Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Import VS autorisert merkeforhandler.

Startet av bno, mandag 22. oktober 2012, klokken 21:47

« forrige - neste »

bno

Huset
Er i gang med detaljplanlegging av ny bolig. Har hatt bergvarmepumpe i 14 år. Jeg ønsker å dra dette noe lengre nå. Det vil være både bergvarmepumpe og solfangere.

Dernest (etter som jeg tror priser etc. på solpaneler vil falle ytterliggere) tenker jeg legge opp "infrastruktur" fra garasje til huset for senere montering av slikt utstyr (les:trekkerør med dimensjon ?)

Bor Stavanger og i området er det It nett. Normal er 65A inntak

Garasje:
Hva bør jeg ha i tankene i møte med elektriker ? Har Leaf i dag, men kanskje ZOE "snart"  Wink Stikkord: Ladekapasiet, bruke elbil batt. til å forsyne huset i fremtiden (hvordan)?

Takknemlig for all info!
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Respons fra CRA

Sitat fra: bno på Lørdag 29. September 2012, klokken 09:24
Dernest (etter som jeg tror priser etc. på solpaneler vil falle ytterliggere) tenker jeg legge opp "infrastruktur" fra garasje til huset for senere montering av slikt utstyr (les:trekkerør med dimensjon ?)

Erfaringsmessig: så mange og store rør som mulig! Det er bedre å ha ett for mye enn ett for lite. Hvis du skal trekke i flere omganger så er det enklere å trekke i tomme rør, så da ville jeg anbefalt å heller ha 3x50mm enn 1x100mm, f.eks. Men skal du til med kabler med litt dimmensjon så er det greit med litt plass, så hva med 1x100mm (i det kan du evt. trekke vannrør seinere hvis behov), 2x50mm og "en liten håndfull" vanlige 16 eller 18mm korrugerte rør?  Det beror også litt på hvor langt strekket er; romslige rør er enklere å trekke i over større avstand. Det er i alle fall min erfaring. Og: Prøv å lage så lite svinger som mulig, og ikke minst så slakke svinger som mulig. En krapp knekk kan være nok til å sabotere hele greia.

bno

Respons fra Electrolux

Brukte selv takrennerør da jeg forberedte for skjult montering av varmepumpe.

Det greie med slike rør er at de er lett tilgjengelige, og kommer med flotte svinger. Det er ingenting i veien for å legge slike, og senere trekke andre fleksible rør inni dem.

bno

Takk for god tips og det er jeg takknemlig for. Det med takrennerør var også lurt. Planlegger VP plassert i garasjen hvorfra det vil gå rør (7 mtr.) frem til OSO sentralen i huset.

Sikringsskap/fordelerskap vil også bli plasert i (trevegg) i garasjen. Med tanke på lading eks. nye Leaf med ca. dobbel ladekap. 7.2Kw. samt varmepumpe så tenkte jeg å få strukket 4x16m2 til skap i garasjen. Mulig selv det blir konservativt?

Ta gjerne imot flere tips, men ellers tusen takk så langt.

bno

Respons fra Griffel
Sitat fra: bno på Lørdag 29. September 2012, klokken 09:24
Dernest (etter som jeg tror priser etc. på solpaneler vil falle ytterliggere) tenker jeg legge opp "infrastruktur" f
Dersom du tenker på solstrøm eller varme fra garasjetaket og har et skråtak med hellig mot syd på 20 m2 uten skygge kan du regne med følgende ca. verdier på din kant av landet. (Dette noterte jeg for noen år siden, kilden var meteorologiskinstitutt, men jeg har ikke vært istand til å finne igjen nettsiden.)

Innstrålt på 20 m2
Januar 250 kWh
Februar 650 kWh
Mars 1450 kWh
April 1800 kWh
Mai 2900 kWh
Juni 3200 kWh
Juli 2900 kWh
August 2250 kWh
September 1500 kWh
Oktober 800 kWh
November 300 kWh
Desember 150 kWh

Disse tallene varierer fra år til år men skal være korrekte gjennomsnitts verdier og må selvfølgelig mulitpliseres med virkningsgraden. Vanlige (rimlige) solceller ca 14%, dyre solceller kanskje 20%, solfanger (Varme 50-70%)
Varme om sommeren er kansje vanskeligere å nyttegjøre seg om du ikke har et svømmebasseng, så den en sparer er ikke det samme som det anlegget kan levere. Er du på ferie Juni kan hele varmeproduksjonen gå tapt mens om du er plusskunde på strøm kan du kanskje selge 450 kWh til nettselskapet for spotpris eks MVA.

bno

Sitat fra: Griffel på Søndag 30. September 2012, klokken 11:45
Dersom du tenker på solstrøm eller varme fra garasjetaket og har et skråtak med hellig mot syd på 20 m2 uten skygge kan du regne med følgende ca. verdier på din kant av landet.
Varme om sommeren er kansje vanskeligere å nyttegjøre seg om du ikke har et svømmebasseng, (....)

Takk for info.

Skråtaket garasje med helning mot sør sør-øst så ikke optimalt. Overskuddsenergien er tenkt å bli kjørt ned energibrønnen. Noe som vil kunne (avhengig av avdrift i grunnen) spare varmepumpa en del. Det er det som er planene pr. idag. Kommer til å være noe konservativ mht. panel areal å vinne noe erfaring da huset i seg selv er et lavenergi konsept passiv light (TEK 10 +). Ingen ildsted med ditto pipe er planlagt. Drivkraften her er å kunne spare inn på forbruk selvsagt, men kan ikke regne dette hjem. Laver CO2 footprint og kjempekomfort betyr veldig mye. Dessuten tenker jeg laaangt frem selv om jeg er pensjonert om et par tre år....

bno

Respons fra Go-carter da den var respektfull (...) og hadde en god mening

Sitat fra: bno på Mandag 01. Oktober 2012, klokken 16:40
Sitat fra: Griffel på Søndag 30. September 2012, klokken 11:45
Dersom du tenker på solstrøm eller varme fra garasjetaket og har et skråtak med hellig mot syd på 20 m2 uten skygge kan du regne med følgende ca. verdier på din kant av landet.
Varme om sommeren er kansje vanskeligere å nyttegjøre seg om du ikke har et svømmebasseng, (....)

Takk for info.

Skråtaket garasje med helning mot sør sør-øst så ikke optimalt. Overskuddsenergien er tenkt å bli kjørt ned energibrønnen. Noe som vil kunne (avhengig av avdrift i grunnen) spare varmepumpa en del. Det er det som er planene pr. idag. Kommer til å være noe konservativ mht. panel areal å vinne noe erfaring da huset i seg selv er et lavenergi konsept passiv light (TEK 10 +). Ingen ildsted med ditto pipe er planlagt. Drivkraften her er å kunne spare inn på forbruk selvsagt, men kan ikke regne dette hjem. Laver CO2 footprint og kjempekomfort betyr veldig mye. Dessuten tenker jeg laaangt frem selv om jeg er pensjonert om et par tre år....

TEK10 er bra, men vær litt forsiktig med passivhusstandaren. De husene sliter stort sett med dårlig inneklima pga lite luftutskiftning. Vi prosjekterer særdeles få hus etter passivhusstandard på skolen min nå om dagen. Tenk også at du da får minimalt med vinduer  Roll Eyes TEK10 alene tillater jo maks 20% av gulvareal, som vindu. Skal boligen være et eksempel på fremtiden, ville jeg heller vurdert et aktivhus, der du også får mye mer vindusflate.

Hilsen arkitektstudent.(ja nå sporer vi av i hytt og gevær her)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA