Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Desulfatering

Startet av Griffel, lørdag 20. oktober 2012, klokken 14:39

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:12
Jeg gjespet og tenke "enda flere hydrogentullinger" før jeg fortsatte med det jeg egentlig skulle gjøre...
Er vel den samme holdningen som jeg har. Mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men hva slags energiregnskap er det i å bruke strøm for å produsere drivstoff når man faktisk kan bruke strømmen direkte som drivstoff? Hvis vi klarer å tappe hydrogen direkte fra Jupiter på en billig måte så er jeg med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: flux på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 19:01

Hydrogenbiler er sjanseløse. Dersom en fremover antar tilsvarende utviklingsfart på batterier og på brenselceller, vil ikke brenselcellene komme i mål tidsnok prismessig før batteriene er så rimelig at de ikke trenger noen range extender.

I tillegg - det krever en langt mer komplisert infrastruktur.

Det sagt, det er hydrogen-hybrid busser som går rundt i Oslo. Den eneste fremtiden for hydrogen vil nok være å bruke det for tungtransport, hvor batterier blir for tungt/stort.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Wired

Tror man glemmer i denne settingen det som er helt ovetruffent for en FCEV, den fylles på 3-4 minutter og kjører 50 mil, hvorpå man kan fylle igjen og fortsette og kjøre.
Ikke ulikt det "alle" gjør allerede i dag ,med sine fossile biler.
Mao. her er det ikke noen tillpassning for den gemene hop i hvordan man bruker kjøretøyet i motsetting til elbil, ingen "skummel" lading, ingen rekkevidde angst, samme insentiver.
Har selv elbil, har jobbet i mange år tett med elbil, men ser hva FCEV kan gjøre og ikke minst international vilje til og satse.
Uansett er målet det samme; mindre lokale utslipp.

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 19:13
Har noen regnet på CO2-utslippet fra disse bilene, når man kan anta at elektrolysen bruker den samme strømmiksen som elbiler i Danmark?
Hvorfor skal de det. Det er en vesentlig forenkling når det gjelder lagring av tilfeldig kraft som H2. Ulikt en Supercharger som levere ren strøm til nettet og hente en miks når det kommer en bil som vil lade, kan en H2 stasjon drives av tilfeldig kraft og energien lagres på stasjonen som H2. Å gjøre det samme med hjelp av stasjonære batterier har en helt annen kostnad. Når det gjelder elbiler og hybiler blir det ikke et enten eller men et både og.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 19:00
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 18:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 13:21
Denne til 7 millioner klarer vel jobben.... http://www.itm-power.com/news-item/update-on-hydrogen-cost-structure/

Den kunne den nok. I løpet av dagen kan den tanke opp alle 17 bilene fra 0 til 100% iløpet av 2 timer. (25% belagt over en 8 timers arbeidsdag), og levere en samlet kjøredistanse på 1000 mil. En CHAdeMo med 100% belgg i samme periode kan lade 16 biler 30min hver og levere 200 mil kjørelengde. (25% belagt kan den levere ca 50 mil).
Litt usikker på sammenligningsgrunnlaget her. Sammenligner du en hydrogenstasjon til 7 millioner med ett enkelt CHAdeMO ladepunkt? Hva er bakgrunnen for denne sammenligningen? Stasjonen jeg trakk frem er overdimensjonert, men det var bare en tilfeldig hydrogenproduksjonsmodul jeg kom over i en annen diskusjon.
Sammenligningen viser at i praktisk bruk erstatter denne hydrogenstasjonen et gruppe hurtgladerstasjoner med tilsammen et sted mellom 20 og 50 hurtigladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Wired på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 20:16
Tror man glemmer i denne settingen det som er helt ovetruffent for en FCEV, den fylles på 3-4 minutter og kjører 50 mil, hvorpå man kan fylle igjen og fortsette og kjøre.
Samtidig må man ikke glemme at elbiler med god rekkevidde i all hovedsak lades hjemme (og/eller på jobben for de som pendler), så man trenger sjelden dra noe sted for å fylle. Finnes det stikk-kontakt kan tanken fylles.

Jeg spør meg selv: hvor ofte kjører jeg mer enn 50 mil uten å ta hvilepause? Når jeg kjører til besteforeldre noen mil sør for Trondheim tar jeg minimum 15-25 minutter pause for en benstrekk, matbit, lufte hund og eventuelt besøke toalettet selv. Nå kommer Model S``en jeg har bestilt teoretisk frem uten å lade, men jeg kommer uansett til å stoppe steder det er hurtiglader når jeg stopper (hurtigladere blir det mange av etter hvert). Jeg har i overskuelig fremtid ikke noe behov for å kjøre lenger enn 40-50 mil så hurtig som mulig, og det blir helt problemfritt. Hytter ligger stort sett 10-20 mil unna, så det går også aldeles utmerket.

Hydrogen har klare fordeler der rekkevidde er svært viktig samtidig som antall stopp skal minimeres. Men er det så viktig for gjennomsnittsnordmannen? For øyeblikket foretrekker jeg med andre ord helt klart elbiler, men kanskje det endrer seg i fremtiden om hydrogenbiler blir billigere enn elbiler og hydrogen-infrastrukturen kommer på plass.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

flux

Sitat fra: Wired på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 20:16
Ikke ulikt det "alle" gjør allerede i dag ,med sine fossile biler.
Det er jo ikke det alle gjør i dag, de kjører < 15 mil daglig og fyller 1 gang pr uke.

En elbil dekker allerede det behovet, med tilnærmet gratis fylling hver natt eller på jobb.

Så gjenstår behovet for langturene som kanskje i snitt er maks 1 x pr uke og i snitt < 250km
De løses nå med 1x hurtiglading, og innen 2år løses de uten noe hurtiglading.

Så er det ferieturen, og tyskerne på Autobahn, det er 500km og evt høy fart, det funker ikke pr i dag, men løses innen 2015 med 1 hurtiglading og biler med 75 - 100kwh kapasitet.

Innen 2015 er fortsatt brenselceller så dyre at det vil være mer lønnsomt å putte de pengene i ekstra batteri. For ekstrembehovet løses det med en normal bensin/diesel hybrid der infrastrukturen finnes alle steder.

Vi trenger ikke hydrogenbiler, før vi evt. skal fly avgårde med elbilene våre, men det er kanskje ikke så lenge til det heller. :)

PerBear

En FCEV er vel en form for hybrid siden den trenger både batteri og fuelcell? Så da heter det vel FCHEV Fuel Cell Hybrid Electric Vehicle.
Og det er jo en komplett elbil pluss brenselceller, drivstofftank og system som mater drivstoff til brenselcellene.
Det betyr at for hver FCHEV som selges så selges det en komplett batteribil med underdimensjonert batteri. Dvs. samme "elbilen" som er integrert i en vanlig Prius.

Det betyr at når/hvis en ikke lenger vil kjøre på gass så kan den bygges om til ren batteribil ved å bytte ut brenselceller og drivstoffsystemet med en ekstra batteripakke.

Jeg tror den opsjonen er en grei løsning dersom hydrogen viser seg å ikke fungere godt nok i praksis  ::)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA