Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling

Startet av elektro, fredag 09. september 2022, klokken 07:00

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. september 2022, klokken 09:15
Sitat fra: Kanutten på lørdag 10. september 2022, klokken 17:14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. september 2022, klokken 16:53
...Dette kunne man løst mye enklere og trodde faktisk folk var mer oppegående i slikt. Redd og at kort terminaler vil være mer utsatt for hærverk og vær og vind. Redd dette ikke blir bedre enn en felles registrert brikke, bare mye dyrere..

Det har fungert på bensinstasjoner i flere tiår. Hvorfor skulle det ikke fungere her? Hva er det som gjør at en ladestasjon skulle være mer utsatt for hærverk og vær og vind enn en bensinstasjon?

Har du ladet mye ? Mens bensinstasjonener er betjent stor deler av døgnet og med pumper under tak, er ladestasjoner gjerne bak et bygg, i mørke og skjelden med tak over.
Tror du alvorlig talt at en eventuell kortterminal (altså knappene og et display?) vil tiltrekke seg hauger av kriminelle som skal ødelegge akkurat disse detaljene i såpass omfattende skala at det blir et problem? Hvorfor er ikke det et stort problem på eksisterende ladere med display og knapper? Blir det et større problem med noen knapper til?

Finnes da også nok av ubetjente bensinstasjoner med kortbetaling, med og uten tak, og brusautomater for den skyld...

daktari

De har kanskje løst dette med kort-phishing på kortterminaler nå? Var en stor greie på bensinstasjoner for noen år siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Unni Berge

Hei

Interessant debatt! Det er riktig at Elbilforeningen jobbar for kortbetaling, og vi får svært mange positive tilbakemeldingar fra medlemmene våre som ønsker nettopp dette. Når det er sagt: Vi har også svært mange medlemmer som likar å betale med ladebrikke, og vi jobbar for å sikre eit godt medlemstilbod på dette. Det eine utelukker ikkje det andre. Det har vi skrive om her: https://elbil.no/derfor-jobber-vi-for-kortbetaling-og-ladebrikker/

beste helsing Unni Berge, leiar kommunikasjon og samfunnskotakt i Norsk elbilforening

RJK

Sitat fra: Unni Berge på tirsdag 13. september 2022, klokken 13:36
Hei

Interessant debatt! Det er riktig at Elbilforeningen jobbar for kortbetaling, og vi får svært mange positive tilbakemeldingar fra medlemmene våre som ønsker nettopp dette. Når det er sagt: Vi har også svært mange medlemmer som likar å betale med ladebrikke, og vi jobbar for å sikre eit godt medlemstilbod på dette. Det eine utelukker ikkje det andre. Det har vi skrive om her: https://elbil.no/derfor-jobber-vi-for-kortbetaling-og-ladebrikker/

beste helsing Unni Berge, leiar kommunikasjon og samfunnskotakt i Norsk elbilforening
Denne artikkelen handler jo vel så mye om den blå ladebrikken, som er dyrere enn å inngå avtale med det enkelte ladeselskapet i de aller fleste tilfeller, er vel kun recharge man ev. sparer litt om man ikke har andre rabatter der. Dessuten krever det medlemskap i elbilforeningen, som er en ekstrakostnad for de av oss som ikke er medlem allerede.

Den blå ladebrikken forekommer meg derfor kun som et alternativ for de som ikke hurtig/lynlader spesielt ofte, og man ikke får en slik tilsvarende løsning via bilprodusenten. For meg blir den blå ladebrikken en lite god mellomløsning frem til kortbetaling er på plass, eller en plug'n chargeløsning slik det virker som BMW vil løse det, er på plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Strøm Tycoon

JRF

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. september 2022, klokken 10:37
Sitat fra: goggo på fredag 09. september 2022, klokken 09:58
Om noen år nå så er debet/kreditt kort like akterutseilt som kontanter.
Hvorfor ikke satse på tvungen roaming slik det ble gjort i mobiltelefon verdenen?
Spent på om den spådommen slår til. I 2015 deltok jeg i paneldebatt på en betalingsinnovasjons-konferanse og ble tvunget til å anslå når kortet i sin historiske form var borte. Gjettet da på 2025 nasjonalt, noe lenger globalt. Men nå er jeg ikke så sikker lenger.
Hva skal mastercard og visa gjøre da? Forresten ganske skummelt at disse private amerikanske selskapene kontrollerer folks tilgang på betalingstjenester, hvor de ved mange anledninger nå har kuttet muligheten til folk for å benytte seg av betalingstjenestene av politiske årsaker.

Øyvind.h

Tja, de har jo den senere tid fått barbert gebyrene ganske betydelig, men de tilpasser seg. Alternativet til å tilpasse seg er å bli irrelevant.
Her et ett eksempel på hva en av aktørene har gjort: https://www.nets.eu/no-nb/nyheter/Pages/Nets-fullfoerer-salget-av-konto-til-konto-baserte-tjenester-til-Mastercard.aspx

Når det gjelder amerikanske aktørers kontroll på betalingstjenester - deler din bekymring. Det er bare å se på eierskapet til norsk betalingsinfrastruktur og hvordan det landskapet har endret seg de senere år.
Vi har hatt en robust og ekstremt rimelig infrastruktur lenge, med nasjonalt eierskap.
Sluttkundene ser ikke nødvendigvis de langt høyere kostnadene ved eksempelvis Google/Apple pay, som de på en eller annen måte vil måtte betale for.

Men det er en annen diskusjon :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Sitat fra: JRF på mandag 19. september 2022, klokken 15:19
Hvorfor ikke satse på tvungen roaming slik det ble gjort i mobiltelefon verdenen?
Spent på om den spådommen slår til. I 2015 deltok jeg i paneldebatt på en betalingsinnovasjons-konferanse og ble tvunget til å anslå når kortet i sin historiske form var borte. Gjettet da på 2025 nasjonalt, noe lenger globalt. Men nå er jeg ikke så sikker lenger.
Hva skal mastercard og visa gjøre da? Forresten ganske skummelt at disse private amerikanske selskapene kontrollerer folks tilgang på betalingstjenester, hvor de ved mange anledninger nå har kuttet muligheten til folk for å benytte seg av betalingstjenestene av politiske årsaker.

Hvem har blitt nektet tjenester? Privatpersoner?

Ferry

Sitat fra: Merce på fredag 09. september 2022, klokken 20:23
Folk er drittlei apper alt brikker og annet surr, men man har alltid et betalingskort med seg.

Ikke nå lenger. Jeg har kun med meg telefonen. Med iPhone kan jeg låse opp og starte bilen (TM3), betale og åpne bommer, betale nær sagt hva-som-helst hvor-som-helst. Jeg har ikke så mye erfaring med Android, men antar Google Pay gir samme muligheter? Jeg har vært rundt i Europa i sommer, Frankrike, Nederland, Italia m.m. Betalte med mobilen over alt. Veldig behagelig på restauranter og barer, slipper tips-helvetet. Jeg unner servitører anstendig lønn, tips er tull.
Kan gjerne være kortterminal på ladere for min del, bare de fungerer med mobilen. Fungerer dog best med brikke pr. i dag. Den ligger uansett i bilen, så det er ikke noe bryderi å håndtere. Hakket enklere er Tesla på SC, som bare virker.

JRF

Sitat fra: Vaduz på mandag 19. september 2022, klokken 20:08

Ja. Flere privatpersoner på høyresiden som er blitt utestengt av mastercard og visa de siste årene. Og mastercard har i tillegg brukt sin markedsposisjon til å få andre betalingstjenester som patreon og paypal til å utestenge folk.

Ikke det at staten er så mye bedre med tanke på hvordan tyrannene i Canada beslagla bankkontoene til en hel haug med folk fordi de protesterte mot disse tyrannenes totalitære politikk.

Vaduz

Kjenner ikke til dette men hørtes jo ikke bra ut. Visste ikke at det var lov en gang, høres ut som gammeldags gatejustis, ikke noe for privat næringsliv i slike nøkkelroller.

Rollep

Sitat fra: JRF på onsdag 21. september 2022, klokken 10:04
Sitat fra: Vaduz på mandag 19. september 2022, klokken 20:08

Ja. Flere privatpersoner på høyresiden som er blitt utestengt av mastercard og visa de siste årene. Og mastercard har i tillegg brukt sin markedsposisjon til å få andre betalingstjenester som patreon og paypal til å utestenge folk.

Jøss, det har jeg ikke fått med meg. Mener du at det finnes folk som har blitt utestengt fra å bruke sine Mastercard og Visa kort utstedt av deres norske banker?

Ketill Jacobsen

Når en bruker et Visa-kort i butikken, betaler en via BankAxept som er en mye billigere tjeneste enn det Visa tar (fast pris, ca 2 kr per transaksjon. Alt for mye naturligvis, men lettvint både for meg og butikk).

BankAxept vil også bli brukt på ladestasjoner.

Kanutten

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. september 2022, klokken 15:06

Når en bruker et Visa-kort i butikken, betaler en via BankAxept som er en mye billigere tjeneste enn det Visa tar (fast pris, ca 2 kr per transaksjon. Alt for mye naturligvis, men lettvint både for meg og butikk).

Nei, en BankAxept-transaksjon koster ikke 2 kroner - den koster ca 25øre.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 22. september 2022, klokken 15:06

Stemmer dette for kredittkortene? Trodde BankAxept kun var for debetkort.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA