Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Århundrets duggbil

Startet av Insail, lørdag 20. oktober 2012, klokken 00:51

« forrige - neste »

Insail

Da har jeg tatt steget over i den nye verden og har blitt elbileier for første gang ;D
Har etterhvert kjørt mye forskjellige biler, men det er sjelden jeg sitter å smiler som jeg gjør i den nye Thinken, lyden er en blanding mellom de gamle radiobilene på tivoli og den nye bybanen i Bergen, helt herlig:-)
Bilen har gått sine 99000 og er jo kanskje på overtid både når det gjelder km og årstall, men den er nylig EU godkjent og går ca 40 km fra 100-50% Har ikke prøvd å tyne noe lenger ned enn 25% etter råd på forumet her. Som så mange har sagt på forumet tidligere så er det litt skremmende lesning for en nybegynner her inne, men tar det med godt mot.

Har selvfølgelig noen spørsmål jeg også.
Skulle gjerne kommet i kontakt med en entusiast i Bergens område for å lære vannfylling og andre viktige ting som måtte være greit å kjenne til.

Hvordan vet man om bakaslingen begynner å skrante? Den skrever noe,men ikke noe lyder eller annet.

Siden bilen snart har passert 100 000 km er det da behov for å ettermontere noe batteriovervåkingsystem?

Hilsen nyfrelst elbileier :)



Nyfrelst elbileier, Think 2000 modell
Bergen

Caspar

Hei og velkommen på forumet og gratulerer med ny bil. Selv bor jeg i Oslo og kjører Think eller Mini hver dag og blir du først hektet på EL så er det vanskelig å gå tilbake til fosil. Think Classic er en takknemlig bil å skru på og du finner helt sikkert noen entusiaster i Bergen som kan hjelpe deg med å komme i gang
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Hvis du jekker den opp så skal ikke bakhjulet og armen "vingle" hvis du sparker i det. På EU-kontroll sjekker de vel ogsaå dette, og du kan evt. be den være ekstra oppmerksomme på om det er slark i armen, slik at du kan få fikset det på et tidlig tidspunkt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#3
Gratulere med elbil og velkommen til forumet, Insail!

Sitat fra: Insail på søndag 30. september 2012, klokken 20:03
Siden bilen snart har passert 100 000 km er det da behov for å ettermontere noe batteriovervåkingsystem?
Jeg vil anbefale det. Batteriet har en antatt levetid på 100.000 km eller 10 år (det som kommer først). Batteriet tåler ikke lenger den høye strømmen som bilen kan trekke, så sjåføren må holde igjen en god del for at batteriet skal overleve nå.

Robometeret (bestilles fra Elektrolux) er genialt og det kreves ingen erfaring for å ha nytte av det. Robometeret sammenligner spenningen i "øverste" og "nederste" halvdel av batteriet og varsler med lydsignal hvis de ikke er like. I tillegg viser det hvor mye strøm som går ut av batteriet (ecometer). Batterikassen må tas ned for å montere robometeret.

Nikometeret (interfacekabel og program bestilles fra http://www.evmonitor.info/ I tillegg må man finne en brukt Palm M505 eller M515, f.eks på ebay) leser ut data fra bilens BMS og man kan velge hva som er viktig å følge med på. Bakgrunnsfargen i displayet skifter når de generelle grensene er overskredet, men det gir ikke lydsignal. I tillegg kan nikometeret brukes ved batteriservice (vannfylling) og til å lese ut og nullstille feil fra BMS og lader. Nikometeret er enkelt å montere og det kobles til diagnosekontakten i bilen.

IV-meteret (bestilles fra OneMore) måler spenningen på hver av de 19 blokkene og man vet derfor hvilke(n) blokk(er) som må byttes før man demonterer batterikassen. Med IV-meteret har man nesten et rullende laboratorium for batteritesting. Batterikassen må tas ned for å montere IV-meteret.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond Arve

Sitat fra: El rayo på mandag 01. oktober 2012, klokken 20:52
Batteriet har en antatt levetid på 100.000 km eller 10 år (det som kommer først). Batteriet tåler ikke lenger den høye strømmen som bilen kan trekke, så sjåfløren må holde igjen en god del for at batteriet skal overleve nå.

Enig i at man skal være forsiktig med gamle batterier, men dersom batteriene er behandlet bra (kjøring, lading, vannfylling) kan de vel være i ok stand? Mine er 8 år/90.000km og er tilsyneladende i finfin form (bank i bordet).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Insail

Takk for svar folkens, informativt :)
Har desverre ikke fått noen henvendelser hverken på PM eller i forum om noen i Bergensområdet som kan dette med vannfylling. Er bare 400 km igjen nå som blir kjørt neste uke :(
Er det noen som vet hvor man kan gjøre det på verksted i Bergen? Kjenner til Kverneland bil, men ønsker vel strengt tatt å styre unna der ettersom kommentarene ikke har vært udelt positive på det området her på forumet. Har prøvd Elcare i to uker nå, men de svarer ikke telefonen sin til noe av døgnets tider.
Så anyone?
Kan selvfølgelig dra ut av distriktet hvis det er noen som bor innenfor rimelighetens grenser og skal fylle vann på bilen sin snart :)

Har vært innom ebay og sjekket Palm 505 og 515, er den ene bedre enn den andre? Og hva bør en betale? Eventuellt er det noen som skal selge en?
Har funnet ut at det nok er rimeligste og greieste løsningen for meg som er brannmann og ingen elektroingeniør ;)

Jekkfeste? Midt på bakaksling eller?

Har en Grundig original cd spiller som står i bilen, som slutter å virke når strømmen blir lav. Den vil ikke starte uten at en kobler den helt ifra og kobler den til igjen, altså trekke ut, ta av ledninger og koble til igjen, tungvint! Noe som virker kjent for noen?

Ellers har det blitt som dette i familien om dagen.
Far kjører elbil og er fornøyd.
Mor har erklært krig og stjeler den nye firhjulstrekkeren til far.
Datter på 7 er storfornøyd som får sitte fremme hver gang.
Mens de to sønnene på 16 og 18 mener at jeg bør prøve å komme i 40årskrisen på nytt, de forventer en Porche istedet  ;D
Nyfrelst elbileier, Think 2000 modell
Bergen

El rayo

#6
Jekkpunkt foran er en firkantet metallplate bak forhjulet.
Jekkpunkt bak er bolten som holder hjulopphenget foran bakhjulet.

Noen mener at kanalen er så solid at man kan jekke hvor som helst på den, men fabrikken anbefaler de punktene jeg beskrev først.

Linken elbilwiki oppe til høyre på alle sider inneholder mye nytting info, f.eks
http://www.elbil.no/wiki/Think:Verkstedmanualer
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Sitat fra: Insail på torsdag 04. oktober 2012, klokken 16:46
Takk for svar folkens, informativt :)
Har desverre ikke fått noen henvendelser hverken på PM eller i forum om noen i Bergensområdet som kan dette med vannfylling. Er bare 400 km igjen nå som blir kjørt neste uke :(
Ta kontakt med Beate Sørhus <beatesorhus@hotmail.com> som kjøpte min Think. Hun bor ute på Fjøsanger. Hun fikk med alt som trengs for vannfylling. Kanskje du kan låne dette utstyret? Instruksjonsbilder her: http://www.aspenberg.info/album/album.php?path=Elbil/Think/Vannfylling

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Da jeg skiftet bakakslingen på min satte jeg bakkanten på kanalene når akslingen skulle løsnes. DEt var riktignok uten vekta av batteriene, og da var det i alle fall helt uproblematisk. Du kan jekke på midten av bakakslingen hvis du er bedagelig anlagt og har en jekk som løfter høyt nok. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA