Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har elektrifisert en snøfreser?

Startet av howcome, lørdag 26. januar 2008, klokken 22:55

« forrige - neste »

El rayo

Service manual til Th!nk ligger her
www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
Man kan lese seg fram til hva som skal gjøres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: howcome på mandag 04. februar 2008, klokken 16:00
Etter noen timer forteller de meg at problemet antageligvis ligger i girkassa. De sier det vil ta noen dager å finne ut av dette. Hmm.
Uten å ha hørt lyden vil jeg i såfall anta at det er et kulelager. Det bør byttes så fort som mulig før det går biter av det. En kompetent bilmekaniker med alt verkstedutsyr for hånden bør klare å fikse det før lunch.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Når du først er på Nesodden, så plukk så mye du har råd og plass til, Ken. Th!nk bilene som står der har kort kjørelengde. Men ikke bruk for lang tid på regnestykket, resten går til resirkulering når delesalget opphører. Og da er delene borte for godt.

Sa Mekonomen noe om det er forskjell på høyre og venstre drivaksel?

Tom Roy
Sitat fra: Ken på mandag 04. februar 2008, klokken 17:09
Hvor mye penger forlanger de for de delene omtrent. Jeg må gjøre et lite regnstykke selv med tur/retur fra Kristiansand. Fikk en pris på Kr2200 for en drivaksel komplett fra Mekonomen men det er ikke noe garanti at Peugeot 106 ``98 model er riktig ( fikk noe mål, spline antall, totall lengde osv). Vi holder på!

Ken
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

howcome

Sitat fra: El rayo på mandag 04. februar 2008, klokken 16:33
Kom til å tenke på noe: Har bilen din vært skadet i fronten noen gang, Håkon?

Ikke mens jeg har hatt den. Jeg kan heller ikke se tegn til tidligere skader.

En tur til Eriks Bildemontering kan være et godt tips. Jeg får se hva Røhne Selmer sier i morgen.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

Ken

Fikk pris på bare venstre side men jeg regne med at høyre siden ikke er spesielt dyrere. Det er vanlig at det er forskjell mellom drivakseler. Målene jeg fikk legges ut her.
Lengde:620mm, 22 stk. splines(tenner) og 22mm hull til splines i selv drivknute.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Ytterdelen til peugeot er nk riktig, men gearkasseenden er mer tvilsom.
sjekk dette før kjøp.
Det er vel ytre leddet som er gått, og da har biltema løse ledd til peugeot.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Ja jeg regne med dårlig ytre ledd. Problemet er at Biltema har sluttet med deler til P106 men det kan hende at P305 er det samme.  Jeg leter etter en veldig gammel Biltema katalog til å sjekke at serie nummer er det samme! Varsel: ikke bruke Biltema sine gummimansjetter, de går i stykke innen et år.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eljet

Du kan også sjekke med mekonomen, hellanor og meca disse selger også bildeler til private og det er ofte folk med mer kunskaper på disse butikkene, de har også ofte gamle kataloger så de kan sjekke.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Ken

#23
Jeg har pratet med mekonomen og hvis jeg finne ut om riktig drivaksel må min gamle byttes inn. Jeg skal helst beholde de gamle og finne en passelig drivknute til erstatte de dårlige. Vet ikke hvor mye liv igjen de har men de bråker mye i forhold til min andre Think. Regne med at andre kommer til å ha problemmer med dem etter hvert og det er lurt å sjekke at mansjettene er festet med clips og har ikke sprekker. Fett rundt bremsene foran er mulig og er farlig hvis fettet lekker ut.
Ken

Får ikke hjelp av Biltema angående bruk av andre modellers deler. Er ikke det noen der ute som har en gammel Biltema katalog med P106 deler på liste?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

howcome

Sitat fra: El rayo på mandag 04. februar 2008, klokken 16:23
Hvis du tar en dagstur til Eriks Bildemontering på Nesodden kan du skru ut en komplett motor/gear/differesial selv. Det er slett ikke vanskelig eller dyrt.

Røhne Selmer gav meg en god pris på reparasjonen fordi (a) bilen var ganske nylig kjøpt hos dem og (b) de hadde noen deler liggende. De har nok skudd litt på delebiler selv også. Men jeg tok likevel turen ut til Nesodden i dag. Her er noen bilder:

http://howcome.gotdns.com/img/2008/02-think/
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

howcome

Sitat fra: howcome på mandag 04. februar 2008, klokken 16:00
Jeg satte bilen inn hos Røhne Selmer i dag. Etter noen timer forteller de meg at problemet antageligvis ligger i girkassa.

Men det var ikke girkassa, det var et lager i motoren. Jeg fikk derfor ny (dvs. resirkulert) motor i stedet for girkasse. Motoren hadde bare gått 15,000 km. Hmm.

Men jeg er glad og lykkelig over å ha fått bilen tilbake etter å ha måttet kjøre Volvo litt for lenge.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

El rayo

I elbiler roterer motor og gearkasse som en enhet (ingen clutch) så diagnosen var ganske rett. Det er det 2. drivverket jeg vet om som har feilet på 7 år, en feilprosent på 0,2. Tror det er ganske overlegent et fossildrivverk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Figgen

Diagnosen i denne tråden stemmer godt med ulyden som min Think lager for tida.  Eg har sjekka at gummimansjettane er fine og mistenker derfor at eit lager er tørt inne ved el-motoren.  Dette er vel eit arbeid for profesjonelle, men er det mulig å verifisere feilen sjølv før eg kjører til verkstaden?  Er det mulig å skifte ut kun lageret, eller må heile motoren ut?  Kor mykje kostar ein ny (eller brukt) motor?  Bilen har lagt 75.000 km bak seg.
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Lunde

Min gikk 200 000 uten en lyd utover normalen fra gir og motor.

Tror neppe det er mangel på motorer brukt. Spørr hva de skal ha å luft resultatet på nettet på jekt etter alternativene..
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Sitat fra: Lunde på søndag 16. januar 2011, klokken 18:06
Min gikk 200 000 uten en lyd utover normalen fra gir og motor.
Ulike Think Classic har en litt ulik motorlyd, i noen er det en slags skurre/svirre lyd, det høres ut som om man pirker på fjøra i ei mekanisk vekkerklokke.
(Litt sær beskrivelse, men jeg tror noen forstår)
Jeg tror ikke denne lyden indikerer at motoren har en alvorlig feil.
Men er det noen som kan forklare hva det er? Eller kommer det kanskje fra motorstyringen?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA