Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk og gummimatter

Startet av foxy, mandag 15. oktober 2012, klokken 13:03

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Bent på onsdag 03. oktober 2012, klokken 23:55
Når dét er sagt så er noe av det Tesla får litt pepper for det årlige påkrevde vedlikeholdet på Model S som i USA koster $600. Hvorfor så dyrt vedlikehold på en vedlikeholdsfri bil? Det er selvsagt mulig at på en Model S så blir det med $600 i året og at man sjelden eller aldri trenger en ny kjempedyr del som har blitt slitt ut, men det er jo alt for tidlig å si noe om da.

Med 310kW fra batteriet og 1200A motorstrøm er det kanskje ikke så dumt å sjekke kabler, isolasjon og kontakter med jevne mellomrom ? 1200A og irret kontakt = veldig fort veldig mye varme...

I tillegg er kjøle/varmeanlegget relativt avansert, med to forskjellige kretser. Svikter det blir det ikke bare for varmt/kaldt inne i kupeen som en vanlig bil, bilen vil stoppe pga. høy motor- eller batteritemperatur.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

en jobb som koster usd 600 i usa koster fort kr 6000 her i Norge.

mva, lønnskostnader mm.
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. oktober 2012, klokken 07:53
Interessant å høre at du har studert Apple over lengre tid! I regi av Apple, eller en utdanningsinstitusjon? Jeg fullførste selv nylig en mastergrad i strategi, teknologi og innovasjon. Apple ble ofte diskutert i timene, både i positive og negative ordlag.

Beklager misforståelsen Øyvind. Jeg er utdannet PÅ apple, som plattform til fagprogrammene våre ;-)

Jeg har altså ikke studert organisasjonen, annet enn som forbruker.

Har ingenting imot Apple sånn egentlig, men når prestene står på hvert hjørne og skriker om hvor nær himmelen er, så blir man irritert  ;D
Nissan Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: emagic på onsdag 03. oktober 2012, klokken 19:19
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 20:59
I mine øyne er det mer korrekt å sammenligne Model S med en BMW 5-serie enn en Camry, og da er ikke prisdifferansen så stor lenger. Jeg vet at Tesla mangler noe av det man kan få i en 5-serie, men gud bedre så mye 5-serien mangler av det Model S leverer. Lett match for Model S i mine øyne(om man ikke har et veldig spesielt kjøremønster som gjør elbiler uaktuelle). Ser man på det store regnestykket med servicekostnader, drivstoff, deler som kan ryke etc. er det ikke nødvendigvis slik at Model S blir så mye dyrere i løpet av et gjennomsnittlig eierskap, selv om innkjøpsprisen er høyere.

Jeg blir rent nysgjerrig på hvorfor du mener det er mer naturlig å sammenligne med en BMW550iX enn en Camry?  Og hva er det BMW'en mangler som Model S har?  Og ikke minst, hva gjør Teslaen som er så mye bedre enn Camryen? (Det skal forøvrig nevnes at den billigste 5-serien, 528i, starter på rundt 45.000USD)

Servicekost?   Nå bytter man jo olje på fossilmotoren, men det er jo ikke slik at man bytter stempler hver 20.000 akkurat?   Selv en elbil har jo bremseskiver, klosser, drivaksler, styresnekker, ac anlegg, vindusvisker, hovedlys osv...  Har jo aldri opplevd at Toyota har gjort noe INNI motoren når dieselsdyret har vært på service.

Men for all del, forstå meg rett, jeg har stor tro på elbil, har tross alt nettopp rundet 25.000km med I.miev'en min jeg :-)

...og vil gjerne ah en Tesla også.

emagic

Hei,

For å ramse opp et par ting Model S har som du ikke får i 5-serie (jeg skrev 5-serie, ikke 550iX. Et alternativ til 550iX er M5 om man sammenligner med Performance-versjonen til ca 90.000USD ettersom Model S Performance og M5 har like ytelser og er ellers ganske like.
Kjapp liste:
- Lydløs i lave hastigheter
- Ekstra bagasjerom foran som gir sedan/kupèform og stasjonsvogn lastekapasitet
- Ekstra deformasjonssone foran ettersom det ikke finnes noen motor der som må presses inn i kupeen ved kollisjon
- Stor 17" kapasitiv berøringsskjerm hvor det meste kan konfigureres. Innebygget web-browser m.m.
- Stort konfigurertbart display ved speedometeret
- Drivstoff kan fylles hjemme
- Mobil-app som kan styre varme/avkjøling mm. (mulig BMW har kommet med dette, men jeg har ikke sett det foreløpig).
- Ingen gammeldags fossilmotor som spyr ut eksos

Model S har fått mye skryt for interiøret, og jeg føler meg rimelig sikker på at interiøret er mer på linje med en 5-serie enn en US Camry. Man finner selvfølgelig plast i Model S, på lik linje med at man enkelt finner plast i 5-serie :)

Se "Tesla premium eller mellomklasse-tråden for liste over hva man ikke får. OBS: listen på første side i den tråden er full av feil som trådstarter selvsagt ikke er interessert i å korrigere, så hele tråden må leses med lupe :)

Angående service har selvfølgelig Model S en del av delene man finner i fossilbiler, men jeg forventer helt klart lavere servicekostnader i løpet av et normalt eierskap enn for en fossilbil. En ting er at man slipper olje, oljefilter, luftfilter, tennplugger m.m. som er vanlig å skifte på service. En annen ting er at bremsene brukes langt mindre, gearkassen er enkel og har ett gir, motoren er en liten sak som sitter på bakakselen. Hva servicekostnadene blir i praksis vet jeg ikke før jeg har eid bilen noen år, men såvidt jeg kan se bør det bli et rimelig bilhold. Batteriene antar jeg vil holde seg bra, og Tesla gir 8 år og ubegrenset km garanti på 85kw versjonen. Det eneste ankepunktet jeg har er verditapet, for det koster å være tidlig ute. Halmstrået ift. verditap er at moms nok blir det første som legges på, og det virker ikke som om andre modeller i anmarsj (eks Golf og Focus) utnytter mulighetene til å gi bilen knallgode ytelser relativt rimelig. Eier man bilen lenge nok får man utnyttet incentivordningen så lenge den varer, samtidig som verditapet per år reduseres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: foxy på onsdag 26. september 2012, klokken 10:37
toyota ser at nissan og mitsubishi sliter, derfor...

man kommer ikke unna hybridene, ennsålenge man har begrensingene på batterisiden relatert til pris og kapasitet/ladetid

mao. watch out for plug-in hydrogen-hybridene neste årene!  ;D

Så feil kan man ta  . . . .
http://www.greencarreports.com/news/1083046_hydrogen-fuel-cell-cars-not-viable-says-volkswagen-ceo
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA