Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

sjokomelk

Det er ingen nyhet at den originale 85-pakka til Tesla var mindre bra i starten. Det er også derfor de blir byttet ut med 90-pakker nå. Men andelen problemer med 3/Y-pakkene må være veldig mye mindre, mtp. hvor mange flere biler av denne typen som går på veiene. (80% av alle Tesla produsert er 3/Y ?) Jeg kan ikke si jeg har hørt om så veldig mange som har måttet bytte batteripakken eller celler/moduler i 3/Y siden den kom på markedet i 2017.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:50Det er ingen nyhet at den originale 85-pakka til Tesla var mindre bra i starten. Det er også derfor de blir byttet ut med 90-pakker nå. Men andelen problemer med 3/Y-pakkene må være veldig mye mindre, mtp. hvor mange flere biler av denne typen som går på veiene. (80% av alle Tesla produsert er 3/Y ?) Jeg kan ikke si jeg har hørt om så veldig mange som har måttet bytte batteripakken eller celler/moduler i 3/Y siden den kom på markedet i 2017.

Mener det var en på forumet her (for noen måneder siden) som hadde sjekket Model 3-bilene på Finn.no som hadde sett en veldig stor andel som hadde fått batteriet skiftet ut. Mener at jeg selv og så det da. Men når jeg går inn og ser nå så finner jeg ikke igjen det.... hmmmm...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. oktober 2023, klokken 10:41
Sitat fra: sjokomelk på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:50Det er ingen nyhet at den originale 85-pakka til Tesla var mindre bra i starten. Det er også derfor de blir byttet ut med 90-pakker nå. Men andelen problemer med 3/Y-pakkene må være veldig mye mindre, mtp. hvor mange flere biler av denne typen som går på veiene. (80% av alle Tesla produsert er 3/Y ?) Jeg kan ikke si jeg har hørt om så veldig mange som har måttet bytte batteripakken eller celler/moduler i 3/Y siden den kom på markedet i 2017.

Mener det var en på forumet her (for noen måneder siden) som hadde sjekket Model 3-bilene på Finn.no som hadde sett en veldig stor andel som hadde fått batteriet skiftet ut. Mener at jeg selv og så det da. Men når jeg går inn og ser nå så finner jeg ikke igjen det.... hmmmm...
Likevel bruker du uttrykket "ekstremt mange"...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:19Ser at ekstremt mange Model 3 har fått erstattet batteriet sitt - altså mange med feil.
Kan du gi målbart tall på hva du legger i ekstremt mange?
Det er solgt 40 500 TM3 i Norge. Kan du anslå en prosent eller et antall, slik at vi andre forstår hva du legger i ekstremt mange.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Det så ut til at det var 13500 Model 3 med nytt batteri, basert på den dagens utvalg av Model 3 på Finn. Det vil si ca 1/3-del av de som lå ute på Finn den dagen av de som ble sjekket. Som nevnt i forrige innlegg viste dagens sjekk på Finn et annet bilde enn den dagen for noen måneder siden. Et veldig annerledes bilde, faktisk. Så om det var noe spesielt ved forrige sjekk kan godt være. Kanskje Tesla hadde pushet ut, eller samlet opp og reparert veldig mange batterier på samme tid kan godt være, og at disse da ble lagt ut for salg igjen, enten av misfornøyde eiere som vet at garantien ikke forlenges ved reparasjon, eller at Tesla selv har kjøpt opp disse bilene / godtatt heving, og selv pusher ut til bruktbil-firmaer, som har lagt ut til salg, kan godt være.

geear

Hva i all verden er det du snakker om, egentlig? 13 500 Model 3 med nytt batteri hvor da? I Norge? Mener du oppriktig at over 200 av de 600+ Model 3-ene på Finn har/hadde hatt batteribytte? Har du drømt?

Tror ikke jeg har hørt om en eneste Y eller 3 som har skiftet batteripakke, inkludert ikke sett noen spesifisert på Finn.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. oktober 2023, klokken 12:09Det så ut til at det var 13500 Model 3 med nytt batteri, basert på den dagens utvalg av Model 3 på Finn. Det vil si ca 1/3-del av de som lå ute på Finn den dagen av de som ble sjekket.
Ærlig talt! Hadde det vært 1. april så hadde jeg ikke reagert på annet enn at det var en svært overdrevet og lett gjennomskuelig spøk. Dette tror du ikke på selv en gang. Selv ikke de største elbil-haterne tror på dette.
Minner om når barn buker argumentet; alle de andre i klasse får lov..., og så viser det seg at det var 2 stk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 23. oktober 2023, klokken 12:52Hva i all verden er det du snakker om, egentlig? 13 500 Model 3 med nytt batteri hvor da? I Norge? Mener du oppriktig at over 200 av de 600+ Model 3-ene på Finn har/hadde hatt batteribytte? Har du drømt?

Tror ikke jeg har hørt om en eneste Y eller 3 som har skiftet batteripakke, inkludert ikke sett noen spesifisert på Finn.

Ja, kanskje jeg har drømt. Eller kanskje jeg ikke har drømt. Det ble nevnt at det var solgt 40.000 Model 3. Den ene dagen jeg drømte om / så, var 1/3-del av bilene med batteriskifte = 13.500 biler.

k1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. oktober 2023, klokken 13:23... Eller kanskje jeg ikke har drømt. Det ble nevnt at det var solgt 40.000 Model 3. Den ene dagen jeg drømte om / så, var 1/3-del av bilene med batteriskifte = 13.500 biler.

OG 1/3 av alle Model 3 bilene registrert i Norge lå liksom på finn.no for salg, og det var akkurat alle dem som liksom hadde byttet batteri?!?
Dette er jo helt høl i huet... i dag ligger det ~630 stk Model 3 ute for salg på finn. Jeg har hittil ikke hørt om  noen batteribytter på 3/Y, og regner ikke med det kan ha vært mange.

geear

Han mente vel da at en tredjedel av bilene på Finn hadde hatt batteribytte, og hvis en regnet dette om til alle bilene i Norge så ville det blitt 13 500 biler. Men det vil jo uansett si at det skal være over 200 av Model 3-ene på Finn som har hatt batteribytte. Tror ikke  engang at alle ville opplyst eller visst om noe slikt (f.eks. forhandlere), så da hadde prosenten nok vært mye høyere i virkeligheten. Tror fortsatt på drøm...

k1

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på mandag 23. oktober 2023, klokken 17:12eller trolling...

Dersom du foretar en spørreundersøkelse om hvilket parti en skal stemme på så spør en ikke 4,7 millioner. En spør ca 1000 og så ser en hvor mange prosent som stemte hvert parti. Deretter tar en befolkningen og multipliserer med prosenten for å finne ut hvor mange en forventer vil stemme på partiet.

Har åpnet opp for muligheten at jeg har drømt det hele, men finner ganske kjapt to Model 3 med nytt batteri....ved å søke "nytt batteri" på Finn (inkl anførselstegn). En fra 2020 og en fra 2021. Kan godt være folk har sluttet å nevne dette i annonsen siden det nok er tungt nok å selge en Model 3 nå, og Tesla har fastslått at dette ikke forlenger hverken holdbarhet eller garantien i forhold til et jomfruelig batteri ingen har tuklet med.

geear

Sikker på det er hovedbatteri og ikke bare 12 V de snakker om?

"Nytt batteri" og "Store reparasjoner: Nei"...

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. oktober 2023, klokken 21:51Dersom du foretar en spørreundersøkelse om hvilket parti en skal stemme på så spør en ikke 4,7 millioner. En spør ca 1000 og så ser en hvor mange prosent som stemte hvert parti. Deretter tar en befolkningen og multipliserer med prosenten for å finne ut hvor mange en forventer vil stemme på partiet.
Det er noe som heter representativt utvalg. Bilene som ligger på finn er der av en grunn. De er neppe representative for alle i Norge. F.eks kan en grunn være at det måtte byttes batteri.

Skal man gjøre en undersøkelse så må det være ett tilfeldig utvalg, der det ikke er noen korrelasjon ellers mellom bilene i utvalget.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ronnynilsen

Jeg vil tippe at nytt batteri i en Finn.no annonse beskriver overgangen til ny batteritype for model 3. Altså at man vil fremheve at det er det nye batteriet i denne bilen.

"From 2017 until 2021, the Model 3 Battery type was an NCA battery using 2170 cells. In 2021, Tesla began using prismatic LFP batteries on the standard Model 3."

Tipper det er 2021 modeller...
Tesla model Y LR 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA