Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

Marius76

La ut min M3 LR 2020 i helgen til en fornuftig pris. Det er nesten ikke trafikk på annonsen, og ingen som har sendt meldinger. Selger den ikke til 200 000 liksom, så det går vel mot at vi beholder den. Drømmen om Y får pakkes ned i treeren sitt lille bagasjerom ::)

hemi

jeg kjøper også kun model 3 til fornuftig pris

har du en 2020 LR med 50k feks, er vel fornuftig pris fra vanlig bilperspektiv 200-250

filtvet

Brukt 3 kan nok bli et kupp nå fremover.

Personlig får jeg heller svelge alt tull med SW - kommer ikke til å ta et tap på 100.000 første år nei. Så viktig er ikke bil.

Daniel_0007

Sitat fra: hemi på mandag 16. januar 2023, klokken 10:52
jeg kjøper også kun model 3 til fornuftig pris

har du en 2020 LR med 50k feks, er vel fornuftig pris fra vanlig bilperspektiv 200-250

over femti prosen tap på 2 år litt for ekstremt, vil si rundt 350 er en fornuftig pris, ny lr kostet vel 500k i 2020 så ifølge denne https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall#:~:text=For%20en%20nybil%20kan%20du,sjette%20%C3%A5ret%2010%20prosent%20%C3%A5rlig.

burde tilsi et verdifall på 31% som er vel rundt 155 000 mot ny
Model 3 2019 LR Rwd

Marius76

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. januar 2023, klokken 11:02
Sitat fra: hemi på mandag 16. januar 2023, klokken 10:52
jeg kjøper også kun model 3 til fornuftig pris

har du en 2020 LR med 50k feks, er vel fornuftig pris fra vanlig bilperspektiv 200-250

over femti prosen tap på 2 år litt for ekstremt, vil si rundt 350 er en fornuftig pris, ny lr kostet vel 500k i 2020 så ifølge denne https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall#:~:text=For%20en%20nybil%20kan%20du,sjette%20%C3%A5ret%2010%20prosent%20%C3%A5rlig.

burde tilsi et verdifall på 31% som er vel rundt 155 000 mot ny

Nå er min 2020, ikke 2021. Den er straks 3 år gammel så jeg antar det blir litt mer enn 31% dessverre.

advale

#245
Sitat fra: Otkristo på søndag 15. januar 2023, klokken 20:55
Så ikke la deg lure av media som skaper en opplevelse av manglende etterspørsel :-)

Hmm, han er faktisk I Berlin og ser det med sine egne øyner - over en lengre periode. Har ingenting med media å gjøre, så litt respektløs og si ikke stol på hva han ser..?

Kan godt hende mange av bilene er allerede solgt/allokert på de som står på Schoenefeld, men trenden er at lagerbilene hoper seg opp. Går man til leveringssituasjonene (kilden) i de forskjellige markedene er det stort sett få bil fra 1-4 uker. Så kanskje høre på dine egne råd :-)

TeslaFor

Hei Marius76.

Er i samme situasjon som deg. Skal selge en Tesla M3 LR 2020 og har sett litt på finn.no for å finne ut hvilke priser andre setter. Ser at det er veldig få biler under 350 000,-. Syns det er rart at folk ikke har tatt inn over seg at det vil bli mye tøffere å få solgt slik markedet er nå. Selv tenkte jeg å legge ut min for rett under 300k,- slik at jeg får litt interesse (kjørt ca 50' km)

Hvilke pris la du ut bilen din for?

Marzo

Sitat fra: Marius76 på mandag 16. januar 2023, klokken 11:29
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. januar 2023, klokken 11:02
Sitat fra: hemi på mandag 16. januar 2023, klokken 10:52
jeg kjøper også kun model 3 til fornuftig pris

har du en 2020 LR med 50k feks, er vel fornuftig pris fra vanlig bilperspektiv 200-250

over femti prosen tap på 2 år litt for ekstremt, vil si rundt 350 er en fornuftig pris, ny lr kostet vel 500k i 2020 så ifølge denne https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall#:~:text=For%20en%20nybil%20kan%20du,sjette%20%C3%A5ret%2010%20prosent%20%C3%A5rlig.

burde tilsi et verdifall på 31% som er vel rundt 155 000 mot ny

Nå er min 2020, ikke 2021. Den er straks 3 år gammel så jeg antar det blir litt mer enn 31% dessverre.

Sånn helt teoretisk.
Kjøpte man en bil i 2020 til 500.000,- er inflasjonen på 12,2%. Dvs man betalte 561 i dagens verdi.
Tadisjonelt sett het det at verditap på biler var 20+10+10%.
Dvs annenhåndsverdien burde ligge rundt 363k.
Tar man så høyde for 20% prisreduksjon fra Tesla havner man på 290k for en 3 år gammel normal brukt Model 3.

Så vil annonsering på Finn avgi fasiten.

hemi

hva den kostet ny da er irrelevant, sånn er det med variasjon på avgiftsfossilbiler

eks bilen jeg hadde kosta 1,5 ene året, noen år senere kosta den 1,2, og ny nå koster den 1,2. da er det prisen nå man må ta hensyn til

vi kan regne 100.000 som oppbrukt, ref garanti, og % verdi igjen utfra det, jeg gjør ofte det når jeg vurdere ny/brukt

er det marginal prisdiff, handler INGEN brukt, da ny ofte kommer med bedre garanti, betingelser for finansiering etc, og folk generelt unngår å handle privat/gråmarked  med mindre det er gunstig


folk med elbil får seg en reality check nå, og opplever nå mer hvordan det faktisk er å ha nybil.

nybil = dyrt

eksempel, min model 3 performance med FSD etc kostet meg 14k i mnd i tap over 18mnd.

heiho

Sitat fra: hemi på mandag 16. januar 2023, klokken 13:31

eksempel, min model 3 performance med FSD etc kostet meg 14k i mnd i tap over 18mnd.

Åssen i alle dager fikk du til det? Tapte 40k på min perf etter 1år.

emurof

Sitat fra: HK på søndag 15. januar 2023, klokken 12:59Den naturlige forklaringen på senkningen av prisen tror jeg er at lagrene begynner å bli fulle. Jeg bor store deler av vinteren i Berlin og det er bare å ta en tur ut til den gamle delen av Schönefeld flyplass. Hele parkeringen på terminal 5 er leid ut til Tesla og smekk full av nye Y,er fra fabrikken noen km lenger ut i Grünheide. Kjørte forbi forleden. Det må være snakk om tusenvis av biler. Ganske enormt å se Y,er så langt øyet rekker. Dette har vi aldri sett før i Berlin.

Tesla hadde jo skrudd opp prisene noe voldsomt mot slutten av fjoråret. Nå er prisene tilbake på 2021-nivå.

Otkristo

Sitat fra: advale på mandag 16. januar 2023, klokken 11:41
Sitat fra: Otkristo på søndag 15. januar 2023, klokken 20:55
Så ikke la deg lure av media som skaper en opplevelse av manglende etterspørsel :-)

Hmm, han er faktisk I Berlin og ser det med sine egne øyner - over en lengre periode. Har ingenting med media å gjøre, så litt respektløs og si ikke stol på hva han ser..?

Kan godt hende mange av bilene er allerede solgt/allokert på de som står på Schoenefeld, men trenden er at lagerbilene hoper seg opp. Går man til leveringssituasjonene (kilden) i de forskjellige markedene er det stort sett få bil fra 1-4 uker. Så kanskje høre på dine egne råd :-)
Selvsagt ser han biler der siden det er oppstillingsplass til bilene som skal ut fra Europa.


filtvet

Har en Santa fe fra 2006, den koster vel ca 700´ny. Betalte 40´for den. Men poenget er at det er ganske trygt å kjøpe en gammel ice-bil som ikke har rustet opp. Den kommer til å gå i mange år til uten store utgifter.

Daniel_0007

Sitat fra: filtvet på mandag 16. januar 2023, klokken 20:26
Har en Santa fe fra 2006, den koster vel ca 700´ny. Betalte 40´for den. Men poenget er at det er ganske trygt å kjøpe en gammel ice-bil som ikke har rustet opp. Den kommer til å gå i mange år til uten store utgifter.

Santa fe kan ikke ha kostet så mye i 2006, fant denne fra 2007 og der kostet bilen 500k

https://www.klikk.no/motor/bil/arkiv/test-hyundai-santa-fe-22-crdi-3448878
Model 3 2019 LR Rwd

Randeboy

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. januar 2023, klokken 20:47
Sitat fra: filtvet på mandag 16. januar 2023, klokken 20:26
Har en Santa fe fra 2006, den koster vel ca 700´ny. Betalte 40´for den. Men poenget er at det er ganske trygt å kjøpe en gammel ice-bil som ikke har rustet opp. Den kommer til å gå i mange år til uten store utgifter.

500k i 2007 er 723k i dagens verdi.

Santa fe kan ikke ha kostet så mye i 2006, fant denne fra 2007 og der kostet bilen 500k

https://www.klikk.no/motor/bil/arkiv/test-hyundai-santa-fe-22-crdi-3448878

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA