Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manuell åpning av falcon dørene

Startet av Vroomvroom, søndag 31. juli 2022, klokken 08:43

« forrige - neste »

Vroomvroom

Jeg har ikke så mye erfaring med Tesla, men har det noen gang vært forklart hvorfor det ikke er en form for mulighet å åpne falcon dørene manuelt?

Vet det er en sikkerhetsline bak høyttalerne som man kan nappe i for å åpne, men da må du være relativt sterk for å dytte opp døra også ( dette er jo i "nødstilfeller" )

Men ja, jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke er designet en mulighet for å åpne de manuelt også? Med feks assistert åpning med motoren.  Ville jo tro det tillot at slitasje ++ ville vært mye mindre for de gangene man dropper å bruke automatikken.   Eller er det noe som gjør at man kan gjøre det og jeg bare har vært blind?

Stig-Arne

Hvorfor skulle man ville åpne manuelt?

Og angående tyngden. Tipper at døren er balansert slik som på en garasjeport, hvor motoren ikke trenger å gi all verden av kraft, men fjæren gjør mesteparten av arbeidet. Da vil du på samme måte ikke trenge all verden av kraft for å manuelt løfte døren.

Slitasjen vil du ha uanwrt hvordan måte du velger å åpne. Skulle du åpnet manuelt med motorhjelp så er det jo egentlig kun motoren du sparer litt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA