Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 3. kvartal 2022

Startet av marsetbor, mandag 04. juli 2022, klokken 08:33

« forrige - neste »

Kim-

Hvis man ikke har fått VIN, er bilen da ikke sendt fra Kina?
Er det sånn når båten går fra Kina blir man matchet?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Anders9

Sitat fra: Kim- på mandag 29. august 2022, klokken 19:57

vin pleier å komme i kildekoden noen dager etter skipet har forlatt Kina, usikker på når man får Vin i fra Berlin.

Thob

Sitat fra: modpow på mandag 29. august 2022, klokken 19:35
Ser ut som Weser Highway skal rett tilbake til Zeebrugge. Blir muligens en rundtur dette da for å plukke opp bilene fra Hoegh St. Petersburg.

Er den på vei fra Trondheim nå? Noen som vet hvor lang tid den bruker derfra til Belgia? Håper og tror det er en båt på vei til Stavanger/Bergen/Trondheim før Weser returnerer til Belgia..

Anders9

Sitat fra: Thob på mandag 29. august 2022, klokken 20:54
Sitat fra: modpow på mandag 29. august 2022, klokken 19:35
Ser ut som Weser Highway skal rett tilbake til Zeebrugge. Blir muligens en rundtur dette da for å plukke opp bilene fra Hoegh St. Petersburg.

Er den på vei fra Trondheim nå? Noen som vet hvor lang tid den bruker derfra til Belgia? Håper og tror det er en båt på vei til Stavanger/Bergen/Trondheim før Weser returnerer til Belgia..

Ja båten har forlatt Trondheim, den er estimert til å komme frem på fredag. Hvor båten tar veien etter den kommer til Belgia er vanskelig å si. men hvis den skal tilbake igjen så vil jeg tro levering i Stvg begynner i midten av neste uke som stemmer med estimatet som en her på forumet har fått fra tesla stavanger.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Anders9 på mandag 29. august 2022, klokken 20:02
Sitat fra: Kim- på mandag 29. august 2022, klokken 19:57

vin pleier å komme i kildekoden noen dager etter skipet har forlatt Kina, usikker på når man får Vin i fra Berlin.

Alle VIN til Norge fra Kina i Q3 er sannsynligvis delt ut for en stund siden. Så spørs det om det blir noe særlig med kanselleringer, men jeg vil tro nesten alle som klarer å skaffe penger tar ut bil nå og frem til jul.

amt

Tror du ikke Glovis Sun som er ventet til Zeebrugge 19. sept kan ha biler til Norge ombord?

Mebi

Sitat fra: amt på mandag 29. august 2022, klokken 22:21
Tror du ikke Glovis Sun som er ventet til Zeebrugge 19. sept kan ha biler til Norge ombord?

Ser dårlig ut. Mange i Frankrike, Belgia og rundt der som har fått VIN så da tipper jeg Norge ikke får noe.

Jeg må sikkert vente til desember nå på rød.  :D

Hvit og svart blir nok levert fortløpende fra Berlin.

Nouish

Kjørte nettopp forbi Tesla Stavanger og kom en biltransport lastebil kjørende i mot. Måtte selvfølgelig sjekkes nærmere. Gikk ikke ut av bilen for å telle antall, men det var hvertfall kommet noen biler som ikke stod der tidligere i kveld :P

Sitat fra: Thob på mandag 29. august 2022, klokken 20:54

Satzumas på TMC tok screenshot av turen så langt:

Slik jeg ser det, dersom den gjentar samme ruta, så blir det nok utleveringer fra den tirsdag/onsdag neste uke. Stemmer isåfall veldig godt med "kommer om 2 uker" som jeg ble fortalt på onsdag :)
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

amt

Sitat fra: Mebi på mandag 29. august 2022, klokken 22:46

Ser dårlig ut. Mange i Frankrike, Belgia og rundt der som har fått VIN så da tipper jeg Norge ikke får noe.

Hva får deg til å tro at de klarer å levere i desember? Ikke første kvartalet jeg har blitt skuffet... 😀

Mebi

Sitat fra: amt på mandag 29. august 2022, klokken 22:56

Hva får deg til å tro at de klarer å levere i desember? Ikke første kvartalet jeg har blitt skuffet... 😀

Må ta ett kvartal om gangen. :)

ViktorS

Har blitt forespeilet bil i både q2 og q3... Men ser ut til at jeg må vente på q4:/ så framt de ikke får ut fingeren og leverer hvit LR med 20" fra Tyskland.
(Går dog ut i fra at de som bestilte 19" vil få først, til tross for at det lenge var 20" som hadde kortest antatt leveringstid haha 😂)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Nouish

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 30. august 2022, klokken 01:12
Har blitt forespeilet bil i både q2 og q3... Men ser ut til at jeg må vente på q4:/ så framt de ikke får ut fingeren og leverer hvit LR med 20" fra Tyskland.
(Går dog ut i fra at de som bestilte 19" vil få først, til tross for at det lenge var 20" som hadde kortest antatt leveringstid haha 😂)

Som du sier selv, så finnes det nok heldigvis mulighet for deg med tysk LR :p

Ble forespeilet september fra juni, så plutselig desember fra slutten av juli. Fikk jo heldigvis valg om å bytte farge/felger mot bil i september, så håper du kan få din snart!
Peugeot iOn - 2021-2022

ViktorS

Sitat fra: Nouish på tirsdag 30. august 2022, klokken 01:33
Sitat fra: ViktorS på tirsdag 30. august 2022, klokken 01:12

Ble forespeilet september fra juni, så plutselig desember fra slutten av juli. Fikk jo heldigvis valg om å bytte farge/felger mot bil i september, så håper du kan få din snart!

Really? Hvordan klarte du å ordne det? Har prøvd å få tak i for å gi beskjed om at jeg kan bytte både farge, felger og utleveringssted for tidligere utlevering.

Blir bare mere og mere frustrert over hvordan de holder på :/
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Nouish

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 30. august 2022, klokken 01:37
Sitat fra: Nouish på tirsdag 30. august 2022, klokken 01:33

Really? Hvordan klarte du å ordne det? Har prøvd å få tak i for å gi beskjed om at jeg kan bytte både farge, felger og utleveringssted for tidligere utlevering.

Blir bare mere og mere frustrert over hvordan de holder på :/

Skrev om det for noen sider siden, på onsdag. Men siden vi for tiden kjører rundt i en Peugeot iOn som har håpløs rekkevidde på sommer, så orker jeg rett og slett ikke det igjen i vinter, spesielt ikke når vi hele tiden har gått med forventninger om vår blå/sort 19" Y.

Så begynte å se litt rundt på alternative løsninger. Fant ut at Tesla solgte demo-bilene sine i slutten av Q2, så lette litt på nett etter historiske data rundt dette (fant teslascout.com). Der er det tydelig at bilene ble lagt ut 25. mai til 4. juni, og det var snakk om en god del Y og MANGE 3 rundt om i landet.

Derfor tok jeg like greit turen innom Tesla (bor mer eller mindre i samme gate som den lokale) for å stille noen spørsmål om hvordan jeg evt. går frem for å bytte til demobil, når disse (sannsynligvis) legges ut de neste par dagene. Dette var på mandag forrige uke.

Var ganske tydelig at de ikke var SÅ interessert i salg av demo, så de førte fort samtalen over på at det var gode muligheter for at jeg kunne få bil i september, gitt at jeg ikke MÅ ha blå bil. Skulle være mer sannsynlig med hvit, sa han, men han skulle uansett få en kollega til å ringe meg opp igjen dagen etter.

Tirsdag gikk uten telefon, så tok turen innom igjen på slutten av dagen. Viste seg at vedkommende hadde glemt å gi beskjed videre, men ble på nytt lovet telefon dagen etter :o

Onsdag fikk jeg telefon om at dersom jeg ønsket bil som "kommer om 2 uker", så var det mulig, men at den var midnight silver metallic og på 20". Samt at jeg ikke vil få med hengerfeste, som jeg egentlig skulle siden jeg la inn ordren 17. mai.

Sa ja til den dealen, og fikk ny konfig og VIN i app 4 timer senere :)

Tror kanskje jeg skal mase litt ekstra igjen i morgen om hvorvidt de vet ca når utlevering blir, for ser vi er ganske mange her og TMC som venter bil fra samme båt i Stavanger, så det kan kanskje hjelpe flere enn bare meg :)

___

tl;dr gå inn å snakk med noen fysisk. Kan ta litt tid og du må kanskje purre litt :/ men det funka for meg.

Kan også nevnes at det var TYDELIG at de ville få meg "fort ferdig" i prosessen, for fikk ganske fort hjelp til å få ordnet innbyttebil og ny finansiering (siden prisen på bilen ble +18.500 for 20").
Peugeot iOn - 2021-2022

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: amt på mandag 29. august 2022, klokken 22:56

Som følge av lockdown i vår og at fabrikken var stengt i starten av juli har det ikke blitt sendt flere båter til sammen i Q2 og Q3 enn det ble sendt i Q1. Nå skal fabrikken ha kapasitet til å produsere vesentlig mer enn før, så potensielt kan det kanskje komme dobbelt så mange båter i Q4 som i Q3. Men det forutsetter jo at det ikke er andre ting som går galt. Var vel noen artikler om underleverandører som stoppet opp pga. tørke og strømmangel. Bråk rundt Taiwan kan jo også spille inn.

I tillegg øker produksjonen i Berlin, selv om det ikke skjer så fort som planlagt.

Potensialet for et bra Q4 er til stede, men vi får se.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA