Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utvikling av Y - fra start til juli 2022

Startet av TeslaOsloMod3, søndag 31. juli 2022, klokken 20:59

« forrige - neste »

TeslaOsloMod3

Hei!

Hvilke forbedringer har blitt gjort på Tesla Model Y siden første versjonen ble lansert i Norge?

Barid Bel

Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Daniel_0007

De som blir levert ut og har fått hattehylle samt ankerpunkter for festing i bagasjen. De perfomance modellene fra Berlin hadde det fra dag 1 men tror de LR fra Shanghai har det nå.
Model 3 2019 LR Rwd

GOS

Ankerpunkter mangler fortsatt på LR fra Kina.


....med mindre det kommer på nye biler som lvwres nå. Var ikke med på de som vle levert for 1 måned siden
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

BjarneD

Min prioriterte rekkefølge: Større batteri/lengre rekkevidde (ca.5kWh/30km), økt nyttelast, oppgradert prosessor, hattehylle. Sistnevnte i Q2. De andre i Q1 22.

Simmelim

Her glemmer man doble glass bak og nytt 12v Li-ion batteri.

Radial

Dette nye Litium batteriet må være noe herk, i praksis er det masse utstyr man ikke lenger får brukt fordi spenninga er for høy?

Grisedyrt å bytte sikkert også 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 18:44
Dette nye Litium batteriet må være noe herk, i praksis er det masse utstyr man ikke lenger får brukt fordi spenninga er for høy?

Grisedyrt å bytte sikkert også 😜
Spenningen i uttaket inni bilen er fortsatt 12V, hvis det er det du tenker på?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. august 2022, klokken 19:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 18:44
Dette nye Litium batteriet må være noe herk, i praksis er det masse utstyr man ikke lenger får brukt fordi spenninga er for høy?

Grisedyrt å bytte sikkert også 😜
Spenningen i uttaket inni bilen er fortsatt 12V, hvis det er det du tenker på?

Ikke ihht manualen, må fikse opptil 16v på ekstrautstyret du putter inn.

Hengerfestet står det heldigvis ikke noen advarsler på ihvertfall 🤞

Men igjen, hva er fordelen? Forrige 12v batteri varte 7år i forrige bil, på en sur gammel diesel 🙂
Leaf'n til senior har 13år gammelt 12v batteri (!).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 19:43

Men igjen, hva er fordelen? Forrige 12v batteri varte 7år i forrige bil, på en sur gammel diesel [emoji846]
Leaf'n til senior har 13år gammelt 12v batteri (!).
Tesla belaster 12V batteri ganske mye, ikke høye strømmer, men mye jevn ut og opplading. Det takler lithium batterier bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 19:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. august 2022, klokken 19:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 18:44
Dette nye Litium batteriet må være noe herk, i praksis er det masse utstyr man ikke lenger får brukt fordi spenninga er for høy?

Grisedyrt å bytte sikkert også 😜
Spenningen i uttaket inni bilen er fortsatt 12V, hvis det er det du tenker på?

Ikke ihht manualen, må fikse opptil 16v på ekstrautstyret du putter inn.

Hengerfestet står det heldigvis ikke noen advarsler på ihvertfall 🤞

Men igjen, hva er fordelen? Forrige 12v batteri varte 7år i forrige bil, på en sur gammel diesel 🙂
Leaf'n til senior har 13år gammelt 12v batteri (!).

Det står at en inverter må tåle 16 Amper (støm), ikke Volt (spenning)

Her mikser du litt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 19:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. august 2022, klokken 19:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 02. august 2022, klokken 18:44
Dette nye Litium batteriet må være noe herk, i praksis er det masse utstyr man ikke lenger får brukt fordi spenninga er for høy?

Grisedyrt å bytte sikkert også 😜
Spenningen i uttaket inni bilen er fortsatt 12V, hvis det er det du tenker på?

Ikke ihht manualen, må fikse opptil 16v på ekstrautstyret du putter inn.

Hengerfestet står det heldigvis ikke noen advarsler på ihvertfall 🤞

Hmm, du har jamme rett. Var sikker på at jeg hadde lest at det fortsatt var 12V i midtkonsollen.
Uansett, så vil man i vanlige 12V uttak i biler med blybatteri, få 14,5V når dynamoen lader batteriet.
Det meste av 12V utstyr vil nesten garantert ikke ta skade av 1,5V over dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Har i alle fall en "12V" Portspesialisten åpner i '22 M3 som ikke har brent opp ennå...
Enig med Handyman. Tviler på at dette er noe stort problem
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Hmm.. kjørte med 12V kjøleboks i bilen på ferie nylig, og støpselet var gloooovarmt. Kan være tilfeldig, men har ikke merket det før, i X.

Handyman

Sitat fra: geear på onsdag 03. august 2022, klokken 13:16
Hmm.. kjørte med 12V kjøleboks i bilen på ferie nylig, og støpselet var gloooovarmt. Kan være tilfeldig, men har ikke merket det før, i X.
Dårlig kontakt? Høyere spenning betyr lavere strøm hvis man har samme effekt. Det er jo strømmen som skaper varmgang, ikke høyere spenning. Dersom strømmen øker samme med spenningen må kjøeboksen bruke mye mer effekt enn vanlig. Var det kompressor- eller piezo-boks?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA