Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av jkirkebo, fredag 19. oktober 2012, klokken 11:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Måtte bare  stikke innom Marché på Vestby og sjekke den nye ladestasjonen på vei til jobb. Trengte ikke strøm, men må jo sjekke mulighetene.

Må si jeg ble litt overveldet ;) Her er en liste over hva som tilbys:

3 x CHAdeMO (3 forskjellige typer ladere!)
1 x Mennekes 44kW
2 x Mennekes 22kW
1 x CEE 32A rød
0 x Schuko (!)

Rett og slett imponerende, her er noe for alle med moderne elbiler.

Og jeg har en definitiv ny favoritt blant CHAdeMO-laderne. Jeg har rost ABB-laderne tidligere, da de er svært mye bedre enn SGTE-laderne på alle måter. Vel, Siemens sine er ennå bedre. Totalt stillegående og med enormt mye info på skjermen. Sjekk vedleggene for skjermbilde under lading og etter lading. Her får du greie på alt du er interessert i + mye mye mer ;)

Batterikapasiteten på Leafen varierte forøvrig mellom 21kWh og 22kWh, på bildet viser den 22kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Imponerende, men burde de ikke hatt et par Schuko også for de som vil somlelade de siste %ene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 28. september 2012, klokken 23:38
Imponerende, men burde de ikke hatt et par Schuko også for de som vil somlelade de siste %ene.

Man bør nok skaffe seg en Mennekes-J1772 kabel på sikt, etterhvert som fler og fler Mennekes-punkter kommer opp. Da er det intet behov for Shuko lenger for biler som også har CHAdeMO. Kabel uten "kladd" er både mye billigere og mye enklere å håndtere.

Ellers er det liten vits i å lade de siste prosentene her, det er bra med hurtigladere begge veier. F.eks på Gjøvik er det annerledes, og der er det også to Schuko ved siden av hurtigladeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Hvor kan man til en hyggelig pris handle inn en mennekes-kabel nå?
Synes det er bra med disse laderne nedover Østfold, men betalingsviljen min er nok ikke stor. Å betale på et abonnement er f.eks. helt uaktuelt.

Griffel

#4
Sitat fra: leafster på lørdag 29. september 2012, klokken 09:50
Hvor kan man til en hyggelig pris handle inn en mennekes-kabel nå?
Synes det er bra med disse laderne nedover Østfold, men betalingsviljen min er nok ikke stor. Å betale på et abonnement er f.eks. helt uaktuelt.
Det kan du nok finne med litt søk her på forum.

Jeg regner med at du er klar over at Leaf og trillingene bare kan hurtiglade fra ChaDeMo men kan somlelade med Mennekes-J1772 kabel, men noen kan jo ha missforstått jkirkebo.

Altså at Mennekes-J1772 er en ladekabel uten kladd som istedet for Schuko støpsel har et Mennekes støpsel, og at "kladden" i dette tilfelle befinner seg på nettsiden av Mennekes stikkontakten.

Mennekes 22kW kontakten på Vestby leverer altså ikke mer enn ca. 3,5kW til dagens Leaf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafster

Joda, tenkte vel mest at det på sikt kan være greit å ha en slik "sladd" i bagasjen da det helt sikkert vil komme flere slike? Foreningen har en på Aker Brygge, har de ikke?

På den annen side har jeg tilgode å ha bruk for noe annet enn den medfølgende EVSE på 10A etter >13000km med Leafen. Så høyest på ønskelisten står den ikke :)

mariowing

Det har blitt skrevet som kommentar på Hurtiglade kartet at man trenger et kort for å lade i Vestby - noen som kan utdype/forklare dette?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på torsdag 04. oktober 2012, klokken 13:31
Det har blitt skrevet som kommentar på Hurtiglade kartet at man trenger et kort for å lade i Vestby - noen som kan utdype/forklare dette?

Det er 1 av de 3 CHAdeMO-laderne som krever kort, de 2 andre gjør det ikke. Den som krever kort har også 44kW Mennekes-ladekabel (3-fase 400V 63A), jeg er usikker på om den utgangen også krever kort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: leafster på fredag 04. januar 2013, klokken 22:59
Siemensladeren var den eneste som virket. Laderen i midten (Delta?) feilet på initsiering både 26. des og 1. januar. Den til venstre skulle ifølge supportmannen være åpnet for bruk uten kort. Feilen på laderen i midten "kunne skyldes" uttesting av ny type kontakt.

Ok. Jeg har alltid brukt Deltaladeren uten problemer før. Skal teste den til mandag, rundt 04.30 ;)

Sitat
Forøvrig (mens jeg allikevel har kuppet tråden, sorry) så kunne supportmannnen opplyse om at det ville bli betaling fra 1.feb. 250+mva/mnd. Lading uten abonnement skulle koste 500,- pr gang (!). Merker jeg er veldig i tvil på dette.

Det kan vel nesten bare kalles utpressing. Det eneste som mangler er bindingstid på 24 måneder også...
Kan jeg betale løpende så betaler jeg nok for 2-3 måneder. Er det lang binding så kjører jeg heller sakte i vinter med mye klær på :/
Innen neste vinter blir det vel uansett slutt på lengre turer med Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Chademo svindlerne kan ta seg en bolle! Tesla til folket! ;-)

Lurer på hva Enova tenker om saken. Fremmer ikke akkurat elbilen som annet enn bybil så lenger majoriteten av bilene har små batterier.

snurre100

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. oktober 2012, klokken 13:58
Sitat fra: mariowing på torsdag 04. oktober 2012, klokken 13:31
Det har blitt skrevet som kommentar på Hurtiglade kartet at man trenger et kort for å lade i Vestby - noen som kan utdype/forklare dette?

Det er 1 av de 3 CHAdeMO-laderne som krever kort, de 2 andre gjør det ikke. Den som krever kort har også 44kW Mennekes-ladekabel (3-fase 400V 63A), jeg er usikker på om den utgangen også krever kort.
Alle tre var i bruk i dag,uten kort.
Venter på Kia E Niro

snurre100

#11
Fikk brev fra Ishavsveien i dag. Pris f.o.m 15 februar.  1 mnd 350,-+75.- i faktureringsgebyr .3mnd.1050.- 6mnd.1850.- og 12mnd 3500.- De tre sistnevnte er fritatt gebyr.Kr 500.-for en lading uten kort...
Les mer på www.ishavsveien.no 
Venter på Kia E Niro

hkaspenberg

Sitat fra: snurre100 på torsdag 24. januar 2013, klokken 15:11
Fikk brev fra Ishavsveien i dag. Pris f.o.m 15 februar.  1 mnd 350,-+75.- i faktureringsgebyr .3mnd.1050.- 6mnd.1850.- og 12mnd 3500.- De tre sistnevnte er fritatt gebyr.Kr 500.-for en lading uten kort...
Les mer på www.ishavsveien.no

Dette har en egen tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6983.0.html

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA