Kjøpe elbil for første gang (Budsjett: 350.000kr)

Startet av Hyder, tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:34

« forrige - neste »

Hyder

Hei,

Jeg er på jakt etter min første elbil og trenger litt rådgiving fra noen som har erfaring med de forskjellige merkene.
Årsakene til at jeg går til anskaffelse av elbil er fordi jeg har fått meg ny jobb som innebærer 80km kjøring hver dag, og dette kan fort bli dyrt med dagens priser på diesel og bensin.

I utgangspunktet har jeg satt meg et budsjett på 350k.

Fra før av har jeg sett meg ut Hyundai Ioniq (2020-) da denne er rimelig i innkjøp, har mye utstyr og ser helt grei ut. Sammenlignet med Nissan Leaf og andre i denne klassen så føler jeg at Ioniq omtrent "vinner" på alle områder.

Jeg har også sett litt på Honda E Advance og synes denne ser veldig stilig ut, men er redd den fort kan bli litt liten, og så er prisen høyere enn konkurrentene i samme segment.

Det siste jeg har sett på er Tesla (Model S/Model 3), men dette blir fort en del dyrere enn jeg hadde tenkt. Er ikke interessert i å kjøpe en bil som er eldre enn 3 år, da jeg ønsker tryggheten som ligger i nybilgarantien. Det som gjør Tesla aktuelt for min del er den høye ytelsen og alle de smarte funksjonene.

Hva tenker dere, noe annet som er verdt å kikke på?

THE

80 km kjøring hver dag er "ingenting", og de aller fleste elbilene nyere enn 2014-2015 modeller vil klare det. Hvis det primært er til jobbpendling du skal ha bilen så er det vel egentlig fritt fram i valg av modell. Ioniq har fått mye god omtale og er vel et relativt trygt kjøp.

Hvis du planlegger å bruke elbil til flere typer kjøring, inkludert langturer, ferie osv. så kan jeg være enig med deg i at det kan være greit å ta Tesla med i vurderingen. Jeg ville nok ikke kjøpt en Tesla S da du må ned på en 2017 modell for å komme under budsjett på 350k. Hvis jeg skulle kjøpt en Tesla, så hadde jeg nok strukket budsjettet og kjøpt en ny TM3 SR+ for ca. 425k + vinterhjul. Bruktbilprisene på TM3 er høye, og med helt ny bil har du 5 års garanti.

Edit: Ser på nettsiden til Tesla at forventet levering for en TM3SR+ er april-juni 2023, så det er nok en del av forklaringen på hvorfor det er dyrere å kjøpe en brukt TM3 enn å bestille en ny direkte fra Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Hyder

Hei og takk for svar,

Det er ikke hver dag jeg skal ut på lengre turer, men det er greit å kunne ha muligheten til å kjøre langt uten å måtte stoppe hele tiden. Jeg bor på vestlandet (Stord) og tenker det er greit å ha muligheten til å kjøre til Oslo og Kristiansand med maksimalt ett stopp.

Hvordan er Tesla M3 kontra S? Er det et stort "fall" mtp kvalitet og kjørekomfort?

THE

Jeg har kjørt en del med TMS, men det er flere år siden. TM3 har jeg kjørt veldig lite, så det er nok andre som kan svare deg mye bedre enn jeg kan. Generelt er jo TMS en større, mer påkostet bil enn TM3. Samtidige er vel TM3 en enklere konstruksjon som nok har mindre feil og problemer enn TMS.

TM3 SR+ bør i alle fall klare Stord-Kristiansand med et ladestopp både sommer og vinter. Stord-Oslo bør vel også gå med et lengre ladestopp, eller evt. to kortere ladestopp. Vil kanskje tro det er nødvendig med to ladestopp på vinter, men det er det sikkert noen som har erfaring med her inne også? TM3 lader nok også en del raskere enn en TMS.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Sitat fra: Hyder på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:34
Fra før av har jeg sett meg ut Hyundai Ioniq (2020-) da denne er rimelig i innkjøp, har mye utstyr og ser helt grei ut. Sammenlignet med Nissan Leaf og andre i denne klassen så føler jeg at Ioniq omtrent "vinner" på alle områder.

Hvis du liker Ioniq 2020 eller nyere så er jo den et godt valg, du får da en helt ny bil innenfor ditt budsjett eller kanskje en demo modell nå som forhandlerne skal kvitte seg med sine.

Jeg har selv en 2020 modell som jeg har kjørt over 60000 km nå.
Det som er spesielt med Ioniq er at den har kjempelavt forbruk - både på sommer og vinter - i forhold til konkurrentene. Med dagens strømpriser så betyr det faktisk en god del for driftskostnadene på bilen.

Når det gjelder ferieturer så kjører jeg en god del turer mellom Kristiansand og Nittedal i året, jeg klarer meg med en lading på denne turen men foretrekker ofte to kortere ladinger så slipper jeg å lete etter ladeplass med en gang jeg kommer frem.

Jeg er nå i Bergen, kjørte Nittedal - Bergen over Hardangervidda med kun en ladepause til min store overraskelse.  Som sagt - utrolig lavt forbruk på denne bilen.

En ulempe med Ioniq er service intervall på kun 15000 km. Jeg er usikker på om de totale servicekostnadene blir dyrere av den grunn - det er kun de servicene der de bytter batteri på SOS enheten og når de bytter kjølevæske på batteriet som blir dyrere, ellers er det ganske overkommelige priser.
Har ikke hatt utgifter til dekk eller bremser eller noe annet i løpet av mine 60000 km med denne bilen.

NB! Denne bilen lader forholdsvis sakte på hurtigladerne, men det vet du sikkert allerede.  Jeg synes ikke det er noe å stresse ovr - på min tur fra Nittedal til Bergen så ladet jeg totalt 50 minutter mens jeg spiste is og nøt utsikten... Men hvis du er en "stress type" som synes 10 minutter spart på hurtiglading er veldig verdifullt så er det kanskje ikke rette bilen for deg  :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Hyder

Hei Hugo,

Takk for svar  :D

Ja, jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Hyundai Ioniq, 2020 eller nyere, men i løpet av den siste uken så har de fleste blitt solgt. Hadde håpt på å finne en 2021 modell til 280-290ish. Det eneste jeg synes er "kjipt" med denne er kun 136HK. Stort pluss at de har kjøling i setene, dette er digg på langturer.

Det kan hende at jeg velger å strekke budsjettet. Ser jeg kan få en 2021 TM3 til rundt 420k.

goggo

Sitat fra: Hyder på tirsdag 19. juli 2022, klokken 12:11
Hei Hugo,

Takk for svar  :D

Ja, jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Hyundai Ioniq, 2020 eller nyere, men i løpet av den siste uken så har de fleste blitt solgt. Hadde håpt på å finne en 2021 modell til 280-290ish. Det eneste jeg synes er "kjipt" med denne er kun 136HK. Stort pluss at de har kjøling i setene, dette er digg på langturer.

Det kan hende at jeg velger å strekke budsjettet. Ser jeg kan få en 2021 TM3 til rundt 420k.

Hehe, jeg pleier å kalle min Ioniq for "fattig manns Tesla" :)
Den har jo til og med ladeporten på "the left side which is the right side" (Tesla Bjørn joke) for å lade på Tesla ladestasjoner...

Uansett - lykke til med valget.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: goggo på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:00

NB! Denne bilen lader forholdsvis sakte på hurtigladerne, men det vet du sikkert allerede.  Jeg synes ikke det er noe å stresse ovr - på min tur fra Nittedal til Bergen så ladet jeg totalt 50 minutter mens jeg spiste is og nøt utsikten... Men hvis du er en "stress type" som synes 10 minutter spart på hurtiglading er veldig verdifullt så er det kanskje ikke rette bilen for deg  :)

Første generasjon Ioniq derimot, er best i klassen når det gjelder hurtiglading.  Men med mindre batteri blir flere korte ladestopp fremfor få lange.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

egleh

Sitat fra: Hyder på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:34
Hva tenker dere, noe annet som er verdt å kikke på?
E-Soul kanskje?  har selv bare kjørt denne en uke så begrenset erfaring, men likte den godt. mye utstyr for pengene, praktisk form, ganske kvikk i bytrafikk. Kona er en annen med samme drivlinje, litt mer kjedelig design. Peugeot 2008 har gode priser, litt mindre rekkevidde enn disse to, men har mer behagelig støynivå i kupe, bra bakkeklaring og kulere utseende. Selv ville jeg nok gått for e-soul pga varme i rattet og baksetene...

Hyder

Takker alle sammen for flere gode og informative svar.

Slik det ser ut nå har jeg bestemt meg for å legge en del ekstra penger i potten og gå for en Tesla.
Kan avsløre hva jeg endte opp med når transaksjonen er gjennomført  :D :+1:

geear

E-Niro er verdt å vurdere, fortsatt en meget bra elbil. Det den er dårlig på er veistøy og hengervekt, pluss at det ikke er en spennende bil å se til, men det er fortsatt en av de mest effektive elbilene.

Men har du bestemt deg for Model 3, så gratulerer med det! Tesla er kjekt!

HaraldElBil

Jeg ville selv ha en elbil for jobbpending, og landet på skoda citigo, nyere brukt, til 175.000.

Det er nå vår hovedbil, og til å være så liten så er den overraskende romslig for meg (192cm).

Oslo-Kristiansand dyrepark med 1 ladestopp. Ingen klager fra barn i baksetet.

Bagasjeplassen er liten, men har holdt for vår bruk. 2 voksne klarer fint å få med seg 3 store kofferter.

Ser de ligger på rundt 200.000 på finn.

Om ikke annet er det en fin "ventebil" mens du venter på noe bedre.

Ellers synes jeg ioniq 5 er veldig bra, og id4 var god å sitte i (men har ikke kjørt den enda).

moby666

Sjekk citroen e-c4, fornuftig bil på alle områder. Har også hatt tm3, så hvis du kan leve med den litt klønete bakluken og et høyt støynivå så er jo en morsom og genial bil til bla. langkjøring.

Daniel_0007

Sitat fra: moby666 på tirsdag 26. juli 2022, klokken 09:11
Sjekk citroen e-c4, fornuftig bil på alle områder. Har også hatt tm3, så hvis du kan leve med den litt klønete bakluken og et høyt støynivå så er jo en morsom og genial bil til bla. langkjøring.

Med rekkevidde på 300, 200ish på motorvei så vet ikke om den bilen er den beste til langkjøring akuratt, blir mye hurtiglading avhengig hvor langt man skal
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Jeg har fått litt sans for megane e-tech. Ser bra ut og så skal man ikke underdrive nytten av 22kw lading. Jeg kunne glatt vurdert den om jeg hadde mindre plassbehov.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA