Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til bedre 12V/startbatteri

Startet av JEG, lørdag 16. juli 2022, klokken 12:16

« forrige - neste »

JEG

Har sett meg litt lei av å måtte bruke booster. Tenker derfor å bytte ut 12V-batteriet, og siden det som står i visstnok er relativt svakt og av rimelig teknologi tenker jeg at jeg vil ha i ett bedre. Noen som har byttet eller har forslag til ett batteri?

arthur

Ja, har byttet og fikk det på garanti. Ingen problemer etter det! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Jeg fikk også nytt 12V batteri på garanti. Mistenker 12V batteriene som originalt stod i bilene har hatt et hardt liv i starten, kanskje ladet helt ut, som reduserer kapasiteten. Har også erfaring at bakluken kan gjøre bilen ikke går i dvale, og lader da ut 12V batteri.

Jeg har koblet på en "battery monitor BM2" fra eBay på mitt batteri, ser at normalt lades 12V lenge før det går tomt. Men, er bakluken ikke helt lukket stopper ladingen opp.

Se denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41713.msg1048421#msg1048421
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Sitat fra: TB på søndag 17. juli 2022, klokken 10:01
Jeg fikk også nytt 12V batteri på garanti. Mistenker 12V batteriene som originalt stod i bilene har hatt et hardt liv i starten, kanskje ladet helt ut, som reduserer kapasiteten.

Snakket med en transportør som hadde jobbet i Drammen havn og han fortalte at rundt 70% av bilene som skulle kjøres i land måtte få en boost på batteriet for å få startet de!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JEG

Etter en bilferie med død bil dagen før avreise og igjen når jeg skulle av ferja + en død bil to ganger i dag, så er dette høyaktuelt igjen. Tviler på at jeg får dette på garantien (verkstedet til Sven Kvia gidder ikke ta telefonen, så får ikke vite sikkert), så forbereder meg på å kjøpe nytt batteri.

Vurderer da dette:
https://www.thansen.no/bil/hyundai-kona-ev-204hk/batterier/t131061/g2100/pn11476/v-4781665480

Tenker å bytte det selv, og siden jeg ikke akkurat er noen praktiker, så ser jeg på YouTube for "how to"
Finner da denne:
https://www.youtube.com/watch?v=qbX7ogHeu3Y

Her sies da at:
- Ah må være lik - er ikke det feil? Litt av poenget med å bytte er jo større Ah....
- Man må sjekke om bilen må programmeres etter bytte. Er det nødvendig for Kona?=

Takknemlig for svar!

TB

Sitat fra: JEG på torsdag 04. august 2022, klokken 15:17
Etter en bilferie med død bil dagen før avreise og igjen når jeg skulle av ferja + en død bil to ganger i dag, så er dette høyaktuelt igjen. Tviler på at jeg får dette på garantien (verkstedet til Sven Kvia gidder ikke ta telefonen, så får ikke vite sikkert), så forbereder meg på å kjøpe nytt batteri.
Ser flere skriver de mottar nytt batteri på garanti, jeg erfarte det samme uten noe spørsmål.
Om det finnes andre Hyundai forhandlere i nærheten kan de gjøre samme bytte.

Sitat
Vurderer da dette:
https://www.thansen.no/bil/hyundai-kona-ev-204hk/batterier/t131061/g2100/pn11476/v-4781665480

Tenker å bytte det selv, og siden jeg ikke akkurat er noen praktiker, så ser jeg på YouTube for "how to"
Finner da denne:
https://www.youtube.com/watch?v=qbX7ogHeu3Y

Her sies da at:
- Ah må være lik - er ikke det feil? Litt av poenget med å bytte er jo større Ah....
- Man må sjekke om bilen må programmeres etter bytte. Er det nødvendig for Kona?=

Tanken er at batteriet som settes inn skal passe. Ah kan gjerne være større.
Med tanke på at batteriet tømmes - og bilen starter uten feil bør det gå fint å bytte uten behov for programmering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

En del biler (spesielt tyske) har overvåkning på 12V-batteri som ikke bare ser på spenning, men også hvor mange elektroner som går inn/ut. Når en bytter til batteri av annen størrelse, må denne omprogrammeres for at den skal styre ladingen nøyaktig. Jeg vet ikke om Kona har noe slikt. Du vil ofte se det ved at negativ batteriterminal ikke er koblet direkte til bilens chassis, men går via en liten elektronikkblokk (som ofte er en del av polskoen).

På fossilbiler hjelper større batteri siden det også gir større startstrøm for kaldstart. Elbiler skal ikke ha behov for dette. Når batteriet blir flatt, tyder det på at forbruket er større enn ladingen, eller at batteriet har dårlig kapsitet f.eks. etter å ha stått lenge dyputladet. Dersom batteriet er OK i seg selv, vil ikke flere Ah fjerne problemet med utlading, bare gjøre at bilen kan stå litt lenger mellom hver lading/bruk. (På samme måte som en større lømmebok ikke gir bedre økonomi, så lenge inntekter og utgifter ikke endres).

Et bedre batteri vil først og fremst være et med lavere selvutlading, f.eks. AGM. De har riktignok litt annen ladespenning, så det er igjen spørsmål om 12V-laderen trenger programmeres for å bruke dette optimalt. Et AGM batteri av samme fysiske størrelse vil ofte ha litt lavere Ah-rating, men likevel være bedre for elbil-bruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JEG

Limodriver

Et elbilbatteri blir ved normal bruk utsatt for såvidt små belastninger at det ikke skal «gå tomt for strøm». Jeg har kun hatt problemer med 12v batteriet på elbil én enste gang. Da reklamerte jeg og fikk nytt batteri. Nøyaktig hva som var feil fikk jeg ikke vite, men jeg føler meg veldig trygg på at verken Hyundai eller forhandler dekker nytt batteri uten at batteriet har en feil som kan måles og er lett dokumenterbar.

Jeg ville ladet batteriet og deretter vært bevisst på hvordan bruken er etter dette og da observert om du igjen fikk problemer. Dersom du før problemer er det greit å sende dette skriftlig i en reklamasjon til forhandler. Forhandler kan ikke dekke seg av at Hyundai ikke dekker nytt batteri, du kan reklamere etter forbrukerkjøpsloven og det er forhandleren, ikke importøren, som er ansvarlig overfor deg. Dessverre tror jeg det er stor forskjell mellom forhandlere og min erfaring er at Oslobaserte Hyundaiforhandlere har et stort forbedringspotensiale. Derfor har jeg benyttet meg av verksteder i mindre urbane områder med godt resultat. Nye dyre bygg i sentrale strøk krever høy inntjening og det er kun kunden denne inntjeningen kan hentes fra...

Orbit

Sitat fra: Orbit på torsdag 04. august 2022, klokken 18:09
En del biler (spesielt tyske) har overvåkning på 12V-batteri som ikke bare ser på spenning, men også hvor mange elektroner som går inn/ut. Når en bytter til batteri av annen størrelse, må denne omprogrammeres for at den skal styre ladingen nøyaktig. Jeg vet ikke om Kona har noe slikt. Du vil ofte se det ved at negativ batteriterminal ikke er koblet direkte til bilens chassis, men går via en liten elektronikkblokk (som ofte er en del av polskoen).
Kom tilfeldivis over et bilde av en slik batterimonitor, dette er fra en MG5. Negativ terminal er her koblet av batteriet. Målingen sitter i boksen merket med SAIC, som så rapporterer videre hva som skjer via kontakten oppe til høyre.
[attachment id=0 msg=1061215]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Limodriver

På biler med slikt utstyr er det derfor viktig å ikke vedlikeholdslade 12v batteriet direkte på batteripolene, men lade vis ladepunkter etablert nettopp for slikt. Dersom en lader direkte på batteripolene kan bilens overvåkingssystem blir forvirret og «miste kontrollen» over bilens 12v batteri.

Electric cars in Norway

Merker at det 12V-batteriet som kan risikere å gå tomt - begynner å bekymre meg nå som kulden kommer  :(

Limodriver

Dersom du har problemer med 12v batteriet må du få testet det. Reklamer til forhandler så skal det være relativt enkelt å finne ut om noe er galt.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. oktober 2022, klokken 08:40
Merker at det 12V-batteriet som kan risikere å gå tomt - begynner å bekymre meg nå som kulden kommer  :(

"Trøsten" kan jo være at de aller fleste som sliter med 12V-batteri på Hyundai Kona ikke kobler dette mot kulde i det hele tatt, så jeg kan ikke se noen umiddelbar grunn til at temperatur i seg selv skal gjøre noen mer eller mindre bekymret.

tuono

Det er utrolig hva som kan skje om man kontakter forhandleren og forklarer hva man uroer seg for. For min del kan jeg si at batteriet ble byttet under ordinær service. Uoppfordret. Etter 70 000 km hadde jeg ikke opplevd problemer.  Den hyggelige damen i kundemottaket kunne ikke si om de hadde belastningstestet det eller om det var en "recall". Hun bare konstaterte at dette var en garantijobb og uten kostnader for meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA