Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe E-tron

Startet av TeslaSY, fredag 05. august 2022, klokken 14:57

« forrige - neste »

TeslaSY

Hei,
Jeg vurderer å kjøpe en E-tron 55 Advance Sport utgave som jeg tilbud på.
Så har jeg noen spørsmål :
Hva pros/cons for E-tron mot kontokuranter ?
Hva er faktisk rekkevidde på sommer/vinter med blandet kjøring ?
hvordan holder det bruktbil pris for den modell (f.eks. etter 2/3 år) ?

har tidligere hatt Q5, super fornøyd med den, nå kjører bare tesla i siste året.
Model Y Performance Svart - Levert 12.des'22
Model Y LR-AWD Hvit - levert 22.juni'22
Model Y LR-AWD grå Des 2021- Solgt
Model 3 LR-AWD 2021 - Solgt
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

elektro

Rekkevidde er fra 250 til 450 km. Som regel er sted midt på 300-tallet. Du må kjøre veldig pent på landevei for å komme over 400 km. Hvis du er vant til Tesla, vil du antakelig bli litt skuffet over estimert rekkevidde i displayet, ettersom dette er nettopp et estimat. Basert på din kjørestil, temperatur mm. Og den forandrer seg når du taster inn en destinasjon. Ikke bare det, den er litt pessimistisk. I motsetning til Tesla, som bruker en fast «best case» (WLTP?) rekkevidde. Ladekurven er veldig god, 140-150 kW fra 0-75% omtrent. Batteriet forvarmes ikke men oppnår relativt fort god hastighet også vinterstid.

Den største fordelen med e-tron, synes jeg er comfort. Både deilig luftfjæring og lite hjulstøy. Samtidig som kjørefølelsen er god, særlig når du setter bilen i Dynamic. Det er også en kvalitetsfølelse ikke alle biler byr på. Samtidig noe litt sportslig. Vanskelig å sette fingeren på. :) Det kommer også litt an på spec. Jeg synes baksetene er bedre egnet for voksne pga. noe mer lårstøtte enn de fleste elbiler.

Fremkommeligheten og kontrollen på vinterføre er ypperlig med permanent firehjulstrekk og god bakkeklaring. Når det gjelder sikring av bagasje har den alt du trenger av kroker og delingsnett med to posisjoner. Samt stor skiluke. Bilen har faktisk OK frunk, hvor du kan ta ut bunnen og legge dekkreparasjonssett under gulvet bak i stedet, så får du plass til en Large duffel-bag, eventuelt noen handleposer/søppelposer eller mange par sko, soveposer el. God hengervekt på 1800 kg. dersom du har BE eller B96 førerkort. Med B er det 750 kg pga. høy egenvekt og grei lastekapasitet. Takrails for optimal montering av takstativ.

Lysene er relativt gode, Matrix funksjonalitet kan kjøpes/leies OTA (eller du kan bestille bilen med Digital Matrix som er «next level». Det finnes også Night Vision på opsjonslista). Lyktespylere er standard. Inni bilen synds jeg skjermene er gode, klare og responsive, med godt sortnivå. Ikke en lysende «iPad». Du vil sikkert trives med menysystemet hvis du liker Q5.

Ellers er det fysiske knapper for det mest elementære, volumhjul, alle hendler er der du forventer, knappene på rattet fungerer bra og bilen har fin ambientbelysning med opplyste setebeltelåser.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

storeulv

Det @elektro sa pluss at setene (i alle fall sportssetene) er gode. De gir god sidestøtte, og de har lang nok setepute til at de støtter lårmuskulaturen langt frem. Det er noe jeg har erfart er viktig på langkjøring.
I tillegg er kupéen stillere enn i de fleste andre biler, noe som gjør det mulig å snakke sammen (for de som driver med slikt) og som gjør det mulig å høre på musikk uten å måtte sette volumet høyt for å overdøve hjul- og vindstøy (jeg har B&O-anlegg).
Audi e-tron 50AS MY 2020

Hårek

Sitat fra: storeulv på lørdag 06. august 2022, klokken 10:52
Det @elektro sa pluss at setene (i alle fall sportssetene) er gode.
Er fornøyd med mye, men dette setet kunne vært bedre. Det er for hardt.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Jan-Børre Olsen

Seter på Audi er litt skuff. Man må betale MYE for å få seter som står i stil med bilene. Bestilte med konturseter. Mener at såpass må det være. Vanlige s-line seter er litt harde og får ikke helt følelsen av å sitte inn i setene skikkelig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektro

Er enig med alle. :-1: Jeg har vanlige sportsseter med skinn/alcantara. Det er fint, for det blir hverken klamt om sommeren eller kaldt om vinteren. Synes det hadde blitt rart om de hadde vært mykere, men ja, de er ganske harde. Deilig med regulerbar lårstøtte, selv for meg som har helt gjennomsnittlige fysiske mål. Når det gjelder sidestøtte synes jeg det er akkurat passe. Og de er like fine etter snart 70.000 km. Skulle kanskje bare mangle, men jeg har ikke gjort noe med dem.

Terningkast fem. Sammenlignet med alle andre biler på markedet, som jeg har sittet i.. I klassen for tyske og svenske biler, holder det kanskje bare til en firer. Skulle jeg valgt fritt, ville jeg nok valgt konturseter. Men de koster ganske mye.. og, ettersom jeg forstår er konfigurasjonen til bilen trådstarter vurderer satt? Go for it! :D

TeslaSY

Tusen takk til alle for gode tilbakemeldinger.
Helt sikkert at bilen innvending eller komfort eller utseende er mye bedre enn Tesla. Jeg er litt bekymret om rekkevidde, har en model S 75D, 85% lading får jeg  teoretisk 320 km med forbruk rundt 220-250 wh/km, på langturer er litt for mye ladestopp, men har en model Y (2022 model), får jeg 440 km for 80% lading og forbruket er mye bedre.
Også en annen tema å tenke på - Etron kommer med ny oppgradert model i høst, men sikkert blir mye dyrere og levering neste år betyr 70-80k moms.
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

elektro

Jeg kom også fra Model S75D, og opplever rekkevidden som ganske lik.

Men e-tron har jo varmepumpe, som hjelper litt om vinteren. Dessuten har den et større batteri, sånn at det prosentvis er mindre som går med til oppvarming. Så bruker e-tron desto mer på fremdrift, men lader også mye fortere over et større spekter. Totalt sett synes jeg e-tron fungerer bedre på langtur. Det er jo også veldig mange ladere å velge mellom med alle CCS pluss Tesla Supercharger.

TeslaSY

Sitat fra: elektro på søndag 07. august 2022, klokken 21:46
Jeg kom også fra Model S75D, og opplever rekkevidden som ganske lik.

Men e-tron har jo varmepumpe, som hjelper litt om vinteren. Dessuten har den et større batteri, sånn at det prosentvis er mindre som går med til oppvarming. Så bruker e-tron desto mer på fremdrift, men lader også mye fortere over et større spekter. Totalt sett synes jeg e-tron fungerer bedre på langtur. Det er jo også veldig mange ladere å velge mellom med alle CCS pluss Tesla Supercharger.
Det er jeg helt enig med.
Og nå er alle Tesla Supercharger er åpent, så det er ikke så begrensning
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

geear

Det er vel fortsatt ca. 12-15 superchargere i Norge som ikke er åpne for alle, men ja, de fleste er åpne.

Spørsmålet er vel litt hvilken bil du sammenligner med, om det er Y eller S75D. Y-en både lader raskere, har varmepumpe og betydelig lavere forbruk året rundt, så du må forvente redusert rekkevidde og betydelig færre kilometer ladet per minutt, mens det sannsynligvis ikke er så stor forskjell fra S-en.

Bruktpris på elbiler om 2-3 år er utrolig vanskelig å spå... i et normalt scenarie, slik det var for et par år siden, så måtte du forventet relativt normalt verditap, 10-15% i året? Nå derimot er det ikke godt å vite noe som helst... hvis alle skal ha like stor elbiløkning fremover som Norge, og verdensuroen fortsetter, så kan det bli elbilmangel i mange år fremover, og svært lave verditap - eller om komponentutfordringene løses og etterspørselen i Norge går ned, så vil bruktprisene rase igjen. Men blir det faktisk stans i fossilsalg fra 2025, så har jeg nok tro på at elbilprisene vil holdes relativt høye.

TeslaSY

Sitat fra: geear på mandag 08. august 2022, klokken 10:32
Det er vel fortsatt ca. 12-15 superchargere i Norge som ikke er åpne for alle, men ja, de fleste er åpne.

Spørsmålet er vel litt hvilken bil du sammenligner med, om det er Y eller S75D. Y-en både lader raskere, har varmepumpe og betydelig lavere forbruk året rundt, så du må forvente redusert rekkevidde og betydelig færre kilometer ladet per minutt, mens det sannsynligvis ikke er så stor forskjell fra S-en.

Bruktpris på elbiler om 2-3 år er utrolig vanskelig å spå... i et normalt scenarie, slik det var for et par år siden, så måtte du forventet relativt normalt verditap, 10-15% i året? Nå derimot er det ikke godt å vite noe som helst... hvis alle skal ha like stor elbiløkning fremover som Norge, og verdensuroen fortsetter, så kan det bli elbilmangel i mange år fremover, og svært lave verditap - eller om komponentutfordringene løses og etterspørselen i Norge går ned, så vil bruktprisene rase igjen. Men blir det faktisk stans i fossilsalg fra 2025, så har jeg nok tro på at elbilprisene vil holdes relativt høye.
tenker å bytte med S'en.
størrelsemessig er ikke så mye forskjell mellom S og Y, selvom komfort'en er helt annen i S'en kontra Y'en.
forbruk for Y'en er mye bedre
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

elektro

Nå er du nok litt forutinntatt. :) S75D og e-tron 55 har i praksis samme rekkevidde. Det er riktig. Men basert på den eneste litt nyere ladetesten jeg fant, bruker S75D 34 minutter fra 10-73% (der ble videoen brutt) mens e-tron bruker 24 minutter. Altså 10 minutter mindre.

Ved høyere SOC, blir forskjellen enda mer merkbar. Og det å kunne toppe opp raskt selv med høy SOC, når man uansett skal ha en bolle, er veldig nyttig. Særlig når bilens rekkevidde ikke er enorm. Erfaringsmessig stopper jeg 7-8 minutter mellom Oslo og Alvdal. Typisk på Dal, Nebbenes eller Espa. Da er jeg kaffetørst.

Ift. Model Y, kan vi kanskje ta utgangspunkt i 533 km WLTP mot 436 km på e-tron. Starter man begge biler med 100% og kjører 350 km, vil man være på hhv. 35% og 20%. Skal man kjøre ytterligere 350 km, må man lade til hhv. 65% og 80%. Det tar om lag 15 minutter med Model Y og 22 minutter med e-tron. (e-tron produsert i 2019-20 bruker faktisk ca. 2 minutter mindre).

Her er ikke overraskende Model Y raskest, men ingen av bilene lader sakte, så hvor mye 5-7 minutter har å si i praksis, kan diskuteres. Og ønsker man 10% buffer på turen beskrevet over, tar det ytterligere 7 minutter på begge biler..

Det naturlige er vel å beholde Y'en. Dog er det kanskje den minst komfortable av alle bilene? Og den mest irriterende, iom. at man ikke har førerdisplay, ikke kan stille ratt, speil, klima og viskere osv. via fysiske knapper. He he.. ;) Man kan vel heller ikke justere regen. på Model Y, noe man vel fremdeles kan på Model S? Eller forvarme kupeen uten å varme opp batteriet når man skal på butikken?

S'en er også en billigere bil pga. lavere verditap og vil kunne finansiere en stor del av e-tron. (S'en har kanskje også gratis Supercharging? Det hadde i alle fall min S75D facelift.)

TeslaSY

Sitat fra: elektro på tirsdag 09. august 2022, klokken 08:27

Nå er du nok litt forutinntatt. :) S75D og e-tron 55 har i praksis samme rekkevidde. Det er riktig. Men basert på den eneste litt nyere ladetesten jeg fant, bruker S75D 34 minutter fra 10-73% (der ble videoen brutt) mens e-tron bruker 24 minutter. Altså 10 minutter mindre.

Ved høyere SOC, blir forskjellen enda mer merkbar. Og det å kunne toppe opp raskt selv med høy SOC, når man uansett skal ha en bolle, er veldig nyttig. Særlig når bilens rekkevidde ikke er enorm. Erfaringsmessig stopper jeg 7-8 minutter mellom Oslo og Alvdal. Typisk på Dal, Nebbenes eller Espa. Da er jeg kaffetørst.

Ift. Model Y, kan vi kanskje ta utgangspunkt i 533 km WLTP mot 436 km på e-tron. Starter man begge biler med 100% og kjører 350 km, vil man være på hhv. 35% og 20%. Skal man kjøre ytterligere 350 km, må man lade til hhv. 65% og 80%. Det tar om lag 15 minutter med Model Y og 22 minutter med e-tron. (e-tron produsert i 2019-20 bruker faktisk ca. 2 minutter mindre).

Her er ikke overraskende Model Y raskest, men ingen av bilene lader sakte, så hvor mye 5-7 minutter har å si i praksis, kan diskuteres. Og ønsker man 10% buffer på turen beskrevet over, tar det ytterligere 7 minutter på begge biler..

Det naturlige er vel å beholde Y'en. Dog er det kanskje den minst komfortable av alle bilene? Og den mest irriterende, iom. at man ikke har førerdisplay, ikke kan stille ratt, speil, klima og viskere osv. via fysiske knapper. He he.. ;) Man kan vel heller ikke justere regen. på Model Y, noe man vel fremdeles kan på Model S? Eller forvarme kupeen uten å varme opp batteriet når man skal på butikken?

S'en er også en billigere bil pga. lavere verditap og vil kunne finansiere en stor del av e-tron. (S'en har kanskje også gratis Supercharging? Det hadde i alle fall min S75D facelift.)
Veldig bra analyse og logisk diskusion Elektro, takk for det.
Jeg har ikke gratis superlading for S'en.
Det meste er jeg bekymret for S'en etter garanti periode - er elendig servis fra Tesla. Hvis noe skjer med bilen, så fort blir havene  på flere titalls tusen kr for reparasjon. I min mening, isteden for betale verksted for reparasjon, heller betale banken for ny bil
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

elektro

Sitat fra: TeslaSY på tirsdag 09. august 2022, klokken 08:44
Veldig bra analyse og logisk diskusion Elektro, takk for det.
Jeg har ikke gratis superlading for S'en.
Det meste er jeg bekymret for S'en etter garanti periode - er elendig servis fra Tesla. Hvis noe skjer med bilen, så fort blir havene  på flere titalls tusen kr for reparasjon. I min mening, isteden for betale verksted for reparasjon, heller betale banken for ny bil

Ikke noe problem med å se den. :) Jeg hadde mye problemer med dørhåndtakene på min Model S, samt at MMI (og musikk/klima) skrudde seg av i tide og utide. Dette klarte de aldri å løse. Ellers gikk bilen som en klokke i to år. Selvfølgelig er det mange andre forbedringer på Model Y. Som lysene, f.eks. Og det at den kan dra tilhenger.

Men, er egentlig tankene at du skal ha to biler, eller én? :)

Et godt setup kunne jo vært en Model 3 (standard range) og en e-tron 55 quattro.

TeslaSY

Ikke noe problem med å se den. :) Jeg hadde mye problemer med dørhåndtakene på min Model S, samt at MMI (og musikk/klima) skrudde seg av i tide og utide. Dette klarte de aldri å løse. Ellers gikk bilen som en klokke i to år. Selvfølgelig er det mange andre forbedringer på Model Y. Som lysene, f.eks. Og det at den kan dra tilhenger.

Men, er egentlig tankene at du skal ha to biler, eller én? :)

Et godt setup kunne jo vært en Model 3 (standard range) og en e-tron 55 quattro.
[/quote]
Vi skal ha 2 biler, jeg skal holde Model Y'en (eller kanskje bytte den med Y-Performance i slutten av året) og tenker å bytte S'en med E-tron eller lignende
Har hatt en model 3 LR-AWD, fin bil, men likte ikke mye, alt for lav og mann sitter veldig inni, solgte den etter ca. 1 år.
har vurdert noen andre modeller også, men leverings utfordringer skaper problem og enedelig blir en del dyrere, særlig likte jeg BMW iX4, men en del dyrere
Model S 75D 2018
Audi Q5 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA