Får vi bilene våre før 1. januar 2023?

Startet av cstromme, tirsdag 26. juli 2022, klokken 10:23

« forrige - neste »

Jarv!s

Noen som vet hva en 6 seter LR ville kostet med dagens endringer? Lagt ved config min, spørsmålet er om jeg skal gå videre hvis det en dag blir min tur i systemet..

Jeg bestilte relativt tidlig, men har ikke fulgt så nøye med i senere tid da ting har tatt veldig lang tid...

Beskrivelse Pris (NOK)
Model X Long Range kr. 949.990,00
Pearl White Mul/-Coat Inkludert
20" Cyberstream-felger Inkludert
Helt svart premium interiør med ibenholt innredning Inkludert
Interiør med seks seter kr. 54.000,00
Yokestyring Inkludert
Autopilot Inkludert
Enhanced Autopilot kr. 29.800,00
Leverings- og registreringsavgi= kr. 11.842,00
Vrakpant kr. 2.400,00
Pris eksklusive MVA kr. 1.048.032,00 Prisen inkluderer MVA kr. 1.048.032,00
MVA (0%) kr. 0,00
Prisen inkluderer MVA kr. 1.048.032,00
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

cstromme

Noen som har hørt noe mer? Tiden begynner vel å renne ut her.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

B1

Tipper de venter til siste liten, fyller opp en båt og sender den avgårde. Er begrenset med bestillinger på S/X vs 3/Y. Kanskje de også sender noen LR til EU på samme båt (om det er plass?). De har vel fremdeles ca. en måned på seg.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

cstromme

B1

To til fem uker basert på om båten går fra øst eller vestkysten. Dvs at siste frist er å sende de avgårde er ca. 15 desember for å rekke utlevering i år.
Model S Plaid

drumfrodo

Tror nok ikke bilene rekker å komme til Norge hvis de ikke shippes fra US før 15. desember... De skal innom Zeebrugge først også, og bli fordelt mellom ulike land i Europa. Så det tar nok fort 3-4 uker fra bilene er i Zeebrugge til det blir noen utlevering til nye eiere her til lands (fordeling, shipping til Norge, distribusjon internt i landet og klargjøring).

Imidlertid, så er ikke alt håp ute for avgiftsfri bil selv om levering i praksis skulle ende opp med å bli i 2023. Tesla trenger bare VIN-nummeret for å gjennomføre registrering hos SVV, bilen må ikke være fysisk i Norge (såvidt jeg har forstått). Det betyr at registrering kan gjennomføres i 2022, selv om faktisk levering til eier blir i januar 2023. I tillegg er det jo en joker her rundt statsbudsjettet, da praktiske løsninger ifm. moms-innføring kan tvinge en utsettelse til f.eks. våren 2023 før det kommer i effekt. Så, ser ingen grunn til panikk enda i hvert fall, det er fortsatt ganske god tid.

B1

For alt vi vet går båten til Drammen først. Det er vel kun Norge og Israel som får nye avgifter i 23. Det er disse landene som det haster med, og det er i disse landene de vil tape salg om de ikke får levert i år. Det er heller ingen som vet hvordan S/X skal leveres til Europa.

Mye usikkerhet, men Tesla er gira på flest mulig salg, og defor vil vi bli prioritert. Men for Tesla spiller det ingen rolle om bilene kommer i november eller siste dagen i desember.

Om logistikken lar seg gjøres er det best med flest mulige bestillinger fra Europa, samt flest mulig produserte S/X (om flaskehalsen ligger her) før de sender de over.
Model S Plaid

THE

Sitat fra: drumfrodo på fredag 04. november 2022, klokken 13:06
Tror nok ikke bilene rekker å komme til Norge hvis de ikke shippes fra US før 15. desember... De skal innom Zeebrugge først også, og bli fordelt mellom ulike land i Europa. Så det tar nok fort 3-4 uker fra bilene er i Zeebrugge til det blir noen utlevering til nye eiere her til lands (fordeling, shipping til Norge, distribusjon internt i landet og klargjøring).
Min TMX rullet av samlebåndet i Fremont 10. august 2017 i følge selgeren hos Tesla. Det er en Inventorybil som jeg skrev kontrakt på 20. august 2017, og som jeg fikk utlevert i Bergen 20. september 2017. Bilen ble fraktet med tog til østkysten i USA og med båt derfra. Ble også fraktet med båt til Bergen, sannsynligvis via Zeebrugge.

Det bør dermed være mulig å få biler til Norge og registrert dem forutsatt at de er ferdig produsert ca 20. november og alt går glatt med transport. Uansett er det litt risikosport mtp. værforhold i nordlige Atlanterhavet i desember.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

B1

De har nok bedre systemer og rutiner på dette nå enn i 2017. Det er 5 år siden og lenge før Tesla ble mainstream og leverte de bilene de gjør i dag. Fra vestkysten til øst, og over med båt tar et par uker. Går denne til Norge først kan dette bli gjort på 3 uker. Det er snakk om mye tapte salg, så de gjør nok det de kan for å få disse til de landene som innfører nye avgifter neste år.
Model S Plaid

daktari

Drammen havn er noe trang, så ikke vanlig hvis mulig overhodet at de som krysser Atlanteren går inn der.

Får krysse fingrene for at bilene deres allerede er på en båt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

drumfrodo

Da har jeg fått ny EDD i appen på min X Plaid: 30 November - 8 Desember! Og VIN i kildekoden! Dette ligger an til å bli tidenes tidlig-julegave :D

btsvennes

Sitat fra: drumfrodo på onsdag 09. november 2022, klokken 18:57
Da har jeg fått ny EDD i appen på min X Plaid: 30 November - 8 Desember! Og VIN i kildekoden! Dette ligger an til å bli tidenes tidlig-julegave :D

Samme her. Siden jeg hadde mistet troen på å få denne bilen i år, så bestilte jeg en Y i september. Har fått VIN nummer på denne også med leveringsdato 25. november - 8. desember. Morsomt om de dukker opp på samme dagen.
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

cstromme

Fortsatt ingenting her på min LR bestilt tidlig i september i fjor. :(

np

Ingenting her heller, bestilte i slutten av Juni-21. Vil jo helst ha bilen før jul, men samtidig skulle jeg gjerne hatt ny versjon av rattet med hornet på «riktig plass», nye kameraer, ny self-driving computer, matrix lys foran etc. Ting som teoretisk er incoming de neste 3-6 månedene. Men er de verdt 130K ekstra? Neppe.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

jig

Jeg har fått opp levering i starten av desember. Tesla mod x Plaid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA