Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vedlikeholdslading Th!nk

Startet av GotMeTeslaMS, fredag 25. januar 2008, klokken 20:40

« forrige - neste »

GotMeTeslaMS

Om man kan stole på det som står og det viser seg at det er mulig å få til i praktisk produksjon, så kan det bli skikkelig "gøy" med el-bil i fremtiden  ;D.

Sjekk artikkel "Nanowire battery can hold 10 times the charge of existing lithium-ion battery": http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

bosonic

Fremtiden for Elbilen er spennende, ja.

Nå er ikke nanoteknologien bare av det gode, det snakkes om mulig problemer når nanomateriale kommer ut i naturen og videre inn i kroppene våre, det påstås sågar at disse små partiklene kan finne veien inn i hjernen :o
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på mandag 21. januar 2008, klokken 10:16
mulig problemer når nanomateriale kommer ut i naturen og videre inn i kroppene våre, det påstås sågar at disse små partiklene kan finne veien inn i hjernen :o

Trodde Nanoteknologi var måten et materiale ble bearbeidet. f.eks finnes nanotannhjul som er ekte tannhjul, bare så små at de kun kan ses i et mikroskop. Disse er igjen del av en nanomotor som er fullt funksjonsdyktig.

Om denne motoren bokstavelig talt kan finne veien opp i hjernen på folk er en annen sak.

På batterier er det vel bedre utnyttelse av aktive materialer, og seperatorer. det er snakk om, slik at effektiviteten blir bedre.

Rett meg om jeg tar feil. ???

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Høres nifst ut Bosonic.

Noe ala' asbest ? Ikke noe å ta lett på med andre ord.

Får håpe Nano tech shampooen jeg vasker bilen med ikke kommer inn i lungene. :D

Se: http://www.bilxtra.no/?ItemId=4213
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GotMeTeslaMS

#5
SitatTrodde Nanoteknologi var måten et materiale ble bearbeidet. f.eks finnes nanotannhjul som er ekte tannhjul, bare så små at de kun kan ses i et mikroskop. Disse er igjen del av en nanomotor som er fullt funksjonsdyktig.

Jeg har samme oppfatning som deg elektolux. Nanoteknologi går vel ut på å manipulere og bygge strukturer helt ned på atomnivå. Små rør av karbon, ull av silisium, ørsmå sensorer og mekanikk.

At noe av dette kan bli til skumle ting og andre ting kommer oss mennesker til nytte er sikkert like riktig for nanoteknologi som de fleste andre teknologiske oppdagelser vi mennesker gjør. Når man filtrerer jornalistenes iver etter å skape sensajoner så er det vel omtrent det som står i artikkelene bosonic refererer også. Med enhver ny viten følger det både effekter og bieffekter. Men, for all del, man skal trå varsomt for det er ikke sikkert man kjenner alle konsekvensene med en gang.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Griffel

Det er ingen vei utenom nanoteknologi om vi skal få det virkelig store gjennombruddet for batterier eller superkondensatorer, fordi nanoteknologien gjør det mulig å skape store overflater på lite volum, og skape materialer med ekstrem styrke.

Nanoteknologi er helt nytt, men også like gammelt som livet selv. Her er en liten snutt om nano.
http://intern.forskning.no/arnfinn/nano/nanomat.html

Og her litt om varsomhet i forbindelse med nanoteknologi:
http://www.forskning.no/Artikler/2007/oktober/samtalar_om_nanoframtid

Det hender at ny teknolog gir overraskelser. Før krigen var dette med radioaktivitet spennende saker. Farris skrev da i reklamen «radioaktivt mineralvann». Etter en hendelse i krigen ble det klart at dette kanskje ikke var så lurt å skrive, ikke var det spesielt radioaktivt heller så teksten ble droppet. :o
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Her er link til en artikkel i TU.no om det samme:

http://www.tu.no/nyeteknologier/article131341.ece

Synes Oslo-Tromsø på en lading høres litt vilt ut, men hvis så skulle skje er vel fossilbilen historie  ;D
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA