Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Import VS autorisert merkeforhandler.

Startet av Helge, tirsdag 23. oktober 2012, klokken 12:46

« forrige - neste »

Helge

Inne i Trondheim sentrum er det ikke bare (temmelig kort) tidsbegrensning på den tiden man kan stå på ladeplasser, men også samme tidsbegrensning for elbil som for fossilbil på de fleste andre vanlige gateparkeringsplassene. 5 timer er vel den mest utbredte tidsbegrensningen.

Er dette fornuftig sett i lys av at sentrale myndigheter har valgt gratis elbilparkering som et av de viktige elbilinsentivene? Jeg synes ikke det og mener at dette setter en betydelig demper på insentivet mht å få enda flere av de som i dag kjører fossilbil inn i de sentrale deler av Trondheim til å skifte over til elbil :'( . Må man parkere i parkeringshus for å slippe å flytte bilen en gang HVER arbeidsdag fortsetter vel heller de fleste med fossilbilen.... !!!

Det er vel bare enkelte/noen av de som kan parkere rett utenfor jobben som synes det kan være akseptabel å gå ut en tur til bilen i løpet av hver eneste arbeidsdag.  Jeg kjenner flere som kjører elbil til jobb selv om jeg for egen del har så kort vei at jeg sykler selv om det er et tosifret antall ladeplasser for elbil uten tidsbegrensning der jeg jobber (jeg snakker altså ikke for egen-nytte her ;D ). Noen av de elbilistene jeg kjenner går ut en gang hver arbeidsdag for å unngå å få bot etter 5 timer. Enkelte tar sjansen på å bare flytte urskiven, andre setter seg inn og flytter bilen litt fram og tilbake mens de vrir på rattet for å få hjulene til å stå annerledes, mens de 2 mest "nervøse" av de jeg kjenner faktisk kjører ut av parkeringsplassen og så rygger inn igjen  ;D :D ;) på vinterdager med snøfall... Alt dette er vel på en måte "juks" selv om de fleste nok slipper unna med det - særlig de som flytter bilen.

Men dette virker da så tåpelig og unødendig!!! Kan ikke bare Trondheim kommune også unnta elbilen fra makstiden slik som med parkeringsutgiften (ev. økt makstiden for elbil til 10 eller 12 timer) ... og da som et MIDLERTDIG tiltak som kan avsluttes når det blir så mange elbiler at det blir et problem i praksis? Jada jeg vet at Trondheim kommune helst vil at man skal ta buss fremfor elbil også, men så er det de som skal levere og hente barn i barnehage og/eller skolefritid eller andre ærend og i hvert fall en periode i livet sitt ikke finner bussen som et akseptabelt alternativ. I tillegg finnes det de som du aldri får presset inn i en buss (de vil bare ikke) og som betaler det som skal til for å kunne kjøre egen bil. Burde vi ikke i alle fall prøve å få flest mulig av begge de foran nevnte over i elbil i stedet for fossilbil? Det hadde vært bra for byluften i Trondheim!
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Bent

Sitat fra: Helge på torsdag 04. oktober 2012, klokken 12:05
Enkelte tar sjansen på å bare flytte urskiven, andre setter seg inn og flytter bilen litt fram og tilbake mens de vrir på rattet for å få hjulene til å stå annerledes, mens de 2 mest "nervøse" av de jeg kjenner faktisk kjører ut av parkeringsplassen og så rygger inn igjen

Selv går jeg med stor glede ut etter noen timer og tar meg en halvtimes kjøretur før jeg parkerer igjen. Artig å kjøre elbil! :D
Tesla Roadster, 25Mm

Helge

Sitat fra: Bent på torsdag 04. oktober 2012, klokken 12:50Selv går jeg med stor glede ut etter noen timer og tar meg en halvtimes kjøretur før jeg parkerer igjen. Artig å kjøre elbil! :D

Har aldri heldagsmøter med gjester som du som vertskap bør ta deg av hele dagen du da  :D

Neida... de fleste jeg har snakket med om dette har ikke noen veldig store problemer med å gå ut fra jobb en gang for dagen. Men... hva er Trondheim kommunes "store poeng" med at elbileierne i Trondheim MÅ det i Midtbyen?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA