Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får vi bilene våre før 1. januar 2023?

Startet av cstromme, tirsdag 26. juli 2022, klokken 10:23

« forrige - neste »

btsvennes

Under "Registreringstype" kan jeg ikke endra fra "Firma". Noen som opplever det samme?
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Hrc

Tar dere ut bilene? Mye å spare ift. moms og avgifter. Men fortsatt en dyr bil, og er redd den vil falle ganske raskt i verdi da kjøpergruppen for slike biler er begrenset og det har kommet mange gode alternativer.

Følger også den amerikanske TMX-gruppen på FB, og det er skremmende mye feil på disse bilene. Virker som det er nesten mer feil enn det var på pre-facelift. Det gjør meg betenkt.

StealthX100D

Jeg tar i utgangspunktet i mot bilen. Tenker at verditapet blir minimalt etter at moms og avgifter slår til fra januar. (Vurderer eventuelt salg på nyåret hvis prisen er riktig). Ble forresten oppringt av Tesla Brumunddal på torsdag, de mente jeg skulle få bilen i år.

ELTesla

Sitat fra: Hrc på torsdag 18. august 2022, klokken 20:37
Fikk telefon og endring fra 5 til 6 seter i dag jeg også. Samme pris som opprinnelig bestilling.

Er det noen som har bestilt med 6 seter (På det tidspunktet man måtte betale 54K ekstra for dette) og fått fjernet tillegget i pris som følge av at det nå er inkludert i pris?

Det er litt spesielt dersom de som har bestilt med 5 seter får beholde sin opprinnelige pris, samtidig som de som har bestilt med 6 seter i utgangspunktet skal betale mer. Jeg forstår at de som har bestilt med 5 har måttet ta noe annet opprinnelig, mens de som har bestilt med 6 seter får det de har bestilt. Uansett rart at de skal betale forskjellig pris for tidlige bestillinger.

cstromme

Sitat fra: StealthX100D på lørdag 08. oktober 2022, klokken 19:22
Jeg tar i utgangspunktet i mot bilen. Tenker at verditapet blir minimalt etter at moms og avgifter slår til fra januar. (Vurderer eventuelt salg på nyåret hvis prisen er riktig). Ble forresten oppringt av Tesla Brumunddal på torsdag, de mente jeg skulle få bilen i år.

Når bestilte du? Og hva bestilte du?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Leoncito

Sitat fra: btsvennes på onsdag 31. august 2022, klokken 08:14
Under "Registreringstype" kan jeg ikke endra fra "Firma". Noen som opplever det samme?

Hadde samme problem. Sendte SMS til min leveringskontakt hos Tesla som åpnet feltet så jeg fikk endret til personlig registrering

akseln

Har en X LR 7-seter i bestilling (bestilt 1.2.2021) og fikk epost fra Tesla i går der de har oppdatert bestillingen min.

Etter det jeg kan se så har de endret bestillingen på vinterdekk fra:
- 20'' Nokian-vinterdekksett (piggfri)
- Kr. 29.000,-

til
- 20'' Cyberstream Wheels and Nokian Non-Studded Winter Tire Package (BLE TPMS)
- Kr. 37.210,-

De har i tillegg lagt inn en rabatt på 8.210,- slik at kjøpesummen fortsatt er den samme.

Kan dette tyde på at det skjer noe med leveringen av vanlige X også og ikke bare Plaid? Er det flere som har fått eposter den siste tiden om X LR? Står fortsatt ikke noe mer om levering på tesla.com

ELTesla

Det er andre med tidlig bestilling fra Europa som har blitt kontaktet angående levering på sin Model S LR i går. De påstår at de ble forespeilet levering i 2022.

Spørs om Tesla ønsker å fylle skipet med LR også nå dersom volumet er for lavt på Plaid S og X.

akseln

Spennende. Kan være de pusher Plaid først for å lokke flest mulig over. Har fortsatt ikke noe tro på levering i år, men "noen" i Tesla var jo inne å tuklet med bestillingen min i går, så noe skjer i alle fall.....

ELTesla

Virker som at planen var å pushe flest mulig over til Plaid med tilbud om rask levering. Spørs om de ikke har fått tilstrekkelig antall over og derfor prioriterer å få med en del LR biler også.

akseln

Ser at noen i USA som har fått utsatt levering av LR nå i høst, spekulerer i at dette kan skyldes leveranse til Europa. Jeg vil tro at de er redd for at mange komme til å avbestille når det bikker over til 2023 og det legges på både mva og vektavgift.

gormnass

Jeg bestilte en Tesla Model X LR den 30.01.21 og har i min bestillingsavtale med Tesla spesifisert pris inkl MVA. Er det håp om at jeg kan få Tesla til å måtte legge ut moms'n om jeg ikke får bilen før i 2023? 🤣

Eller kanskje bedre; Er det mulig at jeg kan få levert i 2022? 👍🏻😀
(ikke fått noe form for henvendelse fra Tesla ennå)
Mvh AMGorm.

- 2023, Mercedes-Benz EQS AMG 53 4Matic+
- 2022, Tesla Model Y Performance
- 2022, Tesla Model Y Long Range
- 2016, VW e-Golf (TooGoodToGo)

akseln

Nei, det kommer du ingen vei med. Les kjøpsavtalens avsnitt om "Kjøpesum, skatter og offisielle avgifter". Der står det klart at disse kan endre seg og at det er kjøper som er ansvarlig for å betale disse.

geear

Sitat fra: e-Gorm på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:03
Jeg bestilte en Tesla Model X LR den 30.01.21 og har i min bestillingsavtale med Tesla spesifisert pris inkl MVA. Er det håp om at jeg kan få Tesla til å måtte legge ut moms'n om jeg ikke får bilen før i 2023? 🤣

Eller kanskje bedre; Er det mulig at jeg kan få levert i 2022? 👍🏻😀
(ikke fått noe form for henvendelse fra Tesla ennå)
Prisen inkluderer 0% MVA, spesifisert på linja over. Når myndighetene endrer dette så må selvfølgelig fakturaen følge med..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA