Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. september 2022, klokken 05:27
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. september 2022, klokken 15:06
Når en bruker et Visa-kort i butikken, betaler en via BankAxept som er en mye billigere tjeneste enn det Visa tar (fast pris, ca 2 kr per transaksjon. Alt for mye naturligvis, men lettvint både for meg og butikk).

BankAxept vil også bli brukt på ladestasjoner.
Stemmer dette for kredittkortene? Trodde BankAxept kun var for debetkort.

Turfsurf :+1:
Det er både/og - enten/eller... stryk det som ikke passer  :o

Kopi herfra under: https://bankaxept.no/kortbetaling/

De fleste debetkortene som utstedes i Norge er såkalte kombinerte kort. Dette betyr at de er utstedt med både BankAxept og Visa, eventuelt BankAxept og MasterCard i ett og samme kort. I hovedsak benyttes BankAxept når man betaler i Norge, mens man betaler med Visa eller MasterCard i utlandet.

Vidar_S

Sitat fra: Rollep på torsdag 22. september 2022, klokken 14:45
Sitat fra: JRF på onsdag 21. september 2022, klokken 10:04

Ja. Flere privatpersoner på høyresiden som er blitt utestengt av mastercard og visa de siste årene. Og mastercard har i tillegg brukt sin markedsposisjon til å få andre betalingstjenester som patreon og paypal til å utestenge folk.

Jøss, det har jeg ikke fått med meg. Mener du at det finnes folk som har blitt utestengt fra å bruke sine Mastercard og Visa kort utstedt deres norske banker?

Jeg har en ørliten mistanke om at @JRF sine tanker har beveget seg langt bort fra Norge, elbilforeningen og ladeplasser og er mer fokusert på at Alex Jones, Steve Bannon med flere sin frihet til å samle inn penger til tvilsomme formål må ivaretas. Det er ingen umiddelbar grunn til å tro at visakortene til Sylvi eller Carl Ivar vil bli stengt med det første.

edyrli

Mitt syn på betalingsløsning for lading er å finne en måte som er unison. At samme betalingsløsning fungerer over alt uten at man må registrere brikke og kort 6-7-8 steder. Det typiske er at man ikke har registrert seg på akkurat den laderen man skal bruke.

Gammel brikke fungerer fint dersom man har huske å registrer seg hos alle. Dersom man får nytt kort må dette oppdateres hos alle.

Elbilforeningsens blå brikke fungerer ikke hos alle sånn man må huske hvor den fungere og ikke. Og passe på å stoppe på steder den funker.

Kort begynner og komme, men igjen kan man ikke vite om laderen man møter tar kort eller ikke.

Plug and charge. Igjen dette blir kun på biler og ladere som støtter dette.

Jeg trenger å ha en brikke eller kort, registrert i ett system som fungerer overalt. Bankkort er i praksis kun en RDIF brikke med en kobling til et betalingssystem og med bedre sikkerhet. For øvrig er det likegylding om det er kort eller brikke.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. september 2022, klokken 06:56
Sitat fra: turfsurf på fredag 23. september 2022, klokken 05:27
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. september 2022, klokken 15:06
Når en bruker et Visa-kort i butikken, betaler en via BankAxept som er en mye billigere tjeneste enn det Visa tar (fast pris, ca 2 kr per transaksjon. Alt for mye naturligvis, men lettvint både for meg og butikk).

BankAxept vil også bli brukt på ladestasjoner.
Stemmer dette for kredittkortene? Trodde BankAxept kun var for debetkort.

Turfsurf :+1:
Det er både/og - enten/eller... stryk det som ikke passer  :o

Kopi herfra under: https://bankaxept.no/kortbetaling/

De fleste debetkortene som utstedes i Norge er såkalte kombinerte kort. Dette betyr at de er utstedt med både BankAxept og Visa, eventuelt BankAxept og MasterCard i ett og samme kort. I hovedsak benyttes BankAxept når man betaler i Norge, mens man betaler med Visa eller MasterCard i utlandet.
Dette omtaler kun debetkort med Visa eller Master. Jeg snakker om kredittkort.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Rene kredittkort har ikke bankaxept og må kjøres som Visa eller Mastercard transaksjon.
Nå har det riktignok blitt betydelige kutt i gebyrene på disse kortene den senere tid, men bankaxept er fortsatt mye rimeligere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. september 2022, klokken 16:48
Rene kredittkort har ikke bankaxept og må kjøres som Visa eller Mastercard transaksjon.
Nå har det riktignok blitt betydelige kutt i gebyrene på disse kortene den senere tid, men bankaxept er fortsatt mye rimeligere.

Enig, bankaxept er den rimligste. Derfor også en god løsning.

turfsurf

Akkurat. Derfor jeg stille spørsmål ved utsagnet om at det alltid ble brukt bankaxept ved betaling i butikk.

Tror det er mange som tenker "kredittkort" så fort det står visa på ett kort. Det er jo ikke tilfelle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

En ting er kortterminal på hurtigladere. Der utgjør terminalen en ganske liten del av investerings- og driftskostnadene.

Men hva med alle destinasjonsladerer/ac-ladestolper? Her vil en kortterminal fort utgjøre en betydelig kostnad opp mot investeringskostnad og potensiell inntjening for operatøren.

Vi blir jo ikke kvitt alle appene og kundekontoene før vi har en løsning som også inkluderer destinasjonsladere.

I det perspektivet er tvungen roaming bedre enn tvungen kortbetaling.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Og da blir vi i Norge reddet av EU igjen, og vi får full EU roaming som også inkluderer Norge. HURRA!!!

Merkelig at norske myndigheter skal ha så jævla beslutningsvegring til enhver tid, men da kommer det jo i alle fall noe positivt ut av EU "medlemskapet" vårt når de må ta alle beslutningene for oss...

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/na-vedtar-eu-enklere-lading-av-elbil-vil-ogsa-gjelde-norge?publisherId=2126680&releaseId=17941597&lang=no

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

DagfinnN

Sitat fra: goggo på mandag 26. september 2022, klokken 10:16
Og da blir vi i Norge reddet av EU igjen, og vi får full EU roaming som også inkluderer Norge. HURRA!!!

Merkelig at norske myndigheter skal ha så jævla beslutningsvegring til enhver tid, men da kommer det jo i alle fall noe positivt ut av EU "medlemskapet" vårt når de må ta alle beslutningene for oss...

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/na-vedtar-eu-enklere-lading-av-elbil-vil-ogsa-gjelde-norge?publisherId=2126680&releaseId=17941597&lang=no

mvh
Hugo
I all verden. Når EU gjør noe bra for oss jubler vi, men når de vil ha strøm fra oss, vil vi ut. Jajajaja.
Noen ønsker bare fordeler.
For øvrig veldig bra om dette ordnes.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rollep

Som kunde spiller det vel liten rolle om gebyret er noen øre mer eller mindre, prisen man betaler for varen blir jo den samme.

Selv kommer jeg faktisk bedre ut ved å konsekvent bruke Mastercard kortet utstedt av banken ettersom jeg får 1% cashback på den måten :)

Øyvind.h

Sitat fra: Rollep på mandag 26. september 2022, klokken 13:25
Som kunde spiller det vel liten rolle om gebyret er noen øre mer eller mindre, prisen man betaler for varen blir jo den samme.

Selv kommer jeg faktisk bedre ut ved å konsekvent bruke Mastercard kortet utstedt av banken ettersom jeg får 1% cashback på den måten :)
Jeg jobber ikke med kortterminaler, så nøyaktig oversikt har jeg ikke.
Men denne artikkelen indikerer betydelig forskjell for butikken:
https://www.handelsdata.no/betalingsterminal-guide/

Fra 24 øre for Bankaxept, til 0,95% for Mastercard. Butikkene tenker nok stort sett "cost of doing business" selv om det er kjipt å gi bort penger. Rema la for noen år siden til "kortgebyr" på sine kvitteringer (rundt mobilepay-tiden), uten at det resulterte i noe.

I praksis subsidierer bankaxept-kundene de som bruker rene kredittkort. Uten å dømme noen for det :) Handler selv stort sett bare på nett (og da med kredittkort naturligvis). Handler jeg i butikk går bonus rett mot debetkortet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

elektro

Sitat fra: geear på mandag 26. september 2022, klokken 20:01
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eJPQ0g/nye-eu-regler-om-lading-av-elbil-vil-gjelde-i-norge

Iallfall ikke mange i kommentarfeltet til tek.no som er enig med trådstarter her... EU hylles.

De vet vel ikke bedre da? ;) NAF har i alle fall tatt til vettet og problematiserer den delen som har med kortbetaling å gjøre:

«Norge har imidlertid 4 000 ladepunkter som må få ettermontert kortlesere. Dette kan ta tid å få på plass, og det vil kunne utsette arbeidet med å sette opp nye ladepunkter. Derfor vil vi legge mer vekt på at det åpnes opp for e-roaming, slik at lading raskt blir enklere for forbrukerenhttps://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/na-vedtar-eu-enklere-lading-av-elbil-vil-ogsa-gjelde-norge?publisherId=2126680&releaseId=17941597

Det er jo roaming EU skal hylles for. Operatører som Recharge og Kople har allerede innsett at dette er fremtiden, og bruker det til sin fordel ved å ønske alle velkommen. Audi eiere kan i dag også lade hos alle øvrige operatører i Norge, unntatt Circle K og Tesla, med RFID kortet som følger bilen. Eller med bilens egen app, som også kan brukes til ruteplanlegging og for å finne- og se status på enkelt ladere. Man trenger egentlig ingen andre apper. På denne måten får man også en fullstendig ladehistorikk. Nyere biler har i tillegg Plug & Charge. Det er derfor vanskelig for trådstarter å se hvorfor man skal sette igang en kostbar utbygging og drift av bankterminaler. Og jeg der ikke for meg at behovet blir større fra 2027 og fremover.. Her tror jeg EU vil snu.

Fun fact; Jeg har sjelden sett Teslabjørn grine over at det ikke er bankterminaler på laderne. Senest i går så jeg en video med Kyle Conner fra Out of Spec Reviews. Han ser ikke to ganger på engang på bankterminalen som ofte finnes på laderne i USA. Han starter ladingen fra EA appen omtrent før han har stoppet bilen, plugger inn- og bang! :) Hvis da bilen ikke har Plug & Charge.

Så er det spørsmålet som @automat gjentar over; Hva med destinasjonsladere? Altså Type2 på hoteller, kjøpesentre, gateparkering, p-hus, osv?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 28. september 2022, klokken 07:47
Sitat fra: geear på mandag 26. september 2022, klokken 20:01
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eJPQ0g/nye-eu-regler-om-lading-av-elbil-vil-gjelde-i-norge

Iallfall ikke mange i kommentarfeltet til tek.no som er enig med trådstarter her... EU hylles.

De vet vel ikke bedre da? ;) NAF har i alle fall tatt til vettet og problematiserer den delen som har med kortbetaling å gjøre:

«Norge har imidlertid 4 000 ladepunkter som må få ettermontert kortlesere. Dette kan ta tid å få på plass, og det vil kunne utsette arbeidet med å sette opp nye ladepunkter. Derfor vil vi legge mer vekt på at det åpnes opp for e-roaming, slik at lading raskt blir enklere for forbrukerenhttps://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/na-vedtar-eu-enklere-lading-av-elbil-vil-ogsa-gjelde-norge?publisherId=2126680&releaseId=17941597

Det er jo roaming EU skal hylles for. Operatører som Recharge og Kople har allerede innsett at dette er fremtiden, og bruker det til sin fordel ved å ønske alle velkommen. Audi eiere kan i dag også lade hos alle øvrige operatører i Norge, unntatt Circle K og Tesla, med RFID kortet som følger bilen. Eller med bilens egen app, som også kan brukes til ruteplanlegging og for å finne- og se status på enkelt ladere. Man trenger egentlig ingen andre apper. På denne måten får man også en fullstendig ladehistorikk. Nyere biler har i tillegg Plug & Charge. Det er derfor vanskelig for trådstarter å se hvorfor man skal sette igang en kostbar utbygging og drift av bankterminaler. Og jeg der ikke for meg at behovet blir større fra 2027 og fremover.. Her tror jeg EU vil snu.

Fun fact; Jeg har sjelden sett Teslabjørn grine over at det ikke er bankterminaler på laderne. Senest i går så jeg en video med Kyle Conner fra Out of Spec Reviews. Han ser ikke to ganger på engang på bankterminalen som ofte finnes på laderne i USA. Han starter ladingen fra EA appen omtrent før han har stoppet bilen, plugger inn- og bang! :) Hvis da bilen ikke har Plug & Charge.

Så er det spørsmålet som @automat gjentar over; Hva med destinasjonsladere? Altså Type2 på hoteller, kjøpesentre, gateparkering, p-hus, osv?
Hvorvidt du får med deg at TB eller andre av disse youtuberne klager over brikke og ikke kort, kommer enten av av du ikke følger med (TB har tatt dette opp) eller at de ikke orker nevne det for hver gang, siden de nok uansett har sponset lading.

For hoteller, kjøpesentere etc, så finnes det løsninger. Selv hadde vi i borettslaget en kortautomat som styrte de 4 laderne vi hadde, så dette trenger ikke være vanskelig i det hele tatt, eller kreve flere automater. Det kan f.eks. settes opp automat i lobby, eller slikt man ordner med desken, om man ikke vil ha automaten ute.

Brikke fungerer fint når det fungerer, men det krever forhåndsregistrering, at tilknyttet kort fremdeles er gyldig og at det ikke er andre hindringer som gjør at man ikke får betalt. Samme med kort, og app er til å rive av seg håret av.

Og roaming er fint, om alle ladeoperatører i alle nærliggende land ihvertfall, er med på dette. Men det utelukker fremdeles de som ikke har/har anledning til å skaffe seg en brikke.

Ved bortlån eller utleie av bil, så må altså den som eier/administrerer bilen(e) ha en løsning for dette. Og det er ikke sagt at man får dette til kostpris uten pålegg. Utleiere tar sjeldent på seg administrasjon av en løsning, uten å skal ha betalt for dette.

Og sist men ikke minst, det er nå klinkende klart at din mening her er i klart mindretall, og kan derfor ikke tas hensyn til, siden det hindrer at flertallet på over 80 % i elbilforeningens undersøkelse blir hørt.

Og slik var det allerede før du starta tråden, for dette har vi diskutert mange ganger før. Jeg lurer derfor på når du har tenkt å ta dette til deg, og akseptere at dette kommer. Og nå mest sannsynligvis ganske snart. Er på overtid nå, så råden burde være stengt. Men mistenker det fremdeles vil komme poster her, selv etter at løsningen er rullet ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA