Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektrisk varme

Startet av ellen40, lørdag 20. oktober 2012, klokken 16:19

« forrige - neste »

ellen40

Servostyringen på vår kjære 2010 Zebra Think har sluttet å virke.

* Noen som har kjennskap til evt. reklamasjonsmuligheter?. Bilen er kjøpt ny av Røhne Selmer.  Kjøper/nåværende eier er et firma (ikke privatperson)
* Noen som har kjennskap til hva som kan være årsaken til problemet. Vi tror servoen plutselig stoppet å virke, men er litt usikre da det er mange forskjellige brukere av bilen. Er dette en vanlig feil?

Ledekabelen:

Vi klarer ikke se forskjell på sakte og rask lading (vanskelig å se forskjell på blinkingen på "ladekladden") Noen som har erfaringer med dette?

Vi får også litt varmgang i kontakten på bilen. Lader den da 16 amp. hele tiden? Kan det være noe galt med ladekontrakten i bilen? Tips?
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

jkirkebo

Sitat fra: ellen40 på mandag 01. oktober 2012, klokken 17:54
Servostyringen på vår kjære 2010 Zebra Think har sluttet å virke.

* Noen som har kjennskap til hva som kan være årsaken til problemet. Vi tror servoen plutselig stoppet å virke, men er litt usikre da det er mange forskjellige brukere av bilen.

Elektrisk servo, hmm. Har du sjekket alle sikringene ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: ellen40 på mandag 01. oktober 2012, klokken 17:54
Vi klarer ikke se forskjell på sakte og rask lading (vanskelig å se forskjell på blinkingen på "ladekladden")
Ladingen starter alltid med 10A og lyset på ladekladden blinker sakte. For å skifte til 16A lading må man trykke 2 ganger på "Power charge" knappen. Lyset skal nå blinke dobbert så hurtig.

OBS! det er ikke alle bilene og ladekablene som har muligheten for 16A lading. Hvis det gjelder din bil og/eller ladekabel vil lampa alltid blinke sakte. Men jeg tror alle 2010 modeller kan lades med 16A.

Bra at du tar tak i varmgangen i ladekontakten. Den bør ikke bli varm. Hvis to av kontaktpinnene i bilen ser svarte ut kan man rengjøre støpselet og kontakten med en elektronikkrens eller pusse bort det svarte belegget med fint smergelpapir (korning 400 eller 1000).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

Sitat fra: ellen40 på mandag 01. oktober 2012, klokken 17:54
Servostyringen på vår kjære 2010 Zebra Think har sluttet å virke.
* Noen som har kjennskap til hva som kan være årsaken til problemet. Vi tror servoen plutselig stoppet å virke, men er litt usikre da det er mange forskjellige brukere av bilen. Er dette en vanlig feil?
Dere har vel sjekket at det er væske på anlegget?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

hma

Sitat fra: ellen40 på mandag 01. oktober 2012, klokken 17:54
* Noen som har kjennskap til hva som kan være årsaken til problemet. Vi tror servoen plutselig stoppet å virke, men er litt usikre da det er mange forskjellige brukere av bilen. Er dette en vanlig feil?
Jeg antar at deres Zebra-Think fra 2010 er en generasjon 2 PCU-bil, dvs med siste revisjon elektronikk.

I så fall sitter det en egen 80A sikring til servostyringen rett på pluss-polen på 12V-batteriet under et svart plastlokk.
Sjekk denne først.
Om sikringen er røket  kan det være en annen bakenforliggende årsak, f.eks at det er lite olje på servoen, o.l.

Servoen snakker også over bilens databuss (can-bus) og kan slåes av fra PCU. Jeg tviler dog på at dette er problemet.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

POSi411

Sitat fra: hma på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:12
Sitat fra: ellen40 på mandag 01. oktober 2012, klokken 17:54
* Noen som har kjennskap til hva som kan være årsaken til problemet. Vi tror servoen plutselig stoppet å virke, men er litt usikre da det er mange forskjellige brukere av bilen. Er dette en vanlig feil?
Jeg antar at deres Zebra-Think fra 2010 er en generasjon 2 PCU-bil, dvs med siste revisjon elektronikk.
I så fall sitter det en egen 80A sikring til servostyringen rett på pluss-polen på 12V-batteriet under et svart plastlokk.
Sjekk denne først.
Om sikringen er røket  kan det være en annen bakenforliggende årsak, f.eks at det er lite olje på servoen, o.l.
Sjekke om det er irr på noen av kontaktene og eventuellt rense dem.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

ellen40

Takk for flotte innspill!. Skal ta en time i garasjen å se nærmere på sikring og oljenivå.

Er dog redd bilen må på verksted uansett. I dag kom en kollega tilbake å sier det "skvalper" og "klukker" i Dachbordet???. I tillegg starter kraftig vifte foran i bilen med høy lyd/risting noen ganger???.

Noen som vet noe om / her erfaringer med evt. reklamasjoner og Røhne Selmer (bilen er ikke kjøpt/eid av privatperson) Noe å komme etter her??? eller må vi belage oss på å koste reparasjonene selv???
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Go-carter

Er vel dårligere rettigheter for bedrifter enn privatpersoner, men dog; hvor ble bilen kjøpt? Altså av hvilken forhandler.

Skvalping og klukking i dashbord kan være luft i varmekretsen vil jeg tro, hvis det er det må du passe på å slå av varmeapparatet med en gang så elementet ikke brenner av. Han tenker ikke på vakuumpumpa da?

Vifte foran? Hmm, med mindre du har AC skal de viftene kun gå hvis bilen står på lading, og det er varmt. Da skal det også lyse et rødt termometer-symbol i dash'en.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lille Bilen

Vift foran - har hatt samme problemet og bilen på verksted 3 - 4 ganger. Der har de justert og kalibrering og oppdatert programvare men det kom tilbake etter to, tre måneder. Til slutt skiftet de hele styringsenheten og det har vært bra siden (men det er bare 3-4 uker siden). Håper det fortsetter. Alt gjort på garanti av Mathisen Auto her i Bergen.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Svesa

Er alle Think City levert med servostyring?

POSi411

#10
Sitat fra: Svesa på mandag 04. november 2013, klokken 20:40
Er alle Think City levert med servostyring?
Nei, ikke alle. Min 2008 har ikke.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

hma

Sitat fra: Svesa på mandag 04. november 2013, klokken 20:40
Er alle Think City levert med servostyring?
Jeg tror servostyring ble introdusert på de siste norskproduserte bilene, VIN J00XXXX. Tror samtlige finskproduserte (og amerikanske) Thinker (gen2 pcu) VIN U00XXXX har servostyring.
Har ikke antallet klart, det vet kanskje Arnie (?), men det kan kanskje dreie seg om halvparten av total produksjon(?).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA