskelig på destinasjonsladere? Trenger bare en på 10 stolper om det skulle være et problem.

Det er noen små hinder mht. beløpsgrenser og slike ting, men det er sikkert mulig å løse. Det er bare unødvendig, dyrt og komplisert, fremfor de løsningene vi allerede har - som vil fungere utmerket med roaming.

EDIT: Dessuten mister man jo muligheten for å se ladehistorikk med detaljer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på mandag 26. september 2022, klokken 13:25
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. september 2022, klokken 16:48
Rene kredittkort har ikke bankaxept og må kjøres som Visa eller Mastercard transaksjon.
Nå har det riktignok blitt betydelige kutt i gebyrene på disse kortene den senere tid, men bankaxept er fortsatt mye rimeligere.
Som kunde spiller det vel liten rolle om gebyret er noen øre mer eller mindre, prisen man betaler for varen blir jo den samme.

Selv kommer jeg faktisk bedre ut ved å konsekvent bruke Mastercard kortet utstedt av banken ettersom jeg får 1% cashback på den måten :)

Enig :+1: en prosent og 5 prosent på innestående. Betaler bare 10kr pr mnd i sparebank 1.

elektro

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. september 2022, klokken 23:03
Sitat fra: Rollep på mandag 26. september 2022, klokken 13:25
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. september 2022, klokken 16:48
Rene kredittkort har ikke bankaxept og må kjøres som Visa eller Mastercard transaksjon.
Nå har det riktignok blitt betydelige kutt i gebyrene på disse kortene den senere tid, men bankaxept er fortsatt mye rimeligere.
Som kunde spiller det vel liten rolle om gebyret er noen øre mer eller mindre, prisen man betaler for varen blir jo den samme.

Selv kommer jeg faktisk bedre ut ved å konsekvent bruke Mastercard kortet utstedt av banken ettersom jeg får 1% cashback på den måten :)

Enig :+1: en prosent og 5 prosent på innestående. Betaler bare 10kr pr mnd i sparebank 1.

Hvis vi holder oss til lading, gir NAF Xtra VISA 15% rabatt på all lading, mens DNB gir opptil 16% rabatt, avhengig av kundeprogram. Her spiller det ingen rolle om man bruker RFID, app, QR, Plug & Charge eller bankterminal. :+1:

Hos Circle K er det mer uoversiktlig. De har en høy pris på 8,19 kr/kWt for drop-in lynlading. For registrerte kunder er prisen 7,99. Så får man 5% rabatt som Extra kunde, da blir prisen 7,59. Er man i tillegg OBOS medlem f.eks, får man 5% til og havner på 7,19. Før ev. rabatter fra banken.

Jeg vil hevde at det blir vanskeligere å ha denne typen programmer for å låse kundene til seg med roaming. Da blir det i stedet de som har best ladeinfrastruktur, beliggenhet og fasiliteter som blir valgt.

Dog skal det sies at f.eks. Audi, på lik linje med de andre produsentene som står bak nettverket, per i dag gir kraftig rabatt hos IONITY. Og selv om det er samme pris hos Recharge, Kople, E.ON, Eviny, mf. med Audi Charging Service, er det høyere pris hos Mer. Her bør det være et tillegg i EU bestemmelsen som krever roaming til samme pris. Da nærmer vi oss mål.

RJK

Recharge er i gang med testing, og viser hvordan man kan implementere betaling med kort på eksisterende stasjoner. Slik det virker, så blir det en betalingsautomat for hele stasjonen her, men jeg har ikke sjekket hvor mange ladere de har på disse teststedene.

Så lenge de ikke priser seg bort, så tenker jeg vi er i ferd med å se siste rest av grunnlaget for denne tråden. Roaming kommer garantert, så har man eventuelt bare en å forholde seg til, og så kommer kortbetaling rimelig fort etter.

https://www.tv2.no/broom/dette-har-veldig-mange-savnet-pa-ladestasjonen/15145944/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Blir bra :)
Etter hvert kan alle lade bilen sin på hurtiglader ved behov.
Hent bil hos forhandler og tut og kjør. Akkurat slik det bør være.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Merk hva næringspolitisk leder i Recharge sier;

«Det kan virke som verdens enkleste sak å tilby kortbetaling ettersom det er så utbredt, men vi har brukt lang tid på å legge til rette for dette. Vi må sikre at løsningene er dønn solide og fungerer knirkefritt med våre systemer, og da er det ikke bare å skrape sammen noen kortterminaler og lime dem fast på laderne, sier Mathisen, i en pressemelding.»

Dette er altså veldig ressurskrevende. Og man kan enkelt se for seg at det utgjør en uforholdsmessig stor del av installasjons-, vedlikeholds- og driftsutgiftene, særlig ved en Type2 lader.

Samtidig som mange ikke vil bruke bankterminal, fordi de synes det er enklere å bruke RFID eller til og med app. Da får man også får full historikk.

Jeg har selv hjulpet sikkert hundre mennesker med å starte lading de siste årene, så jeg ser problemet sånn som det har vært. Med roaming er dette langt på vei løst. Jeg vil si at grunnlaget for tråden er mer til stede enn noen gang.

Operatører som Recharge bør i stedet bruke pengene på Plug & Charge. Men kudos til dem for å omfavne roaming uten EU krav. Og selvfølgelig er det bra at de tester forskjellige løsninger. Også bankterminaler. Før de skrinlegger det..

Øyvind.h

Dette får de til :)
Kortbetalingsinfrastrukturen i Norge er meget robust, stabil og gjennomtestet.
Det er derfor alle bruker den, over alt, i all overskuelig fremtid.
Men operatørene må gjerne tilrettelegge for  perifere løsninger om de ønsker det, i tillegg.
Nå husker jeg i farten ikke absolutt alle tilfeller jeg har bistått folk med på ladere, men vil anslå at nærmere 100% har skyldes feil på brikke, app, bruker, registrert kort mm som alle ville vært unngått med kortterminal
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Ja, tviler ikke på at de får det til. Men hvor lang tid vil det ta, og hva vil det koste på kort- og lang sikt? Det er bortimot 20.000 ladere i Norge.. Er der verdt det?

Når du refererer til dine opplevelser @Øyvind.h, så skyldes mye av dette nettopp at vi ikke har hatt roaming tidligere. Folk klarer vel å bruke én app eller én brikke?

Ellers er jeg jaggu ikke sikker på om de klarer å bruke kortterminal heller. Jeg antar at man fremdeles må velge riktig plugg og få startet ladingen, og at man gjøre det før enten bilen eller laderen timer ut.

geear

Går du aldri lei av å gjenta alle disse forbannelsene dine over betalingskort, og hvor ubrukelige folk er som ikke klarer å holde styr på ørti apper, brikker og navnebytter på ladeoperatørene annenhver måned? Selv jeg, som følger med ganske mye, har ramlet av lasset på hvem faen, det som en gang var Fortum, har blitt til, og hvilken app som gjelder.

DagfinnN

En app, en brikke med roaming hadde løst alt. Da ville man ikke behøve kortterminal. De forskjellige tilbydere har rotet dette til med sitt app-helvete med dårlig programmert apper, stadig oppdatering av apper som fjerner lagret data om kort m.m. Så må alt legges inn på nytt mens men står først i kø i snøvær. Helt borti natta.
Det trengs styring, og her kommer EU og hjelper oss. Bra!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:48En app, en brikke med roaming hadde løst alt.
Nei, det er ikkje korrekt. Det krever BankID for å registere et bankkortog det er det fortsatt mange som mangler (i underkant av 10% i voksen alder), samt ein del har telefoner som ikkje støtter appene, så me er nok på nokre hundre tusen som dere meiner kan halde seg langt borte fra ladestasjonene.

Bankkort derimot har bortimot alle.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rævedilter på mandag 03. oktober 2022, klokken 22:12
Sitat fra: DagfinnN på søndag 02. oktober 2022, klokken 10:48En app, en brikke med roaming hadde løst alt.
Nei, det er ikkje korrekt. Det krever BankID for å registere et bankkortog det er det fortsatt mange som mangler (i underkant av 10% i voksen alder), samt ein del har telefoner som ikkje støtter appene, så me er nok på nokre hundre tusen som dere meiner kan halde seg langt borte fra ladestasjonene.

Bankkort derimot har bortimot alle.

Enig  :+1: og det er viktig poeng. Alle må har tilgang til løsningen. Og alle har bankkort.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA