Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmer Think 2011

Startet av Caspar, onsdag 17. oktober 2012, klokken 16:01

« forrige - neste »

Caspar

Detet temaet har sikekrt vært oppe mange ganger før, men det er så stille i denne delen av Forumet så jeg tar sjangsen på å bringe det opp igjen. Jeg hadde fire batterier som sa takk for seg og skiftet de ut med fire gamle donorbatterier, men som var testet og skulle holde 90Ah. Tidligere så brukte bilen ca. 40 % hjemmenifra og til jobb, det er ca. 2 mil men med svært mye oppover den siste milen. nå kommer jeg meg ikke på jobb uten at bilen bruker 60% og dt erikke spesielt imponerende. Jeg menr å ha lest at SOC meteret er så veldig inteligent, men hvordan kan det forholde seg til annet enn den strømmen som går ut gjennom kablene ? Selve bilen bruker vel ikke noe mer strøm på samme kjøring ? Jegh ar Robometer, men noe må ha falt av under innmonteringen av kassa for nå er det bare den ene spenningssensoren som virker. Pga. dette har jeg ikke så mye info om hva som skjer under kjøring
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

SOC meteret har lagret hvor mye strøm batteriet hadde før det mistet spenning, og mener nå at batteriet ditt har mindre kapasitet enn det virkelig har.

Fiks RoboMeteret, og kjør bilen tom, så vil SOC meteret rekalibrere seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jahnarne

Skyter fra hofta, men høres ut som lavere spenning fører til høyt Ah-bruk. Dette kan være batteritrøbbel eller at batteriene ikke overlades skikkelig pga. feilkalibrert SOC-meter. Se bl.a. siste melding på denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2258.msg22471.html#msg22471

El rayo

#3
Sitat fra: jahnarne på torsdag 27. september 2012, klokken 12:59
Skyter fra hofta, men høres ut som lavere spenning fører til høyt Ah-bruk.
Enig i det. Man ikke vil merke at bilen går dårligere pga lav batterispenning (defekte celler), motorstyringen pøser bare på med mer strøm for å samme effekt som ellers. Effekt=spenning ganget med strøm. P(W)=U(V)*I(A).

SOC meteret i Th!nk classic er forholdsvis intelligent. I BMS er det bl.a. en hukommelsesplass for kapasiteten på batteriet i bilen (Ah) som bestemmer hvor fort SOC meteret synker. Denne justeres automatisk under bruk og kan så vidt jeg vet ikke leses ut med diagnoseappratet.

Lademodusen "Initier nytt batteri" setter denne hukommelsesplassen til 100Ah.

Du har vel FR-2000 diagnoseinstrument hvis jeg ikke husker helt feil. Ser batterispenningen normal ut med fulladet batteri? Spenningen bør være over 131V ubelastet etter at batteriet har hvilt en times tid etter full lading.

Batteriet bør holde mer enn 114V ved 20% SOC etter at det har hvilt en times tid etter kjøring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Kjørte ned til 25% i går og såpass forsiktig at batterispenningen holdt seg over 100V ved belastning. Batteritemperaturen var 22 grader da jeg kom hjem. Leser batteripenning og temperatur med nikometeret.

Etter at batteriet har hvilt et døgn har energimeteret sunket til 21%, spenningen er 116,3V når bilen trekker 1,2A "på tomgang", dvs startet, men i Park og lys av. Batteritemperaturen har sunket til 17 grader.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Jeg plukker ned kassa og får igang robometeret i løpet av uka, da får jeg litt mer kontroll på hva som skjer. Så lenge det ikke er salt på veien så er det jo bare å kjøre Mini
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynet

Et enkelt tips for å få kontroll på hvert enkelt batteri:

Trekk 20 tynne ledere inn i batteripakken (datakabel) som du kobler på kablene mellom batteriene med en 10k ohm motstand ved batteriet som sikrer at maksimal strøm blir under 30mA. Da er man trygg for både kortslutning og berøring. Kjenner det sikkert, men ingen fare for livet  ;D
Et multimeter kan da måle spenningen over hvert enkelt batteri, med 19 multimeter får du kontroll over alle  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Caspar

Det kan arrangeres snøballkrig i helvete lenge før jeg kjører rundt med 19 minitestere fra Biltema i bilen.  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Hadde vært så tullete at det hadde vært kult!
Skrudd fast med patentband på ei fjøl, hehe. ;D
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

RoadRunner

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 03. oktober 2012, klokken 10:12
Full instrumentering til 2071kr da.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-15133/
+ motstander og datakabling :D
Et billigere alternativ - men mye mer arbeide å felle inn istedenfor patentbånd  ::)
http://dx.com/p/mini-3-digit-blue-display-digital-voltmeter-module-4-5-30v-147222?item=37
350 kr levert på døra, så sparer man 2 kWh på kjøring til C O.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA