Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla sultestreik

Startet av Jalla, tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Jalla på fredag 02. september 2022, klokken 19:00
Sitat fra: emurof på onsdag 31. august 2022, klokken 21:49
Sitat fra: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

Det er et opplegg fra et par komikere. Ikke første stunt de prøver seg på. Ser også at Torbjørn Røe Isaksen skriver på Twitter at det er en spøk. Listen over problemer er også bare tull. Jada, noe av det er teoretisk sett reelt, men frosne håndtak er ikke akkurat nytt på biler, og det er lett å fikse. Andre ting er bare tull, som at bilen ikke starter når det er kaldt eller varmt.

Reagerer også på at de linker til denne "Teslaklager"-svindelen. Lurer på hva det handler om.
At listen med problemer bare er tull er selvsagt bare tull.
Du skal ikke ha fulgt med her inne mye før du har lest om de fleste av de. Om de dermed rettferdiggjør en slik handling er et annet spørsmål.

Du kan finne eksempler på hva som helst av problemer hos et hvilket som helst bilmerke. Ved å lage en slik liste fremstår det som at det er vanlige problemer som Tesla ikke tar tak i.

emurof

#16
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Det er jo ingen tvil om at Apple er kjent for å levere kvalitet, og at folk også har forventninger til det. Apple har skaffet seg en fanskare ved å nettopp levere gode produkter. Det er ingen tvil om at jeg ville anbefalt Apple fremfor f.eks. Android-telefoner, selv om jeg personlig foretrekker Android fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple. Tesla har for eksempel vært langt mer åpne enn Apple om fremtidige produkter. Det Tesla kanskje har til felles med Apple er at produktene er såpass mye bedre enn det alle andre kommer med.

Faktum er at Tesla fortsatt har den beste totalpakken. Og får man bil fra Kina så er også kvaliteten på topp. Dessuten har Tesla hele tiden forbedret seg selv. For eksempel kom Munro med velrettet kritikk mot byggekvaliteten på de første Model 3, men Tesla jobber knallhardt med å forbedre prosesser og teknikker, og nå ligger de langt foran andre med f.eks. megacastings og lignende. De har gått fra en bil som det var mye som kunne kritiseres ved måten den var bygget på, til kanskje blant de beste i verden (Munro påpeker en drastisk reduksjon i antall deler bilen er bygget av, noe som forbedrer kvalitet, tiden det tar å sette sammen bilen, osv.). Ingen kan konkurrere med Teslas megacastings akkurat nå.

Så jeg er uenig i at Tesla har kopiert Apple. De har gjort ting annerledes. Likheten er at produktene er så knallbra at "de selger seg selv".

Mitt perspektiv:

Jeg har Tesla fordi jeg bare vil ha en bil som fungerer, og jeg er ikke ekstremt bilinteressert ellers. Jeg vil anbefale Tesla til andre som bare vil ha en bra bil.

Jeg har Android-telefoner fordi jeg vil ha fleksibilitet og frihet, og jeg er over snittet interessert i teknologi. Jeg vil derimot anbefale iPhone til andre som bare vil ha en bra telefon.

emurof

Sitat fra: Jalla på lørdag 03. september 2022, klokken 13:11Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Tesla selger gå godt fordi bilene er så ekstremt bra. Totalpakken er mye bedre enn det noen andre kommer med.

Og når det gjelder artikkelen din så har folk kjørt atskillig flere km uten disse problemene. Artikkelen selv påpeker at det er en utleiebil, og at det ser ut som folk f.eks. har klart å skrape opp overflater og deler med ulike gjenstander.

Ingeniøren

Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.


Ta en titt på disse  :)


https://www.youtube.com/watch?v=z__jxoczNWc


https://www.youtube.com/watch?v=Q4VGQPk2Dl8
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Jalla

Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:54
Sitat fra: Jalla på lørdag 03. september 2022, klokken 13:11Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Tesla selger gå godt fordi bilene er så ekstremt bra. Totalpakken er mye bedre enn det noen andre kommer med.

Og når det gjelder artikkelen din så har folk kjørt atskillig flere km uten disse problemene. Artikkelen selv påpeker at det er en utleiebil, og at det ser ut som folk f.eks. har klart å skrape opp overflater og deler med ulike gjenstander.
Tja, og du finner privatpersoner med færre kjørte km med samme problem. En manglet 3 store stykker etter 24.000km, men slikt er selvsagt ikke noe problem for deg ettersom det er ekstremt bra biler.....

Det finnes mange slike hvis man gjør et søk - https://www.techtimes.com/articles/279757/20220827/tesla-tesla-s-model-drivers-claim-steering-yoke-easily-disintegrated.htm

Ingen tvil om at Tesla har gjort mye bra, og de var tidlig ute med en spennende elbil. Men at de som en fortsatt ganske fersk bilprodusent har sine problemer bør de fleste kunne innrømme, og ikke gå i skyttergraven tvert.

Vaduz

Det rattet var ikke bra nei, hjemmelaget Yoke trolig. Men det øvrige med knirk og knak er kanskje ikke så rart på en leiebil med 1000hk, 2.2 tonn, etter 50k km røff bruk og «testing» av aks;) At hvite seter blir raskere misfarget om man ikle passer på er vel heller ikke noe sjokk. Fantombremsing og manglende utvikling av selvkjøring siste årene er heller ikke optimalt, men dette kan man velge bort i stor grad.

ryback

Hvordan går det med sultestreiken?

1317142119

Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52
Apple har skaffet seg en fanskare ved å nettopp levere gode produkter. Det er ingen tvil om at jeg ville anbefalt Apple fremfor f.eks. Android-telefoner, selv om jeg personlig foretrekker Android fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.
Det er jo nettopp dette som er problemet, hvis man skal kunne kalle det for et problem. Fanatikerne ble ikke det fordi produktene var gode. De kom fordi Apple og Tesla har noen genier som jobber i markedsavdelingen.

Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Det samme gjaldt Tesla med Model S. Det var en skandaløst dårlig bil, men den så kul ut med den store skjermen, det var en elbil og hadde et stilig Audi-eksteriørdesign fra Wish.

Det iPhone og Tesla hadde med hhv. iPhone og Model S, var at de tok noe som eksisterte på markedet, pakket det inn på nytt og traff markedet på det perfekte tidspunktet. Dermed klarte de å lure samfunnet til å tro at dette var noe man måtte ha for å være kul. De er ekstremt dyktige på markedsføring (selv om de påstår at de ikke driver med det).

Selv i 2022 sitter det folk på elbilgrupper på Facebook og nærmest kaller alle som ikke kjøper Tesla for noen idioter, for Tesla er guds gave til folket. Nøyaktig hva de gjorde for å lure folk til å oppføre seg som de er med i en sekt som får religiøse fanatikere til å fremstå som barnehagepedagoger vet jeg ikke, gitt at jeg ikke er en del av hverken Apple eller Tesla-sekten. Men noe gjorde de og de skal ha enormt med kudos for å klart å få med seg så mange. Det er nok mange religiøse ledere som misunner dem den egenskapen.

Nå i dag er derimot Tesla og Apple produsenter av kvalitetsprodukter (jada, jeg er klar over at det fremdeles er feil med produktene, men det er det hos alle produsenter). Men nåtid er tross alt lenge etter de fikk en tilhengerskare av som var fanatikere.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Det er jo nettopp dette som er problemet, hvis man skal kunne kalle det for et problem. Fanatikerne ble ikke det fordi produktene var gode. De kom fordi Apple og Tesla har noen genier som jobber i markedsavdelingen.

Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Gidder vanligvis ikke å diskutere med folk som klassifiserer andre som fanatikere, men her tar du feil. Det som gjorde at både Model S og iPhone ble populære var at de ikke konkurrerte på de gamle produsentenes premisser.

Når iPhone kom var det bare snakk om megapiksler, 3G og innebygd tastatur. IPhone rettet fokus på helt andre ting, i en brukervennlig innpakning.

Model S leverte en elbil som gikk 40 mil, akselererte fra de fleste sportsbiler og kunne frakte hele familien, til halv pris. Samtidig med løpende oppdateringer. Altså en modernisering av bilen med 10-20 år.

Begge produktene hadde flust med feil, men folk flest kjøper ikke ting kun etter hvor feilfrie de er...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Når fordommer får rullgardinen til å gå totalt ned går det ofte skeis.....

Husker godt både de tidlige iPhone og Model S anno 2013, og det 1317142119 kommer med er jo skivebom så det synger etter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Det var vel en smule overdrevet? Jeg byttet når iPhone 3G kom, den var en revolusjon for min del i forhold til Nokia-greiene jeg hadde tidligere. Så meg aldri tilbake, men byttet til 3GS når den kom pga. hastigheten. 3GS var såpass bra at den ble beholdt i mange år, byttet først når 5C kom over 4 år senere. Deretter SE, SE2020 og nå 13 Mini.

iPhone før 3G ble vel knapt solgt i Norge? Uansett lite interessant med smart-telefon uten 3G på den tiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 18:36
iPhone før 3G ble vel knapt solgt i Norge? Uansett lite interessant med smart-telefon uten 3G på den tiden.
Ble da solgt noen (husker en kollega hadde), men jeg ventet og til 3G kom, før det ballet på seg.

Ble litt på samme hvis  med Tesla, først en helt ny tolkning av bilen, med noen store steg videre med forbedringer på det man ikke var så god på. Etter det mere inkrementelle forbedringer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:47
Gidder vanligvis ikke å diskutere med folk som klassifiserer andre som fanatikere, men her tar du feil. Det som gjorde at både Model S og iPhone ble populære var at de ikke konkurrerte på de gamle produsentenes premisser.

Når iPhone kom var det bare snakk om megapiksler, 3G og innebygd tastatur. IPhone rettet fokus på helt andre ting, i en brukervennlig innpakning.

Model S leverte en elbil som gikk 40 mil, akselererte fra de fleste sportsbiler og kunne frakte hele familien, til halv pris. Samtidig med løpende oppdateringer. Altså en modernisering av bilen med 10-20 år.

Begge produktene hadde flust med feil, men folk flest kjøper ikke ting kun etter hvor feilfrie de er...
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 18:36
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Det var vel en smule overdrevet? Jeg byttet når iPhone 3G kom, den var en revolusjon for min del i forhold til Nokia-greiene jeg hadde tidligere. Så meg aldri tilbake, men byttet til 3GS når den kom pga. hastigheten. 3GS var såpass bra at den ble beholdt i mange år, byttet først når 5C kom over 4 år senere. Deretter SE, SE2020 og nå 13 Mini.

iPhone før 3G ble vel knapt solgt i Norge? Uansett lite interessant med smart-telefon uten 3G på den tiden.
Dere bekrefter jo bare det jeg skrev.

iPhone før 3G eller 3Gs ble knapt solgt i Norge, men selv da fikk den en hel del pepper for å mangle grunnleggende telefonegenskaper som du nevnte. Kan man bare historien fra den kom til Norge, så bør det være mulig å se for seg at generasjonene før var enda dårligere. Det er ingen som ber dere studere Apple sine første telefoner. Mange fanatikere tror Apple fant opp smarttelefonen, men det er da sannelig mange av oss som hadde smarttelefoner fra andre produsenter før Apple lanserte iPhone. Forretningsfolk som brukte Microsoft, Nokia eller Blackberry hadde vel også dette på slutten av 90-tallet, men da begynner vi å snakke virkelig snevert marked. For ikke å glemme at det Apple var så geniale som fant opp, faktisk var stjålet fra andre produsenter og det var på kusehåret at Apple ble nektet å selge absolutt alt de hadde produsert (ikke bare iPhone), men de ble reddet i 12. time av at de på bakrommet gikk til forlik med bl.a. Nokia og måtte betale hundrevis av millioner i royalties.

Snakk om å innovere, gutter. Selektiv hukommelse er dog kjekt, når man heier på et produkt.

Hva angår første generasjon Model S, så var det var en familiebil av skandaløs byggekvalitet med minimalt av forventede egenskaper sett i forhold til europeiske biler, som gikk et sted mellom ~260 og ~420 avhengig av batterivalg, og som hadde betydelig høyere forbruk enn andre biler i 2012. Den største batteripakken gikk litt over 400, men la meg da minne om at man fremdeles anser EPA rekkevidde på 400 km som dårlig for elbiler i familiebilsegmentet. Det var bra til å være elbil i 2012, men det var ikke bra rekkevidde for en bil hverken da eller nå. At Tesla kjører en forretningsmodell hvor de kontinuerlig oppgraderer bilene blir litt irrelevant for den bilen de lanserte i 2012 og som la grunnlaget for fanatikerne. De norske testene fra rundt 2013 er åpent tilgjengelig på nett, hvor det er rene hallelujastemning over alle forbedringene som kommer og som allerede har blitt inført siden journalistene prøvde bilen første gang året i forveien.

Men i likhet med med Apple, så er det jo morsommere å snevre inn kriteriene maksimalt, slik at Teslaen anno 2012 fremstår som et knallkjøp. Rekkevidden var jo enorm sammenlignet med den motoriserte handlevognen iMiev.

Og for å avslutte: nå sier jeg ikke det gjelder dere, men hvis man ikke innser at Tesla og Apple har fanatiske kunder med et nærmest religiøst forhold til Jobs og Musk, så er man dessverre en av fanatikerne selv.

DagfinnN

#28
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. september 2022, klokken 09:10
Og for å avslutte: nå sier jeg ikke det gjelder dere, men hvis man ikke innser at Tesla og Apple har fanatiske kunder med et nærmest religiøst forhold til Jobs og Musk, så er man dessverre en av fanatikerne selv.
Sikkert noen tullebukker i alle leire. Men om noen er det, betyr det ikke at alle er det - i motsetning til det som hevdes her fra enkelte.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vaduz

Apple er vel 99% vanlige folk som ikke bryr seg men bare tar det mest kjente, enkleste og kanskje det som har mest status? Har aldri hørt noen fanatiske fans derifra, android brukere derimot er ofte høyt på banen og forteller om sine produkters overlegenhet. Tesla er vel kanskje 90% casuals, og 10% fans, men veldig få som «lovpriser» produktet, har ikke møtt noen i virkeligheten, pleier å velge tesla av samme grunn som Apple, enkelt, gode ytelser, fint design, praktisk, greit priset og litt status. Ofte tilhengere av mer nisje produkter som blir litt fanatiske i sin overbevisning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA