Hovedmeny

2022.20.x

Startet av Motorwatt, torsdag 07. juli 2022, klokken 20:49

« forrige - neste »

Kim-

Helt utrolig at alarmen blir utløst av en flue i bilen..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mdah

Sitat fra: Kim- på mandag 25. juli 2022, klokken 15:56

:D Ja det får'n si! Hos meg gikk alarmen titt og ofte da jordingspunktet var i ferd med å ryke. Kom mange andre rare feilmeldinger etterhvert.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Motorwatt

Hadde det derimot vært slik:
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Enig, altfor følsom. Men det er fakta, har skjedd meg utallige ganger med Model X. Mareritt hver gang vi har vært innom en gård. Da har vi en skjult flue i bilen i et par dager etterpå... har blitt ganske nazi med dørene når vi er slike steder.  :laugh:

snakkesalig

Takk for svar og tips. Det viste seg å være en bug som jeg fryktet, dog ikke software-relatert, men i form av en hyperaktiv flue.

Motorwatt

Software version 2022.20.7 is currently downloading, men bilen står på verksted på 12 dagen I vente på deler...

Dette sier @greentheonly:

wow 2022.20.7 seems to go into insane details to improve range predictions.
Even tire pressure is taken into account (amongst many-many other extra variables just added). Also takes into account energy loss to phone charging and 12V accessories, air density, battery heat/cool,...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:44
Software version 2022.20.7 is currently downloading, men bilen står på verksted på 12 dagen I vente på deler...

Even tire pressure is taken into account (amongst many-many other extra variables just added). Also takes into account energy loss to phone charging and 12V accessories, air density, battery heat/cool,...

Vel, om jeg lader min mobil fra 0 - 100% (3000 mah med 12 volt)  forbruker jeg ca 50 meter rekkevidde. Så skulle det være 5 stk i bilen som skulle lade samtidig (noe som aldri skjer på en hel 8 timers tur) kan det være 100 - 400 meter tapt rekkevidde. Hvis hackeren påstår at Tesla regner på dette, tviler jeg på resten av hans utsagn også.
Eller så kan dette være sagt fordi det er et skikkelig klikk-agn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Det han skriver om er en del av en "pakke". Du henger deg opp i lading av telefon, men han snakker også om lufttrykk i dekkene, lufttettehet, batterikjøling og batterioppvarming, og visstnok noe mere. Disse forstår du sikkert er viktige momenter i spørsmålet om å kunne vise korrekt rekkevidde. Hans kompetanse gjør det mulig å lese ut nyheter i software, og i informasjonene hans stemmer bra. Han har heller ikke sagt at dette er noe Tesla regner på, men det må da kunne være trolig at eksessivt bruk av duppeditter som belaster 12V batteriet kan ha en viss betydning selv om verken din eller min kompetanse kan vite noe om hvordan. Å beskylde han for å skrive for å oppnå klikk er useriøst. Hvis du gidder, så kan du sjekke hva han har skrevet tidligere. Og som opplysning: Selv om han kan være kritisk til enkelte ting han finner, så er han faktisk ikke en Tesla-hater. Tvert imot.
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 27. juli 2022, klokken 17:51
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:44

Vel, om jeg lader min mobil fra 0 - 100% (3000 mah med 12 volt)  forbruker jeg ca 50 meter rekkevidde. Så skulle det være 5 stk i bilen som skulle lade samtidig (noe som aldri skjer på en hel 8 timers tur) kan det være 100 - 400 meter tapt rekkevidde. Hvis hackeren påstår at Tesla regner på dette, tviler jeg på resten av hans utsagn også.
Eller så kan dette være sagt fordi det er et skikkelig klikk-agn.
greentheonly er troverdig, og jeg leser det til at det er det samlede 12V forbruket som tas med i beregningene. Dette kan være lading av telefoner, nettbrett, PC, strøm til kjøleboks, mm.
En annen ting: Husk at for å regne ut Wt, må du bruke batteries spenning på ca 3.83V (P= U x I). Min iPhone 12 med et batteri på ca 2800mA er derfor på kun ca 10Wt. Det vil altså bare drive bilen kun ca 6m.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 27. juli 2022, klokken 18:30
Det han skriver om er en del av en "pakke". Du henger deg opp i lading av telefon, men han snakker også om lufttrykk i dekkene, lufttettehet, batterikjøling og batterioppvarming, og visstnok noe mere. Disse forstår du sikkert er viktige momenter i spørsmålet om å kunne vise korrekt rekkevidde. Hans kompetanse gjør det mulig å lese ut nyheter i software, og i informasjonene hans stemmer bra. Han har heller ikke sagt at dette er noe Tesla regner på, men det må da kunne være trolig at eksessivt bruk av duppeditter som belaster 12V batteriet kan ha en viss betydning selv om verken din eller min kompetanse kan vite noe om hvordan. Å beskylde han for å skrive for å oppnå klikk er useriøst. Hvis du gidder, så kan du sjekke hva han har skrevet tidligere. Og som opplysning: Selv om han kan være kritisk til enkelte ting han finner, så er han faktisk ikke en Tesla-hater. Tvert imot.
Jeg sikter til eltrec som klikk-baiter, ikke han selv eventuelt Tesla selv. Det er jo slike ting som lading av mobiltelefon vs forbuk folk ikke forstår noe av og derfor høres det veldig kult ut.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Har også fått 2022.20.7, men rekkeviddeindikatoren ser lik ut som før. Er det i navi/graf det er snakk om? Skal kjøre langt snart, så får kanskje sett da.

Handyman

Prøv å tappe ut masse luft av dekka og se om rekkevidden reduseres ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: geear på torsdag 28. juli 2022, klokken 23:43
Har også fått 2022.20.7, men rekkeviddeindikatoren ser lik ut som før. Er det i navi/graf det er snakk om? Skal kjøre langt snart, så får kanskje sett da.
Mistenker sterkt at batteriprosenten er den samme konstanten som før, men at det er snakk om "SoC on Arrival" som navigasjonen beregner.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. juli 2022, klokken 15:38
Sitat fra: geear på torsdag 28. juli 2022, klokken 23:43
Mistenker sterkt at batteriprosenten er den samme konstanten som før, men at det er snakk om "SoC on Arrival" som navigasjonen beregner.
Tror mistanken din er riktig.
Tesla S75D - 09/2018

Kim-

Tolket også at dette gjelder når man bruker «naviger til»
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA