Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av Helge, mandag 15. oktober 2012, klokken 20:22

« forrige - neste »

Helge

Ikke noe fryktelig alvorlig problem dette, men irriterende nok med sløsing av spylevæske. Det går noen liter til spille hver uke....

Jeg oppdaget for ikke så lenge siden at det lekker spylevæske så det er en våt flekk under tanken/pumpa når bilen står parkert. Jeg trodde lekkasjen var en av tre steder - enten på en av de 2 tynne slangetilkoblingene eller der den tykkere rørstussen på pumpa går inn i tanken gjennom en gummiforing. Når jeg sjekket i dag ser det ikke ut som noen av delene. Det ser rett og slett ut som det er selve pumpa som er blitt utett ved et lite rektangulært hull nederst på siden av pumpen (vender nedover). Jeg rengjorde gummiforung og pumpestuss og tok et par omdriningen med elektrikerteip for å øke dimensjonen (tight fit mot gummiforing). SÅ kuttet jeg en halv cm av de tynne slangene for å få de påkoblingene tette også. Men nå ser det altså ut til å komme fra en annen plass.... på selve pumpa.

Er denne pumpen å få kjøpt ny enda (eller NFP?) eller er det noen som har en tett slik liggende (brukt eller ny) som jeg kan få kjøpe? Jeg har ikke mindre enn 2 stk PSA spylerpumper liggende, men begge de hadde bare tilkobling for en tynn slange ut, mens denne på 106'en har to...? Hvor går disse to hen? Det er da vitterlige bare 1 slange opp til dysene på panseret og det er vel en annen pumpe til bakruten? Kan jeg bruke en av de to andre slangene og så sette en T-skjøt mot de to slangene i stedet?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Da er vi kommet dit hen at en full spylertank er helt tom på få dager uten at man har brukt vindusspyleren i det hele tatt - ganske uholdbart egentlig. Er det ingen som har en slik pumpemotor liggende (brukt eller ny)... eller vet om noen andre PSA-biler har likedan pumpe (eksempelvis Xantia eller andre)?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Er sikker på at jeg har en slik pumpe liggende.

Skal sjekke, og komme tilbake til deg. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 25. september 2012, klokken 19:28
Er denne pumpen å få kjøpt ny enda (eller NFP?) eller er det noen som har en tett slik liggende (brukt eller ny) som jeg kan få kjøpe?
Ganske sikker på at du kan kjøpe ny pumpe hos Citroen for ca 300kr. Er vel samme som på fossilbilene.

Sitat fra: Helge på tirsdag 25. september 2012, klokken 19:28Jeg har ikke mindre enn 2 stk PSA spylerpumper liggende, men begge de hadde bare tilkobling for en tynn slange ut, mens denne på 106'en har to...? Hvor går disse to hen? Det er da vitterlige bare 1 slange opp til dysene på panseret og det er vel en annen pumpe til bakruten? Kan jeg bruke en av de to andre slangene og så sette en T-skjøt mot de to slangene i stedet?
Såvidt jeg husker er pumpa med to slanger sånn at den går den ene veien når du spyler frontruta og den andre veien når du spyle bakruta. Det er iallefall ikke egen pumpe til bakruta på mine biler.

Tror ikke jeg har sett pumpe med bare en slange. Har bakruta egen beholder og pumpe da, eller ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. september 2012, klokken 21:49
Er sikker på at jeg har en slik pumpe liggende.

Skal sjekke, og komme tilbake til deg. ;)
Fint  :)  Som Elmo antyder mistenker jeg også at det er samme pumpe som på enkelte av fossilbilene til PSA, men jeg vet ikke hvilke. På Citroen XM som vi også har i familien er det ikke mindre enn 3 separate pumper for hhv frontrute, bakrute og lyktespyler... og altså alle med bare en slange ut. Biltema skal visst også ha pumper til bare 159 kr som passer til noen PSA-biler, men hvilke klarer jeg ikke å finne ut på websiden deres (1 eller 2 utganger?)

Har fått tips om at Xantia-pumper kanskje passer og skal prøve å få tid til å ringe og sjekke det i morgen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: Elmo på søndag 30. september 2012, klokken 23:59
Såvidt jeg husker er pumpa med to slanger sånn at den går den ene veien når du spyler frontruta og den andre veien når du spyle bakruta.
Det stemmer ja...

Sitat fra: Elmo på søndag 30. september 2012, klokken 23:59
Tror ikke jeg har sett pumpe med bare en slange. Har bakruta egen beholder og pumpe da, eller ???
Nei 106E har felles pumpe, mens for eksempel en annen PSA (Citroen XM) har separate pumper.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Har i dag funnet ut at Peugeot leverer denne pumpen til 375 kr og Meca har den også til 349 kr. Ubetydelig forskjell altså.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:15
Har i dag funnet ut at Peugeot leverer denne pumpen til 375 kr og Meca har den også til 349 kr. Ubetydelig forskjell altså.

Erfaring tilsier at Peugeot ofte er 30% dyrere enn Citroen på samme del.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 13:09
Sitat fra: Helge på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 11:15
Har i dag funnet ut at Peugeot leverer denne pumpen til 375 kr og Meca har den også til 349 kr. Ubetydelig forskjell altså.

Erfaring tilsier at Peugeot ofte er 30% dyrere enn Citroen på samme del.
Men ingen stor forskjell på denne. Ikke noen dramatisk forskjeller mellom Citroen, Peugeot, Meca og Mekonomen i dette tilfellet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Blåmann

Er det slik at for å fikse fraværende spylervæske, selv om tanken er full, må man kutte av litt av slangen fra pumpen da denne er tett? Finner jeg pumpen ved å gå inn gjennom (fjerne) dekselet der hvor tåkelyset kan plasseres? Et plastdeksen nede på høyre side under støtfangeren? Hvordan får jeg dette av? Vippe ut med en skrutrekker?
Peugeot 106 electrique

Elmo

#12
Denne beskrivelsen på elbilwiki adresserer det problemet.

Det er jeg som har skrevet den, men det er lenge siden. Pumpa er tett fordi en gummimembran (tilbakeslagsventil) har svellet.
Dekslet i tåkelyshullet er vel bare festet med en skrue i støtfangeren såvidt jeg husker. Jekk opp eller kjør opp på bukk så ser du.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Blåmann

Peugeot 106 electrique

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA