Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Think salg

Startet av lettrus, lørdag 20. oktober 2012, klokken 11:20

« forrige - neste »

lettrus

Hei, den svarte plasten i interiøret i min 2008 Buddy farger av, dvs det smitter av som en slags seig guffe på ting som legges på dashbord og også litt på jakken på det venstre ermet som støttes mot døren.

Er det noen som vet hva dette skyldes, og hva som evt kan gjøres? Har aldri opplevd noe tilsvarende på andre biler.

Wired

Buddy interiøret er en vakumformet plast som er behandler med ett "soft touch" materiale, det er nok det som slipper fra underlaget. Ikke noe annet og gjøre med det enn og bytte de delene hvor dette skjer.
:-\

RoadRunner

Sitat fra: lettrus på mandag 01. oktober 2012, klokken 13:10
det smitter av som en slags seig guffe på ting som legges på dashbord og også litt på jakken på det venstre ermet som støttes mot døren.

hva som evt kan gjøres?
RoadRunneren er fra 2008 også: Når du har hatt jakke-ermet og kneet nok borti døra i mange nok kilometer, så har du slitt bort  overflate-laget og da er det ikke noe problem lenger:

Jakke/bukse kombinert med kontinuerlig påvirkning fra de utsøkt konstruerte fartshumpene, "trondheimsputen" samt de tusener av hull og høvlede veier som er lagt tilrette av myndighetene vil medføre at overflaten på dør + dæshbordet automatisk poleres.

"Et glattpolert og flott utseende trer da fram under guffen...."   ::)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

cra

Sitat fra: RoadRunner på mandag 01. oktober 2012, klokken 22:25
Sitat fra: lettrus på mandag 01. oktober 2012, klokken 13:10
det smitter av som en slags seig guffe på ting som legges på dashbord og også litt på jakken på det venstre ermet som støttes mot døren.

hva som evt kan gjøres?
RoadRunneren er fra 2008 også: Når du har hatt jakke-ermet og kneet nok borti døra i mange nok kilometer, så har du slitt bort  overflate-laget og da er det ikke noe problem lenger:

Jakke/bukse kombinert med kontinuerlig påvirkning fra de utsøkt konstruerte fartshumpene, "trondheimsputen" samt de tusener av hull og høvlede veier som er lagt tilrette av myndighetene vil medføre at overflaten på dør + dæshbordet automatisk poleres.

"Et glattpolert og flott utseende trer da fram under guffen...."   ::)

Kan det være så enkelt som at det er "fett og smuss" av samme sorten som gjerne kommer på f.eks. et velbrukt tastatur? Eller er det selve plasten som går i oppløsning? (Har en kontorstol med armlener som virker som de "smelter"; litt sånn eldgammel tyggis-konsistens.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lettrus

Sitat fra: cra på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:02
Kan det være så enkelt som at det er "fett og smuss" av samme sorten som gjerne kommer på f.eks. et velbrukt tastatur? Eller er det selve plasten som går i oppløsning? (Har en kontorstol med armlener som virker som de "smelter"; litt sånn eldgammel tyggis-konsistens.)

Nei det virker som det er selve materialet som går i oppløsning. Bilen har jo tross alt ikke gått langt, jeg har ikke sett noe lignende på andre biler med adskillig flere km og år på nakken. Minner litt om lateksmansjetter til tørrdrakter som ikke er satt inn med talkum, materialet liksom smelter. Kanskje jeg skal sette inn med talkum? :)

Litt skuffende dette, bilen har gått mindre enn 40.000, og slitasjen i dørsiden er også tydelig (men også materialet utenpå dashbordet smitter av). Vanlige biler som har gått like langt har jo knapt bruksmerker.

Wired

Ref. min tidligere post. (jeg vet hvorfor ;))
Og dette er nok i så henseende ikke "alle andre biler"

El rayo

Sitat fra: lettrus på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:49
Sitat fra: cra på mandag 01. oktober 2012, klokken 23:02
Kan det være så enkelt som at det er "fett og smuss" av samme sorten som gjerne kommer på f.eks. et velbrukt tastatur? Eller er det selve plasten som går i oppløsning? (Har en kontorstol med armlener som virker som de "smelter"; litt sånn eldgammel tyggis-konsistens.)

Nei det virker som det er selve materialet som går i oppløsning.
Litt skuffende dette, bilen har gått mindre enn 40.000, og slitasjen i dørsiden er også tydelig (men også materialet utenpå dashbordet smitter av)
Dette er bare ren gjetting, men kan det tenkes at noen har "frisket" opp interiøret med et kjemisk produkt som ikke er til bilinteriør? Har du eid Buddy fra den var ny?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

stianm

Min 2008 modell har akkurat samme problemet. Spesielt på dørsider, utsatte steder på dashbordet, samt rundt tenningsnøkkelen. Det jeg tenker å prøve var å smøre et nytt lag over med et produkt som heter plasti dip. Flytende guffe som brukes bl.a. til isolasjon av ledninger, men ser at enkelte også bruker det til å oppfriske eller endre farge på bilinteriør. Prøver på et lite område først tenker jeg, mulig dette også slipper festet hvis underlaget er dårlig.

Håkan

Är det någon som har löst problemet med "Interiör som färgar av" ??
Tasso 2000
T-King 2013
Buddy 2009 Lithium
Buddy 2009 Bly
Prius 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA