Effektariff presser el-biler over på kullkraft

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 19. juli 2022, klokken 14:33

« forrige - neste »

THE

Mitt nettselskap har tariffer for opp til 1 kW, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 kW. Deretter opp til 12, 14, 16, 18 og 20 kW og så 40 kW og 60 kW.

Dobling fra 5 til 10 kW koster ca 500,- kroner (fra 467,- til 855,- kroner). Lading med 22 kW og effekttrinn 40 kW vil koste den nette sum av 2920,- kr/mnd! I tillegg er det den ene timen i mnd. med høyest forbruk som teller, så her er det bare rom for en liten feil før man haner på et høyere effekttrinn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vollis47

Sitat fra: THE på fredag 22. juli 2022, klokken 09:53
Mitt nettselskap har tariffer for opp til 1 kW, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 kW. Deretter opp til 12, 14, 16, 18 og 20 kW og så 40 kW og 60 kW.

Dobling fra 5 til 10 kW koster ca 500,- kroner (fra 467,- til 855,- kroner). Lading med 22 kW og effekttrinn 40 kW vil koste den nette sum av 2920,- kr/mnd! I tillegg er det den ene timen i mnd. med høyest forbruk som teller, så her er det bare rom for en liten feil før man haner på et høyere effekttrinn.

Skulle ønske flere nettselskaper la seg på flere små trinn som dette. De fleste privathusholdninger bør kunne holde seg innenfor noen av disse grensene. Hos Agder Nett er grensene 2, 5, 10, 15, 20, 25, 50.

Vi klarer nå i juli å holde oss under 2 kW, men det er bare fordi vi begge er litt pissed off av høye priser for strøm. Vi kommer nok ikke til å klare å holde oss under 2, men må opp på neste trinn etterhvert.

For oss går elbilladingen på fellesområdet og da snakker vi helt andre grenser og derav mye høyere nettleie.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

jlan

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 19. juli 2022, klokken 22:05
:+1:Godt skrevet. Jeg kan ikke med min beste vilje se at de nye nettleietariffene er innført for noe annet enn å øke nettselskapenes inntekter. Som forbruker må en være litt av en strøm-nerd for å kunne glatte ut effektuttaket.
Jeg tror det er en annen grunn til dette plutselige hastverket med å innføre effekttariff. Det er i det siste kommet mange løsninger for å lade bil, varme vann mm. når strømmen er billig. Strømprisen endrer seg også ofte dramatisk nøyaktig på hel time. Uten effektprising vil dermed vil alle "smartbrukere" slå på alt de kan, akkurat på sekundet når det dukker opp en billig time. Det kan gi et skikkelig sjokk i nettet, som kan forplante seg helt tilbake til kraftstasjonene. Dette frykter både nettleverandører og kraftleverandører.

En minuttprising av strømmen kunne løst dette på en bedre måte, da prisendringen ville kommet mer gradvis. Men vi skal vel på en måte være glade for at minuttavlesning på målerene ikke er mulig. For det kunne fort blitt innført prising for minutteffekt.

Det man kan håpe på er at det blir innført utkoblbar effekt som er unntatt effektavgift. Altså for eksempel at nettleverandøren kan styre maks ladeeffekt, eller vannoppvarming. Da kan de tilpasse belastningen i nettet, for eksempel fase inn tunge forbrukere mer gradvis.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

vesttrønder

Finare trinn kunne kanskje vore bra. I vårt tilfelle ser eg at vi er alltid over fem, har aldri vore over ti. Så uansett kva vi gjere, hamnar vi der trur eg. Så med planlagt lading ved 4,7 kW om natta burde det funke. Har store peak ifbm matlaging eg ikkje kjem unna læll.

Svein_H

Min netteier har beskjedne 75,- i økning fra 5kW til 10kW (fra 375,- til 450,-), så selv om jeg kan klare å krype ned under 5kW om sommeren tror jeg nesten det vil koste mer enn det smaker. Vinterhalvåret vil jeg uansett ha topper på opp mot 7-8 kW, så der får jeg ikke gjort noe uten vesentlige endringer, og da er det ikke verdt verken kostnadene eller bryet.

Edit: Ser nå at mine tre topptimer hittil i juli ender på 5,049 i snitt, så da er det bare å peise på med aircondition resten av mnd!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear

Jeg skulle være grei å lade en bil for en som skulle kjøre langt, for å spare ham for hurtiglading på veien. Gikk rett på 11,75kWh på en time ved et uhell, selv om bilen var begrenset. Så det ble en dyr lading for å være grei...  :o

Helt latterlig. Dessverre er vi nok en gang altfor greie og sier bare ja og ha, sutrer på forum og rundt lunsjbord, og lar det skure og gå. Vi har det ikke vondt nok til å ta aksjon...

Kunne begrenset ladeboksen til "alltid safe" for 10 kW (mao veldig lavt), men problemet er at da går det skitsakte med e-Niroen, som kun støtter 1-fas, mens Teslaen fortsatt lader greit.. og når strømmen er superbillig i perioder, der jeg gir bort inntil 10 kW solstrøm, så ønsker jeg å bruke maks selv (kan jo da trekke inntil 20 kW uten å gå over 10 kW grensa), men så kommer det skyer og kutter produksjonen så er en rett over. Ender med å måtte bruke penger på å automatisere og få andre ulemper også, kun for det her..

eisa01

Trinnene ble innført fordi så mange klaget på konseptet "effekttariff" og at det var "vanskelig" å forstå, så nettselskapene kom på disse trinnene i stedet.

Det hadde nok vært bedre å hatt en vanlig kr/kW/mnd effekttariff, slik at man slipper bingoen med om man er rett rundt en grense. Hvordan høyden på kW leddet bestemmes kunne fortsatt fulgt reglene man endte opp med å innføre (snitt av høyeste timesforbruk på tre forskjellige dager)

Det som er mest vanskelig å forstå er at man ikke vet før dagen etter hva forbruket var, uten å måtte styre med enheter som Tibber Pulse (som fort kommer på 10k hvis man har leilighet...). Det ser ut som nye sjefen i Elvia som kommer fra telekom-sektoren har skjønt det, og de ser nå på muligheten til at man kan ha real-time data fra målerne

Sitat fra: https://www.europower-energi.no/nyheter/nettselskaper-tilbyr-ikke-sanntid-data-det-onsker-elvia-a-gjore-noe-med/2-1-1250265
– Jeg mener at vi som nettselskap må ta ansvar for å levere sanntid-data til kundene, så kan heller andre aktører bygge funksjonalitet på toppen. Sanntid-data bør være tilgjengelig for alle, ikke minst nå som vi har en nettleie-modell som er målt imot effektbruk, sier Skjellerud til Europower.

Det ville ikke løst problemet med at man ikke lenger kan lade 22 kW hvis strømprisen er rundt null eller negativ. Jeg vil tro at over tid vil man gå over til at styrbart forbruk blir unntatt effekttariff, slik at man kan hjelpe energisystemet uten å bli "straffet" for det på nettleien.

Det er bare å begynne å sende e-post til NVE og nettselskapet og klage og be om det som løsning :)

daktari

Vi har veldig lite som kan styres automatisert - kun panelovner og varmekabler. Investeringen blir for dyr.
Husholdningsapparater brukes når de må.
Men nå har vi spart på strømmen en stund på ferie, og jeg trodde snittet mitt skulle ned fordi bilen bla. Ladet på 2 kW istedetfor 7kW.

Neida, det snittet er jo basert på de 3 høyeste timene. Egget ble lagt tidlig.

Det er jo da ikke viktig for meg lenger å holde meg under 5, men satse på under 10. Da kan jeg lade billig på full guffe så lenge komfyr og vask ikke går.

Mange rare insentiver den nye tariffer får, og neppe etter hensikten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eisa01

Sitat fra: daktari på søndag 24. juli 2022, klokken 10:23
Vi har veldig lite som kan styres automatisert - kun panelovner og varmekabler. Investeringen blir for dyr.
"Kun" panelovner og varmekabler (+elbillader og varmtvannstank) er akkurat det som trengs! De kan tilpasse seg strømforbruket fra de andre husholdningsapparatene (som ikke trekker så mye)

"Smart"-utstyr koster egentlig ikke noe mer enn et par dollar ekstra, men har vel tradisjonelt blitt priset som premium produkter for bl.a. å ta inn software-utviklingen

daktari

Bare 6 stikkontakter og en base vil koste minst et par tusen
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vesttrønder

Sitat fra: daktari på søndag 24. juli 2022, klokken 19:30
Bare 6 stikkontakter og en base vil koste minst et par tusen
Ja, og legg ein til varmekablar på ein tre fire rom, så trur eg ikkje eg gidd. Har ingen tru på at eg klarer å gå under 5 sjølv med stor innsats.

geear

Men når man bikker 8 med nedjustert lading allerede i juli, så kan fort de nevnte justeringene være forskjellen på 10 og 15 i vinterhalvåret. Uansett usikker på miljøregnskapet i at alle skal til med automasjon og dippedutter, kanskje dippedutter som til og med øker brannfare (bare vent, stikkontaktbaserte timere på varmtvannsberedere osv), i stedet for å gjøre justeringer andre steder.

eisa01

Ah, tolket deg feil da – trodde de allerede var automatisert eller klargjort for det.

Er nok smartest å vente til de uansett må erstattes, selv om det med dagens strømpriser kanskje kan regne seg hjem med å erstatte før man ellers ville gjort det

Destod viktigere at man innfører et riktig prissystem tidlig :)

daktari

Sitat fra: eisa01 på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:33
Ah, tolket deg feil da – trodde de allerede var automatisert eller klargjort for det.

Er nok smartest å vente til de uansett må erstattes, selv om det med dagens strømpriser kanskje kan regne seg hjem med å erstatte før man ellers ville gjort det

Destod viktigere at man innfører et riktig prissystem tidlig :)
Stemmer. Ca 10 å gamle Adax Neo med nattsenk-funksjon som nå ikke lenger bør brukes. Burde heller kjøre "natt-hev" antagelig.

elektrolux

Men nå har vi spart på strømmen en stund på ferie, og jeg trodde snittet mitt skulle ned fordi bilen bla. Ladet på 2 kW istedetfor 7kW.

Neida, det snittet er jo basert på de 3 høyeste timene. Egget ble lagt tidlig.

Det er jo da ikke viktig for meg lenger å holde meg under 5, men satse på under 10. Da kan jeg lade billig på full guffe så lenge komfyr og vask ikke går.

Mange rare insentiver den nye tariffer får, og neppe etter hensikten.

Akkurat samme problemet her. Bikket 5,4 kWt/t tidlig juli og satte etter det husbatteriets grid shawing funksjon opp fra 4,8kW til 9,8 kW.

Snittet burde vært et ekte snitt. Hvorfor kun ut fra de 3 høyeste timene?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA