Elbil førstegangskjøper

Startet av lily, lørdag 20. august 2022, klokken 21:22

« forrige - neste »

lily

Hei! Har kjørt fossilbil i alle år, men nå skal den ene bilen byttes ut og da ser vi på å erstatte den med en elbil. Har ikke vært så mye borti elbil og synes det derfor er litt vanskelig da jeg ikke vet hva man skal se etter. I hovedsak er behovet kun en bil som kan ta oss fra A til B uten store problemer og mange ladestopp på veien, men om den kan trekke 1800kg+ så hadde det vært et stort pluss (men ikke et must). Kjører sjeldent lengre enn Moss-Oslo så de fleste bør vel klare det glatt. Tror vi vil ha en med firhjulstrekk, men har sett på biler både med og uten. Budsjett er 600.000 +-  :)

egleh

nyttelast er viktig å sjekke. her har noen produsenter oppgitt så lave tall for egenvekt at du lett kjører ulovlig med hele familien og litt feriebagasje (ioniq5,ev7,tesla 3 mfl) sjekk egne tester for dette.
driver du mye med vinterkjøring? varme i seter foran og bak, varmetråder i frontrute, speil, forvarming av bil og batteri, varmepumpe - alt dette er ting som kan bedre rekkevidden når det er kjølig.
trommelbremser bak? kan spare deg for dyre bytter av rustne skiver. elbiler sliter ikke på bremsene som fossilbiler pga regenerering. sjekk også tester for hurtiglading - mange merker skryter av høye hastigheter, men hva som oppnås i praksis varierer... god ladehastighet er kjekt om man skal langt og er utolmodig... tenk også over hvor var du er for støy - elbiler støyisoleres gjerne beskjedent for å spare vekt,og støybildet er annerledes enn i fossilbiler pga manglende motordur. prøvekjør! vil tro et bra sted å starte for deg kan være feks skoda enyaq, vw id4 eller tesla y. men det er mange gode biler i den prisklassen der, ford mustang, bmw ix3, mercedes eqa/eqb, polestar2, volvo xc40,... smak og behag!

HouseGlover

Med dette budsjettet så har du mye å velge i, men skal du trekke 1.800 kg så er det kun noen få elbiler som gjelder. Jeg kommer bare på Audi E-tron, BMW iX4, Mercedes EQS eller Tesla model Y. Hvis du kan godta designet, som jeg synes er stygg, til model Y så ville jeg nok gått for denne. Tesla er en av de beste elbilene for førstegangskjøpere pga. sømløs lading på Tesla sine ladestasjoner. Den har også en nøktern forbruk. Men det kan hende (har ikke sjekket) at du må strekke deg litt for å få den utstyrspakken du vil.

Før du kjøper elbil vær klar over at rekkevidden er vesentlig kortere om vinteren, på motorveien og dersom du trekker noe.

RJK

Sitat fra: HouseGlover på lørdag 20. august 2022, klokken 22:55
Med dette budsjettet så har du mye å velge i, men skal du trekke 1.800 kg så er det kun noen få elbiler som gjelder. Jeg kommer bare på Audi E-tron, BMW iX4, Mercedes EQS eller Tesla model Y. Hvis du kan godta designet, som jeg synes er stygg, til model Y så ville jeg nok gått for denne. Tesla er en av de beste elbilene for førstegangskjøpere pga. sømløs lading på Tesla sine ladestasjoner. Den har også en nøktern forbruk. Men det kan hende (har ikke sjekket) at du må strekke deg litt for å få den utstyrspakken du vil.

Før du kjøper elbil vær klar over at rekkevidden er vesentlig kortere om vinteren, på motorveien og dersom du trekker noe.
EQS tar bare 750 kg, og samme vil gjelde for EQE. Så her er det viktig å holde tunga i rette munnen. Er EQC som tar inntil 1800 kg på kroken.

;)

https://www.motor.no/bil/disse-18-elbilene-har-best-tilhengervekt/215766
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

lily

Sitat fra: egleh på lørdag 20. august 2022, klokken 22:51
nyttelast er viktig å sjekke. her har noen produsenter oppgitt så lave tall for egenvekt at du lett kjører ulovlig med hele familien og litt feriebagasje (ioniq5,ev7,tesla 3 mfl) sjekk egne tester for dette.
driver du mye med vinterkjøring? varme i seter foran og bak, varmetråder i frontrute, speil, forvarming av bil og batteri, varmepumpe - alt dette er ting som kan bedre rekkevidden når det er kjølig.
trommelbremser bak? kan spare deg for dyre bytter av rustne skiver. elbiler sliter ikke på bremsene som fossilbiler pga regenerering. sjekk også tester for hurtiglading - mange merker skryter av høye hastigheter, men hva som oppnås i praksis varierer... god ladehastighet er kjekt om man skal langt og er utolmodig... tenk også over hvor var du er for støy - elbiler støyisoleres gjerne beskjedent for å spare vekt,og støybildet er annerledes enn i fossilbiler pga manglende motordur. prøvekjør! vil tro et bra sted å starte for deg kan være feks skoda enyaq, vw id4 eller tesla y. men det er mange gode biler i den prisklassen der, ford mustang, bmw ix3, mercedes eqa/eqb, polestar2, volvo xc40,... smak og behag!

Takk! Ja kjører hver dag på vinteren og da er det viktig at den har nok strøm til å gi varme. Har ikke tenkt til å sitte med pledd i bilen fordi jeg må spare strøm  :laugh:

lily

Sitat fra: HouseGlover på lørdag 20. august 2022, klokken 22:55

Takk for svar! Har hørt så mye dårlig om tesla om både bilene og kundeservicen så har egentlig styrt litt unna de. Men ser jo at det er veldig mange som kjører de som det må jo være en del fornøyde kunder  :)

Barid Bel

Liten korreksjon; model Y kan trekke 1600kg. Biler som kan trekke 1800kg eller mer er : EQA, E-Tron, model X, EQC 400 og BMW iX.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA