Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

Treigost

Sitat fra: jlan på lørdag 14. januar 2023, klokken 12:00
Sitat fra: Treigost på lørdag 14. januar 2023, klokken 10:40
Takknemlig om noen har innspill :)
Jeg tror dessverre det blir enda vanskeligere å selge den senere i vår. Spesielt hvis den ikke har tilhengerfeste. Laveste tilsvarende din på Finn nå er 499900.

Om jeg får 480-490 så har tapet vært lite, kanskje prøve rundt der.

Marius76

Vi har en LR Model 3 2020 med 64k på telleren. Grå farge og sommer/vinterdekk. Hadde tenkt å legge den ut før jul, men fikk ikke fingen ut. Allerede mange som ikke fikk solgt før jul og, så ikke sikkert det hadde gått uansett, men må regne med lav pris nå. Hva er reelt tror folkens? Jeg håper på 290-300, men er redd det kan bli enda tråere. Foreløpig har jo ingen av de nesten 200 nye treerne siste døgn tatt innover seg noe som helst.

hemi

vanlig fossilbil ville du ha tatt 50% av nypris for såpass gammel og med den km stand.

Marius76

Jada. Jeg har ingen grunn til å klage. Det er mange som må ta større tap enn forventet nå. Blir spennende å se hvor langt ned de billigste skal ned.

filtvet

Flere forhandlerannonser med høyere priser på brukte enn nye nå. Mulig de ikke følger med i markedet.

Olemann

Min erfaring er forhandlere følger godt med, når nybilprisene settes opp så følger de etter opp med sine brukte, men når nye settes ned så følger de ikke med ned like kjapt.

Mitt inntrykk er at mange forsøker å tjene på at en del kjøpere ikke er orientert, og dette utnytter de.
Gjelder for øvrig også noen private selgere dette.

advale

Skal man selge og avventer på bedre tider så tror jeg den ikke vil komme. Større sannsynlighet for at Tesla vil sette prisen enda lavere ned i neste kvartal.

Differansen på LR mellom 3 og Y er bare rundt 10 000. Det er altfor lite. Og som jeg skrev i en annen tråd, 3'ern ble satt ned pga Y fikk prisjustering. Det ville vært helt urealistisk at 3 ville kostet mer enn Y. Når Tesla har kvittet seg med backloggen på 3 - veldig sannsynlig innen denne kvartalet så blir prisen satt (enda mer) ned.

rlnd

Ser for meg at Tesla heller ønsker å selge Berlin-produsert MYLR enn M3LR fraktet fra Kina, derfor den lille prisforskjellen på Long range modellene. Eneste forskjell er to hundre kilo i stål, ellers har bilene identiske komponenter. MY har vel også enklere produksjonsteknikk enn M3 med de nye megacastingsene.

Ellers gjetter jeg at de heller setter opp prisene i løpet av året om etterspørselen stiger, spesielt på MY.

La inn reservasjon på MYLR, men tar den ikke ut om jeg ikke får solgt M3LR jeg har til noenlunde pris.

Noen som har sjekket hva brukte M3LR selges for ellers i EU? Kan jo bli aktuelt med eksport om prisen i Norge faller mye.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

jlan

Sitat fra: rlnd på lørdag 14. januar 2023, klokken 22:09
Ser for meg at Tesla heller ønsker å selge Berlin-produsert MYLR enn M3LR fraktet fra Kina...
Det går også sterke rykter om en ny versjon av Model 3 mot slutten av året, med megacastings og 4680 batterier. Så da vil nok Tesla holde igjen litt og bygge opp en liten buffer, før produksjonslinjene skal bygges om. I Fremont skal allerede ombyggingen være i gang. https://www.teslarati.com/tesla-model-3-project-highland-line-fremont-factory/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

Tja, hva er verdien av en LR3 etter 5 år nå? 150-200´? Muligens, og da er det minst like høyt verdifall som ice-biler.

heiho

Sitat fra: filtvet på søndag 15. januar 2023, klokken 08:27
Tja, hva er verdien av en LR3 etter 5 år nå? 150-200´? Muligens, og da er det minst like høyt verdifall som ice-biler.

Helt sikkert noe sånt. Men alle som kjøper en ny, ordinær bruksbil må være klar over at disse har et stort verditap.
Skal man unngå verditap på bil så må man sikte seg inn på eldre klassikere fra Porsche eller BMW. Har en i garasjen som har doblet  seg i verdi siste ti årene.

HK

Den naturlige forklaringen på senkningen av prisen tror jeg er at lagrene begynner å bli fulle. Jeg bor store deler av vinteren i Berlin og det er bare å ta en tur ut til den gamle delen av Schönefeld flyplass. Hele parkeringen på terminal 5 er leid ut til Tesla og smekk full av nye Y,er fra fabrikken noen km lenger ut i Grünheide. Kjørte forbi forleden. Det må være snakk om tusenvis av biler. Ganske enormt å se Y,er så langt øyet rekker. Dette har vi aldri sett før i Berlin.

Otkristo

Sitat fra: HK på søndag 15. januar 2023, klokken 12:59
Den naturlige forklaringen på senkningen av prisen tror jeg er at lagrene begynner å bli fulle. Jeg bor store deler av vinteren i Berlin og det er bare å ta en tur ut til den gamle delen av Schönefeld flyplass. Hele parkeringen på terminal 5 er leid ut til Tesla og smekk full av nye Y,er fra fabrikken noen km lenger ut i Grünheide. Kjørte forbi forleden. Det må være snakk om tusenvis av biler. Ganske enormt å se Y,er så langt øyet rekker. Dette har vi aldri sett før i Berlin.
Hvis du tar deg en ny tur vil du se at disse bilene nå er vekke ( Fylles vel snart opp igjen med nye biler til eksport)
3500 biler til Taiwan ble lagret på flyplassen.
Så ikke la deg lure av media som skaper en opplevelse av manglende etterspørsel :-)

filtvet

Sitat fra: heiho på søndag 15. januar 2023, klokken 09:08
Sitat fra: filtvet på søndag 15. januar 2023, klokken 08:27

Helt sikkert noe sånt. Men alle som kjøper en ny, ordinær bruksbil må være klar over at disse har et stort verditap.
Skal man unngå verditap på bil så må man sikte seg inn på eldre klassikere fra Porsche eller BMW. Har en i garasjen som har doblet  seg i verdi siste ti årene.

En annen ting er batteri-riskikoen. Klart - det kan vare mye lengre enn 8 år men det er nå garantien. Hadde ikke turt å kjøpe en 7-8 år gammel bruktbil - gjelder alle elbiler.

hemi

ny tesla med garanti er jo risikosport ref tesla er tesla, gammel uten garanti er verdt lite.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA