Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla sultestreik

Startet av Jalla, tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27

« forrige - neste »

Jalla

Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

https://www.teslahungerstrike.com/

Omtalt også i utlandet.
Angry Tesla Owners Go on Hunger Strike Over Quality Problems
Norwegian Tesla owners are fed up with their Teslas and are hunger striking to get the attention of Elon Musk.

https://www.thedrive.com/news/angry-tesla-owners-go-on-hunger-strike-over-quality-problems

Dette er listen som har utløst det hele.

The car won't start in cold weather
Door handles won't open in cold weather
Intense squeaking noise
Car won't start in warm weather
"Bubbles" in seats
Loose front seat
Trunk lid filled with rain water
Autopilot does not work properly
Internet is slow and does not work as it ought to
The wipers do not work (well enough)
The car creaks when you pass speed bumps and other bumps in the road
Decorative moldings loosen
The lights do not work properly
The doors stop working properly
Doors that open by themselves
The computer does not work
Yellow edges around the display screens
Windows that do not close completely
Systems reset on their own
Problems charging
Reduced power
Rust problems on new cars (especially Model 3)
Poor paint quality means that the car has to be repainted
You were promised free charging throughout the car's lifetime, but the new charging stations do not fit the car
Lower battery life that Tesla claims
Problems with the air conditioner
Not all problems are solved when the car is serviced
Tesla promise to contact you, but you do not hear from them
You have to wait on the phone for a long time before Tesla answers

Boikott My Ass

Og på norsk

(Personlig tror jeg dette er tull, «ingen» hadde orket å kjøpe ett slik bilmerke viss det var så dårlig.)

https://itavisen.no/2022/08/31/nordmann-tar-betalt-for-a-masse-saksoke-tesla/

Bilen starter ikke i kaldt vær
Bilen starter ikke i varmt vær
Dørhåndtak vil ikke åpne i kaldt vær
Intenst knirke-støy
"Bobbler" i setene
Løst frontsete
Bagasjerom fylles med regn-vann
Autopilot fungerer ikke korrekt
Internett er tregt og fungerer ikke som det bør
Vindusviskerne fungerer ikke bra nok
Bilen knirker når man passerer fartsdumper og andre humper i veien
Dekorative lister løsner
Lysene fungerer ikke korrekt
Dørene slutter å fungere som de skal
Dører som åpnes av seg selv
Datamaskinen fungerer ikke
Gule kanter rundt skjerm-kantene
Vinduer som ikke lukkes helt
Systemer tar omstart av seg selv
Problemer med lading
Redusert kraft
Rust-problemer på nye biler, spesielt Model 3
Dårlig lakkkvalitet gjør at bilen må lakkeres igjen
Du ble lovet gratis lading gjennom hele bilens levetid, men de nye ladestasjonene passer ikke til bilen
Lavere batterilevetid enn hva Tesla hevder
Problemer med AC
Ikke alle problemer løses når bilen er på service
Tesla lover å kontakte deg, men så hører man aldri fra dem
Du må vente lenge på telefonen før Tesla svarer
Bmw 530i G30

filtvet

Du må vente lenge på telefonen før Tesla svarer

Ja dette må være tull. Alle vet at det er veldig lett å ringe de.

emurof

Sitat fra: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

Det er et opplegg fra et par komikere. Ikke første stunt de prøver seg på. Ser også at Torbjørn Røe Isaksen skriver på Twitter at det er en spøk. Listen over problemer er også bare tull. Jada, noe av det er teoretisk sett reelt, men frosne håndtak er ikke akkurat nytt på biler, og det er lett å fikse. Andre ting er bare tull, som at bilen ikke starter når det er kaldt eller varmt.

Reagerer også på at de linker til denne "Teslaklager"-svindelen. Lurer på hva det handler om.

Jalla

Sitat fra: emurof på onsdag 31. august 2022, klokken 21:49
Sitat fra: Jalla på tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27Noen som roper om oppmerksomhet rundt problemene de har.

Det er et opplegg fra et par komikere. Ikke første stunt de prøver seg på. Ser også at Torbjørn Røe Isaksen skriver på Twitter at det er en spøk. Listen over problemer er også bare tull. Jada, noe av det er teoretisk sett reelt, men frosne håndtak er ikke akkurat nytt på biler, og det er lett å fikse. Andre ting er bare tull, som at bilen ikke starter når det er kaldt eller varmt.

Reagerer også på at de linker til denne "Teslaklager"-svindelen. Lurer på hva det handler om.
At listen med problemer bare er tull er selvsagt bare tull.
Du skal ikke ha fulgt med her inne mye før du har lest om de fleste av de. Om de dermed rettferdiggjør en slik handling er et annet spørsmål.

Vaduz

Har du eid en tesla noen gang? Om det stod så dårlig til er det vel lite trolig at det skulle blitt Norges mest populære bilprodusent? Og verdens desidert mest solgte elbil merke?

Tesla vekker veldig sterke følelser hos folk, er nok noe med øvre middelklasse fra storbyer som ferierer på hytta med bilen sin og kanskje blitt et symbol på by mot land, «fattig»-rik, miljøpolitikk misnøye, avgiftslette for dyre biler, og generell motvilje mot endring i bilindustrien? Kanskje også et generell misnøye mot Elon Musk, Silicon Valley, kapitalisme og anti-amerikanisme?

Ingeniøren

Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Jeg har alltid vært blant de andre nesten uansett hva det er - sikkert en kasus jeg har  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Jalla

Sitat fra: Vaduz på lørdag 03. september 2022, klokken 09:36
Har du eid en tesla noen gang? Om det stod så dårlig til er det vel lite trolig at det skulle blitt Norges mest populære bilprodusent? Og verdens desidert mest solgte elbil merke?

Tesla vekker veldig sterke følelser hos folk, er nok noe med øvre middelklasse fra storbyer som ferierer på hytta med bilen sin og kanskje blitt et symbol på by mot land, «fattig»-rik, miljøpolitikk misnøye, avgiftslette for dyre biler, og generell motvilje mot endring i bilindustrien? Kanskje også et generell misnøye mot Elon Musk, Silicon Valley, kapitalisme og anti-amerikanisme?

Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Boikott My Ass

Sitat fra: Jalla på lørdag 03. september 2022, klokken 13:11
Sitat fra: Vaduz på lørdag 03. september 2022, klokken 09:36

Så det er slik det henger sammen. Tesla lager bare kvalitet, og det er derfor de selger så godt. Det kan ikke være flere forklaringer tror du?

Jeg må si jeg blir urolig for kvaliteten når jeg ser hvordan en Tesla S Plaid ser ut innvendig etter ca 30.000km. Dette er en bil som tross alt koster som en Porsche eller MB. Selvsagt tar utleie hardt på alle biler, men det skal ikke se slik ut etter bare 30.000km.
https://www.autoblog.com/2022/09/01/tesla-model-s-plaid-interior-19000-miles-later/

Er selvfølgelig ikke bra etter så kort km. Men de som kjøper er nok klar over dette og gir blaffen. Selv støtter jeg ikke bilmerker som ikke holder ett viss nivå. Men alt dette er som sagt frivillig og alle må få lov til å ta sine egne valg.
Bmw 530i G30

Ingeniøren

Om dette å gi blaffen er representativt for en Tesla eier blir jeg skremt. Skulle Ikke Tesla redde verden. Ikke bra !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

filtvet

Vi får være heldige at de fleste bilene her er produsert i Kina. I usa er det tydeligvis ikke så nøye med kvalitetskontrollen.

Uansett - neste bil blir nok ikke tesla. Alt for skjør og fin samt elendig på service med kun  en j****** app.

En flott elbil, men ikke mer.

Vaduz

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30
Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Jeg har alltid vært blant de andre nesten uansett hva det er - sikkert en kasus jeg har  ;D

Ja det er et veldig godt poeng. Husker tidligere at flere jeg kjente ble oppriktig opprørte om noen kjøpte Apple produkter og snakket mye om hvordan det var overpriset og fanget deg i et univers etc.
Tror litt av greia her er at noen irriterer seg over at et produkt egentlig ikke er «det beste» etter deres kriterier, men fryktelig mange elsker det nettopp fordi det er et lukket univers der du aldri forholder deg til tredjeparts leverandører, men får alt gjennom tesla og deres app. På den måten blir det ekstremt lett med «plug and play» og de er fremdeles best på totalpakken elbil.

Dersom det virkelig var et sinne mot dårlig kvalitet i et «overpriset» produkt som du selv uansett aldri kommer til å kjøpe, så ville jo folk vært veldig sinna på merker som alfa Romeo, land Rover, Ferrari, BMW etc men det er jo ikke tilfelle, så det må ligge noe mer bak det tenker jeg. Har ikke helt forståelse for irritasjonen da jeg prøver å tenke at folk velger slik de selv tror er best uansett, og alle har ulike behov og preferanser.

Det er også litt spesielt at de fleste som er veldig misfornøyd med tesla aldri har eid en tesla. Det er veldig lett å finne den informasjonen du ønsker om et produkt når du leter.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 03. september 2022, klokken 21:43
Det er også litt spesielt at de fleste som er veldig misfornøyd med tesla aldri har eid en tesla. Det er veldig lett å finne den informasjonen du ønsker om et produkt når du leter.
For meg er det så enkelt at jeg slipper å dille med produktene selv, de er relativt enkle, blir oppdatert og fungerer i hverdagen til det de skal brukes. Gjelder både Apple og Tesla. Har vært bruker av både Linux og Windows i årevis, og felles for begge er at man bruker alt for lang tid på å rote med tilpasning og vedlikehold. Fordi man kan og fordi man må. Som server er dog Linux glimrende. På jobb har de fleste Windows som brukergrensesnitt, men omtrent alle ender opp med å installere Linux subsystemet for å få en fornuftig kommandolinje. Sier jo sitt.

De siste årene har vi stort hatt Tesla og ett annet merke, og det har vært det samme der. Tilpasninger og brukeropplevelser som gjør at man må dille med kjøretøyet i stedet for å bare bruke det. Tesla har for meg en ting som irriterer i hverdagen, og det er alle variantene av fantombremsing.

Å bruke appen til Tesla til service fungerer glimrende, kjapp respons og enkelt å endre selv. Mye bedre enn å måtte ringe til ett eller annet service senter. Har jeg hatt spørsmål har jeg bare ringt Tesla veihjelp, de svarer på det meste.

Siste eksempel er når jeg skulle installere homelink i Model Y. Hadde avtalt mobile service fra Tønsberg. Fikk så beskjed fra Drammen at Tønsberg hadde blitt rammet av sykdom, og om det var greit om det kom en fra Drammen og utførte arbeidet en dag senere. Vis meg ett annet merke hvor de hadde sendt en jobb over til naboen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. september 2022, klokken 08:33
Hvis meg ett annet merke hvor de hadde sendt en jobb over til naboen.

Jeg har sjelden opplevd at man ikke er løsningsorientert hos forhandlere.
Ofte er de tilknyttet en felles kjede eller importør - og dette med å hjelpe hverandre på ulike måter er vel mer normen
enn unntaket? Det er i alle fall min egen erfaring.

Mulig personlige egenskaper hos den man snakker med for å få løst sitt problem er kjernen her - ofte er det jo slik at treffer man rett person så ordner det meste seg.

Når det kommer til bilkjøp må man jo vurdere helheten med eierskapet når man går inn.
I dette ligger kvalitet på selve produktet - liker du f.eks at alle linjer er strøkne og det ikke er det minste å utbedre på en ny bil overhodet - vel da velger man merker som har rykte på seg for å levere slike biler.
Anser du at verkstedbesøk vil være en naturlig del av eierskapet - vel så må du danne deg et bilde av hvor sømløst dette vil foregå.
Er det slik at du drømmer om en bestemt bil med visse unike egenskaper og setter dette foran alt annet - vel da kanskje du skulle velge det merket og se en annen vei når det kommer til andre sider av eierskapet.

Jeg kan f.eks ikke forstå de som kjøper en McLaren F1, men de selges jo til ekstreme priser om man kan få tak i en - og sånn er det bare - folk kjøper biler med ulike preferanser

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. september 2022, klokken 10:35
Jeg kan f.eks ikke forstå de som kjøper en McLaren F1, men de selges jo til ekstreme priser om man kan få tak i en - og sånn er det bare - folk kjøper biler med ulike preferanser
Jepp, og bra er det. Hadde vært en kjedelig verden ellers.

Ellers er jo det å ta avgjørelser basert på rykter kanskje ikke det smarteste man gjør, men ordtaket "evig eies kun ett dårlig rykte" gjør seg fremdeles gjeldende...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA