Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Desulfatering

Startet av Griffel, lørdag 20. oktober 2012, klokken 14:39

« forrige - neste »

Griffel

TU: http://www.tu.no/motor/2012/09/28/handler-15-elektriske-biler-til-en-million-per-stykk

København kommune har bestilt 15 nye hydrogenelektriske biler av typen Hyundai ix35 FCEV («fuel cell electric vehicle»)
I København kommunes «hydrogenmanifest» heter det at samtlige nye biler kommunen kjøper neste år skal være elektriske eller hydrogenelektriske (FCEV).
Bilene er er utstyrt med elmotor (100 kW), en brenselcelle (100 kW), litiumpolymerbatteri (24 kWh) og to hydrogentanker med kapasitet til å lagre 5,64 kilo hydrogen ved 700 bar. Det gir bilen en rekkevidde på 525 kilometer. Oppgitt forbruk er 1,07 kg H2/100 km (NEDC).
Vi jobber for at hydrogenelektriske biler ikke skal koste mer enn batterielektriske biler når vi skriver 2020-2025, sier Lim Tae-won som leder Hyundai og Kias forskning på brenselceller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Noen som vet hvor mange hydrogenstasjoner det finnes i Danmark? I følge Hydrogenlink http://www.hydrogenlink.net/network.asp har de tre stasjoner, og den første ble åpnet for fire år siden.
Kanskje kommunen skal kjøpe et eget hydrogenproduksjonsapparat og fylle alle bilene hos seg selv?

Denne til 7 millioner klarer vel jobben.... http://www.itm-power.com/news-item/update-on-hydrogen-cost-structure/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

 ::) Puh. nå var jeg nesten skremt. Sette inn en peker til et hydrogenprosdjekt og så tok det nesten et døgn, før noen reagerte.

Batterifundamentalister skjerp dere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Jeg gjespet og tenke "enda flere hydrogentullinger" før jeg fortsatte med det jeg egentlig skulle gjøre...

Hyundai har tidligere snakket om priser rundt $50.000 før insentiver, med håp om å havne på rundt $30.000 etter insentiver. Omtrent som prisen på Leaf.

I følge http://www.fuelcelltoday.com/news-events/news-archive/2012/september/hyundai-provides-15-hydrogen-fuel-cell-vehicles-to-the-municipality-of-copenhagen er dette en leasingavtale, så 15.000.000,- må inkludere infrastrukturen som skal til for at bilene kan fylle hydrogen.

Jeg tipper bilene kjører korte strekningner hver dag og at de derfor kunne valgt elbil.
Hva de da oppnår med hydrogen skjønner jeg ikke, særlig ikke når Better Place allerede har etablert seg i Danmark og sannsynligvis dekker København i løpet av 2013.
Men det er kanskje sånn pollitikk?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#4
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 16:53
::) Puh. nå var jeg nesten skremt. Sette inn en peker til et hydrogenprosdjekt og så tok det nesten et døgn, før noen reagerte.

Batterifundamentalister skjerp dere.

Ser ikke på meg selv som en batterifundamentalist, men bilen virket veldig dyr og komplisert? 960.000,- per stykk i følge artikkelen, og den har brenselcelle og to hydrogentanker (leste nylig at hydrogentanker ikke er evigvarende og må skiftes hvert 5-7 år, men vet ikke om dette fortsatt stemmer).
I tillegg har bilen batteri av en viss størrelse. Og resultatet er 52 mil rekkevidde?
Det virker ikke som om bilen kan lades, ettersom batterikapasiteten ikke er tatt med når rekkevidden er beregnet.

Virker bare som en svært dyr konvertering av en uegnet bilplattform for å kunne levere noe elektrisk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:36
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 16:53
::) Puh. nå var jeg nesten skremt. Sette inn en peker til et hydrogenprosdjekt og så tok det nesten et døgn, før noen reagerte.

Batterifundamentalister skjerp dere.

Ser ikke på meg selv som en batterifundamentalist, men bilen virket veldig dyr og komplisert? 960.000,- per stykk i følge artikkelen, og den har brenselcelle og to hydrogentanker (leste nylig at hydrogentanker ikke er evigvarende og må skiftes hvert 5-7 år, men vet ikke om dette fortsatt stemmer).
I tillegg har bilen batteri av en viss størrelse. Og resultatet er 52 mil rekkevidde?
Det virker ikke som om bilen kan lades, ettersom batterikapasiteten ikke er tatt med når rekkevidden er beregnet.

Virker bare som en svært dyr konvertering av en uegnet bilplattform for å kunne levere noe elektrisk.

Hei,

Ja, helt enig med deg. Det virker overkomplisert, og med få fordeler, og mange ulemper.

Hydrogen er så "smått" at mye av deg lekker gjennom metalltankene, så man taper rekkevidde slik også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det sagt, det er selvsagt godt at de forsker på hydrogen. Mulig det kan brukes til lastebiler for langdistansetransport.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 13:21
Denne til 7 millioner klarer vel jobben.... http://www.itm-power.com/news-item/update-on-hydrogen-cost-structure/

Den kunne den nok. I løpet av dagen kan den tanke opp alle 17 bilene fra 0 til 100% iløpet av 2 timer. (25% belagt over en 8 timers arbeidsdag), og levere en samlet kjøredistanse på 1000 mil. En CHAdeMo med 100% belgg i samme periode kan lade 16 biler 30min hver og levere 200 mil kjørelengde. (25% belagt kan den levere ca 50 mil).

Men siden det finnes en Dansk produsent av slike stasjoner blir det nok helst H2 Logic som finnes i Oslo og på Lillestrøm.
http://hynor-lillestrom.no/nyheter_1/h2_moves_stasjonen_pnet_/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

nix - man taper svært lite i moderne tankene fyllt med høy trykk.

Og materialet er ikke lenger metall men kompositmaterialer levert av bl.a. verdenslederen på dette område: Hexagon fra Norge.
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 18:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 13:21
Denne til 7 millioner klarer vel jobben.... http://www.itm-power.com/news-item/update-on-hydrogen-cost-structure/

Den kunne den nok. I løpet av dagen kan den tanke opp alle 17 bilene fra 0 til 100% iløpet av 2 timer. (25% belagt over en 8 timers arbeidsdag), og levere en samlet kjøredistanse på 1000 mil. En CHAdeMo med 100% belgg i samme periode kan lade 16 biler 30min hver og levere 200 mil kjørelengde. (25% belagt kan den levere ca 50 mil).
Litt usikker på sammenligningsgrunnlaget her. Sammenligner du en hydrogenstasjon til 7 millioner med ett enkelt CHAdeMO ladepunkt? Hva er bakgrunnen for denne sammenligningen? Stasjonen jeg trakk frem er overdimensjonert, men det var bare en tilfeldig hydrogenproduksjonsmodul jeg kom over i en annen diskusjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

flux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 16:53
::) Puh. nå var jeg nesten skremt. Sette inn en peker til et hydrogenprosdjekt og så tok det nesten et døgn, før noen reagerte.

Batterifundamentalister skjerp dere.
Hydrogenbiler er sjanseløse. Dersom en fremover antar tilsvarende utviklingsfart på batterier og på brenselceller, vil ikke brenselcellene komme i mål tidsnok prismessig før batteriene er så rimelig at de ikke trenger noen range extender.





Thomas Parsli

Har noen regnet på CO2-utslippet fra disse bilene, når man kan anta at elektrolysen bruker den samme strømmiksen som elbiler i Danmark?

Ellers er prisen på 960.000,-/stk riktig:
http://www.kk.dk/PolitikOgIndflydelse/Byudvikling/Klima/CO2neutral2025/Mobilitet/~/media/0BCDF2776AB64BE39351A8FBC19FE97D.ashx

Og $30.000 er ren ønsketenkning:
"We aim to reduce prices of fuel-cell vehicles to match battery cars by 2020-25,"
http://www.reuters.com/article/2012/09/25/us-autoshow-paris-hyundai-fuelcell-idUSBRE88O0XQ20120925

Mon tro om ikke det var bedre økonomi i å kjøpe f.eks Nissan Leaf til rundt 1/3 av prisen?
Eller kanskje lease Renault Fluence ZE og Kangoo ZE til rundt 1/5 av prisen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#12
Nissan hevder at de har kuttet brenselcellekostnaden med 83 prosent på sju år.

– TeRRA er en ren konseptbil, men den signaliserer at Nissan er klar for å masseprodusere elektriske biler med brenselceller når hydrogen blir allment tilgjengelig, heter det i pressemeldingen.
Nissan oppgir effekttettheten i brenselcella til hele 2,5 kW/l.
Til sammenligning har brenselcella i Hyundai FCELL, som deltar i EUs demonstrasjonsprosjekt H2moves Scandinavia her i Norge, en effekttetthet på 0,64 kW/l.

http://www.tu.no/motor/2012/09/14/klar-for-masseproduserte-hydrogenbiler

daimler vd sa at kostnadene skal ligge på rund 20% over tilsvarende dieselbiler når de går i serie - vi får se hva som er fasit i 2014/2015
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

leverer jo Hyundai brenselcellen, i motsetning til Nissan som håper den blir billig.

Og når Hyundai uttaler at "We aim to reduce prices of fuel-cell vehicles to match battery cars by 2020-25" (http://www.reuters.com/article/2012/09/25/us-autoshow-paris-hyundai-fuelcell-idUSBRE88O0XQ20120925) synes jeg det er lettere å forholde seg til enn at de dyre brenselcellene til Nissan var enda dyrere før...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

hyundai produserer disse ikke i serie heller enda...bare noen hundre frem til 2015. og selv frem til da ser de for seg usd 44k kost.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA