Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøretur Oslo-Grensehandel?

Startet av kberge, mandag 22. oktober 2012, klokken 21:14

« forrige - neste »

sigurdi

#300
Forstår ikke hvorfor en skal sammenligne Model S utrulig i Europa med Model X.
USA kunder fikk signature 6-8 måneder før alle andre. Ingen i Europa fikk bil før 12-13 måneder etter første signature ble utlevert i USA.
Det trengst ikke lage egen ladekontakt for Europa denne gangen, backload på 15000-20000 biler må produseres, rekkefølgen og produksjons volume er ukjent og vil påvirke rekkefølgen.
Eks om batch Europa, produseres tidlig i kvartalet og så USA biler.

Tesla er et selskap i læring, så å tro at de ikke lærte noe med Model S utrullingen, er å sette lista litt vel lavt sammenlignet med det andre de holder på med.
Det nye lakkverkstedet er vel også ferdig, så må vel tro det blir farger nok, kanskje spesial farger også he he.

Eks utrullingen av SC, service verksteder og service som blir bedre og bedre, utvidet garanti, ettermontering av titanplater osv osv.

Men for sikkerhets skuld, anbefaler jeg å beholde begge reservasjoner, da kan en velge fritt når den tid kommer.
Oppgraderer en, går det sikkert fint å nedgradere til originale reservasjons nummer, men hvordan konfigurasjons køen og da produksjons køen blir, vet vi ikke helt sikkert.
Ble selv anbefalt å beholde begge, så var jeg 100% sikker.
Reservasjons summen på Produksjon betyr heller mindre i det store regnskapet, selv går det til foliering om det blir signature og egenkapital, om det blir produksjon modellen som blir kjøpt.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Noe av poenget med Signatur reservasjonen er at hvis du allikevel vet du skal ha "full pupp" (i mangel på alternativt ord) av utstyr, så er det vel mer fornuftig og beholde reservasjonen?

I likhet med TMS' Signatur holdere kan det fort hende at de får ettermontert (gratis) nye standard opsjoner hvis dette dukker opp i etterkant av lansering. Bilen vil uansett ikke bli lansert i Europa før de er godt fornøyd med "feilraten" (eventuelt mangelen) på de utleverte bilene i California. Dette har Elon selv sagt.

Har man derfor midler og anledning ville jeg helt klart ha beholdt min Signatur reservasjon så lenge som overhode mulig. ;)

Epleskreller

Sigurdi, på Model S rullet alle Signatur og production frem til ca P2000 i løpet av ca to måneder i Norge. I tillegg var det en egen liste med roadsterpri.

Å sammenligne utrulling av MS i USA blir merkelig. I august 2012 (som du henviser til) ble det produsert lite biler, samtidig prioriterte de bestillere som bodde nære fabrikken (dette for å enklere å kunne fikse feil på disse).

Tesla fortalte også før MS kom at signatur-kunder skulle få først. Forskjellen var marginal... Jeg tipper de har kommet opp i rask produkjonshastighet når de starter på europabiler og at forskjellen på levering nok en gang blir liten.


Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sigurdi

#303
@Epleskreller er ikke så viktig, men gøy, å fundere på dette, når fasiten kommer om et års tid.
Tesla har også godt utbygd service verksteder andre plasser en California, så problematikken med feil blir ikke det samme som på S.

Tesla har fått mer erfaring i produksjonen, X har mye felles deler med S, så teoretisk mindre feil i oppstarten.
Elon sa vel selv i Oslo at første biler til Europa 3-4 måneder etter California og da 2 av de månedene er frakt.

Rolig produksjons start så er det vel omtrent bare NA signature som blir produsert i de to første månedene, kanskje noen tusen NA produksjon.

Så spørst det om det blir produsert en batch for Europa/Kina med både Sig og Prod eller kun Sig, før ny batch med endel tusen NA biler.
Er endel reservasjoner i NA, så går fort et kvartal, for å lage dem også, med produksjons rate på 1000 biler i uka.

Så neste kvartal EU og Kina i starten og NA etterpå for å få høyest mulig kvartals tall. :-) (når bilen er lansert blir nok 2015 produksjonen kjapt revet bort he he he)

Er snart utsolgt for signature i Europa også, håper de faktisk kjører lukket konfigurasjon og pris, slik at bare de som har reservert Signature som får se prisen på den he he he.
Er jo ikke vits å legge det ut når det ikke er mulig å kjøpe lengre. ;-)

Men Signature er en god måte å "låne" penger rentefritt, så skal dette fortsette å være attraktivt for kundene, må det være noe ekstra også her i Europa.

Men tilbake til Topic.
Hvor havner Signature #500 reservasjonen?
Noen her inne som har fått den?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

#304
Skal man først pirke i US Sig-leveringer av Model S kan jeg påpeke at det var flere som fikk sine ordinære P-reservasjoner fær enkelte sig. Dvs. en del sig-biler ble levert etter at levering av ordinære biler hadde startet :) I Norge ble første sig levert ut 8. august, og ordinær produksjon fra ca 25 aug (jeg hadde utlevering 29. aug).

Satt man seg på venteliste for Model S sig fikk man tilbud om overgang helt frem til et par måneder før produksjonen startet. Melder man interesse nå tipper jeg man lett kan kjøpe sig (enten direkte eller via venteliste) frem til Q1 2015.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Da var garasjen i My Tesla plutselig blitt større  :)
Nr 2580
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sigurdi

#306
Oppdaterte tall fra TMC (Tesla Motor Club) Model X Tally pr 03.09.14
9 reservasjoner av Signature i Europa så er reservasjon nr 500 passert.
7 reservasjoner før world wide har passert 20000 totalt. 


TypeNord Amerika   Europa    Asia       World-Wide
Signature  1,405   4910  1,896
Produksjon    13,4182,5802,09918,097
Totalt14,8233,0712,09919,993
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 03. september 2014, klokken 18:41

TypeNord Amerika   Europa    World-Wide
...
...
...
...

Ingen reservasjoner i Asia? :O
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Gadd ikke ta dem med, var lei av å lage tabell er ikke bare klipp og lim.
(Kan oppdatere etterpå, må gjøre at par andre ting først)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Epleskreller

Noen som tørr tippe når de stenger muligheten for å reservere SIG? Akkurat på 500 eller vil de stenge senere avhengig av antall kanselleringer? Da tipper jeg rundt 600
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sigurdi

#310
Da var Asia lagt inn.

Vil helt sikkert la det gå over siden det garantert er noen som har trekt seg eller kommer til å trekke seg ;-)

Nord Amerika var det vel snakk om ca 1200stk tilgjengelig og siste nummer registrert før det var steng er rundt 1405.

Så selv tipper jeg også rundt 600. (20% "overbooket")
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kiefer

Lagde lige mærke til en detalje, som jeg ikke tror holder, når jeg klikker "Upgrade" ved min X reservation kommer der et billede af en X frem med teksten:

"

LIMITED EDITION

Upgrade to Model X Signature and you'll be one of the first to take delivery.
Wonderfully equipped with exclusive options and colors,
Model X Signature begins delivery in 2014.

"

Jeg tvivler på de kan holde leveringen i 2014...

Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

Lille Lance

Er 100% fornøyd (bank i bordet!) med min Model S, men sikler jo selvsagt på X-en også ...
Skal jeg selge S'en og stille meg i X-kø?  :o Hvis man skal leke med denne tanken, så er det vel bare å reservere og så selge S'en når man må bekrefte bestilling? Noen andre tips rundt dette?
Ønsker selvsagt kortest mulig tid uten bil ... :P
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

sigurdi

Stille seg i kø koster ikke så mye, valget kan utsettes til priser og utstyr er lansert ivertfall.
Blir nok mye venting, noe som du har erfart med Model S.

Så største faren er vel om det er mange som har samme tanker som deg selv og gjør valgene nesten samtidig slik at antall S på finn går så mye opp at det blir litt mer kjøpers marked.

Noe jeg ikke tror pga de som da selget for å kjøpe X, beholder heller S en å tape alt for mye penger på den.

Samtidig fordeles tiden, når en må bekrefte bestillingen, så blir vel pent fordelt utover våren. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Terhar

#314
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 03. september 2014, klokken 18:56
Noen som tørr tippe når de stenger muligheten for å reservere SIG? Akkurat på 500 eller vil de stenge senere avhengig av antall kanselleringer? Da tipper jeg rundt 600

Etter lang betenkningstid reserverte jeg Signatur i tillegg til tidligere reservasjon av standard Model X.
Gikk to dager fra reservasjon til jeg fikk #505 idag, så 500 er hvertfall passert.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA