Hovedmeny

Begge skjermer svart

Startet av raypettersen, søndag 17. juli 2022, klokken 18:37

« forrige - neste »

raypettersen

Min Tesla X har fått seg et illebefinnende som ikke virker å løse seg med soft/hard reset. Begge skjermene er sort. Så langt virker ikke AC å fungere, men jeg kan kjøre bilen og bruke cruise-control/AP.

Har noen vært borti lignende? Forsøk på søk dreier seg best om touch-screen, men tilhører sjeldenhetene at begge skjermene går i sort? Bilen er tilgjengelig fra app, så jeg krysser fingrene for at dette bare er buggy software som løser seg etter en natt med lading.

sjokomelk

MCU1 eller MCU2? (MCU2 er på biler produsert etter ca. mars 2018.)
På en MCU2-bil er begge skjermene drevet av MCU, mens på MCU1 er de separate enheter/datamaskiner.

Er du usikker på hva som er galt - Ring Tesla, så fjernstyrer de bilen din og tar en kikk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

raypettersen

Dette er en MCU2. Har forstått det slik at det betyr at begge skjermene er koblet til samme enhet.

Har forsket litt mer, og alle funksjoner på mobil-appen fungerer bortsett fra lading. Kobler til lading, og får grønn fysisk blink - men på appen viser det ingen aktiv lading. Tror også at appen viser feil km på batteriet, 90% selv etter noe kjøring.

Blir en tlf til Tesla i morgen, men tenkte å høre med dere på forumet først mens jeg venter på at de skal åpne mandags morgen.

tibber73

Prøv en restart, men hold knappene inne leeeeeeenge. Dvs minst 5 min eller til du ser at det skjer noe.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

raypettersen

Har prøvd ca minuttet. Opp til 5 minutter altså?

Rattknapper + brems?

Edit: forsøkt uten noen endring.

raypettersen

Etter kommunikasjon med Tesla, så fant de ut at "gateway" ikke svarte på bilen og de kunne ikke fjern-restarte mcu etc. De rådet meg til å ta kontakt med forsikringsselskap og få bilen tauet til service. Litt upraktisk siden vi er på ferie 300km unna nærmeste serviceverksted.

Samtidig sa de ganske tydelig mellom linjene at de trodde dette ville løse seg om 12v batteriet ble frakoblet, men dette kunne de ikke anbefale til noen. Bør gjøres av autorisert verksted osv - men at det ikke var så veldig vanskelig .. Tok det som en diskre oppfordring til at dette kunne løses rimelig enkelt for den som tørr å skru litt..

Tok saken i egne hender, fikk løs frunken og fikk tilgang til 12v batteriet. Koblet fra batteripakken som er lett tilgjengelig på førersiden av frunk, og deretter tok jeg av minus-polen på 12v batteriet. Ventet 15 minutter og koblet til igjen hvor alt lyste opp som det skulle.

Jeg måtte rekalibrere falken vingene men det var fort gjort uten stress.

Håper dette er til hjelp for andre i fremtiden som havner i samme situasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA