Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig bra elbil som dekker det meste?

Startet av Super7, lørdag 23. juli 2022, klokken 19:06

« forrige - neste »

Super7

Er på jakt etter en rimelig elbil som kan brukes til det meste. Har ikke så stort budsjett å bruke på bil akkurat nå. Leasing på bilen jeg har går ut snart og fossilene er ødelagt. Jeg kunne ønske meg en bil med ok rekkevidde. Minst 250-300 kilometer. Bør kunne kjøres fra Bergen til Hemsedal uten for mye lading på vinteren. Mulighet for takboks og lastekrok/hengerfeste slik at jeg kan ta med meg en eller to elsykler på tur.

Mest mulig bil for minst mulig penger. Noe tips? Tesla Model 3 og Y blir for dyr nå slik situasjonen er. Vil helst bruke minst mulig.

RJK

Lite informasjon om andre krav, men tenker fort på MG ZS

https://elbilvelgeren.elbil.no/cars/326

Men ut fra at leasing kan være et alternativ, har du endel alternativer i prisklasse under 400 K, som jeg ikke vet om blir vel mye for budsjettet ditt. Om det bare er midlertidig dempet, kan jo 0 i innskudd og nedbetaling på 10 år gi deg litt mere å velge i, og så kan du øke nedbetalingen etter som det passer økonomien bedre. Ihvertfall om du ser for deg å beholde den en god stund.

Du kan jo se om du får opp filtervalgene mine her, og se på de som kommer opp som alternativer, der jeg satte fra 100 til 800 kg på kroken som alternativ:

https://elbil.no/elbilvelgeren/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Restart

MG Zs. Den nyere modellen med 400k+ rekkevidde. Selv har jeg Marvel R. Beregnet rekkevidde 402km, men den går lengre nå på sommeren. Akkurat nå sier bilen 430.

batterimannen

Tror også MG ZS EV kan passe godt. Den kan vel ta taklast på 75 kg (har skinner på tak) og takler 50 kg loddrett kulevekt (500 kg henger). WLTP rekkevidde på 440 km.

https://bilmagasinet.no/mg-zs-med-vellykket-facelift/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Super7

Har tenkt på MG, men det er bort i mot ett års leveringstid. Dessuten er prisene på brukt høyere enn på ny.Alternativet er utgående modell, men de er også dyr brukt.  Du får en pent brukt Model 3 med hengerfeste for ned mot 350k. Hadde håpet å finne en bil som er rimeligere. Har sett på Leaf. De kan bare ha 30 kg på taket, men kan få lastekrok montert da. Men kan ikke bruke takboks med 30 kilo. Stativ og takboks veier fort 25 kilo til sammen. Ioniq kunne ha vært et alternativ, men den har ikke lov å ha noe på taket. E-Golf kunne ha vært et alternativ, men begynner å bli litt gamle kanskje? Hyundai Kona kunne også ha vært et alternativ men holder seg bra i pris. Ikke så stort sprang til MG... Sett litt på Opel Mokka og de franske søsken også. Må ut med 300-350k.

automat

Vær obs på at Leaf har Chademo hurtiglading. Da kan man ikke lade på Ionity eller Tesla ladestasjoner (som kun har CCS). Og de fleste andre ladestasjoner har færre ladeuttak med Chademo enn med CCS.

Leaf er ikke riktig valg hvis bilens hurtigladeegenskaper er viktig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vesttrønder

Sitat fra: Super7 på lørdag 23. juli 2022, klokken 22:44
Har tenkt på MG, men det er bort i mot ett års leveringstid. Dessuten er prisene på brukt høyere enn på ny.Alternativet er utgående modell, men de er også dyr brukt.  Du får en pent brukt Model 3 med hengerfeste for ned mot 350k. Hadde håpet å finne en bil som er rimeligere. Har sett på Leaf. De kan bare ha 30 kg på taket, men kan få lastekrok montert da. Men kan ikke bruke takboks med 30 kilo. Stativ og takboks veier fort 25 kilo til sammen. Ioniq kunne ha vært et alternativ, men den har ikke lov å ha noe på taket. E-Golf kunne ha vært et alternativ, men begynner å bli litt gamle kanskje? Hyundai Kona kunne også ha vært et alternativ men holder seg bra i pris. Ikke så stort sprang til MG... Sett litt på Opel Mokka og de franske søsken også. Må ut med 300-350k.
Svigers bestilte nettopp ZS EV med levering i oktober. Har det endra seg såpass på nokre veker?

Super7

Sitat fra: automat på lørdag 23. juli 2022, klokken 23:18
Vær obs på at Leaf har Chademo hurtiglading. Da kan man ikke lade på Ionity eller Tesla ladestasjoner (som kun har CCS). Og de fleste andre ladestasjoner har færre ladeuttak med Chademo enn med CCS.

Leaf er ikke riktig valg hvis bilens hurtigladeegenskaper er viktig.

Er klar over det med chademo. Det er et minus, samt at den ikke har batteri kjøling og lader tregere hvis man må lade flere ganger etter hverandre på en tur.
Sitat fra: vesttrønder på søndag 24. juli 2022, klokken 00:01
Svigers bestilte nettopp ZS EV med levering i oktober. Har det endra seg såpass på nokre veker?

Jeg hørte med min lokale forhandler og de sa minst 8 måneder. Han kan jo ha vært heldig og ha fått en bil som har blitt avbestilt. Noen forhandlere bestiller også inn biler til seg selv som de kan ha på lager. På den måten kan folk få biler fortere.

Daruu

Min lokale forhandler sa også levering i år både på mg zs og mg5. Det for under 1 uke siden
2020 VW Eup range

geear

E-Niro? 100 kg taklast, kan ha krok for sykkelstativ selv på de første som ble levert uten hengerkapasitet, går langt (400-450 km), masse utstyr, CCS, lader brukbart i forhold til det lave forbruket..

moby666

Sjekk citroen e-c4. Min erfaring er at det er mulig å prute litt og da får du mye bil og kvalitet for pengene.

Villogvakker

Neida, langt fra 1 års ventetid på MG. Mange forhandlere har inne, og venter inn forhåndsbestilte. Mg5 er jo også kommet, ca samme rekkevidde som ZS mener jeg? Den har nærmeste forhandler her stående 5 stk av.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA