Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk og gummimatter

Startet av foxy, mandag 15. oktober 2012, klokken 13:03

« forrige - neste »

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Kall den hva du vil -det er en kø for å kjøpe den og som transportmiddel slår den alt premiumrælet du ramser opp til stadighet.

Thomas
(du må huske å trolle i alle trådene, ikke bare de som omhandler Tesla eller Nissan)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:15
Kall den hva du vil -det er en kø for å kjøpe den og som transportmiddel slår den alt premiumrælet du ramser opp til stadighet.

Thomas
(du må huske å trolle i alle trådene, ikke bare de som omhandler Tesla eller Nissan)
Det er vanskelig for enkelte å forstå at bilen starter rett over 57.000USD, og at den største batteripakken begynner på drøye 77.000USD. Og da har jeg fjernet den amerikanske incentivordningen.

Teslas priser i USA er:
49.900USD for 40kwh med ca 22-23 mil rekkevidde
59.900USD for 60kwh med ca 35 mil rekkevidde
69.900USD for 85kwh med ca 45 mil rekkevidde
Bra utstyrt 85kwh Performance versjon: 84.900USD.
Man kan oppleve å komme både lenger og kortere enn de estimerte rekkeviddene.

Basert på prisene som er sluppet for Canada er det rimelig å anta at bilen vil ha startpris under 400" i Norge og rundt 600" for en bil med en del utstyr og det største batteriet.

CHAdeMO adapter kommer, og i dag kom melding om første norske Tesla superlader under prosjektering. Lademulighetene øker voldsomt, samtidig som bilen har god rekkevidde. Model S bybil eller bil nr 2? Tja.....

Toyotas 8 mils mikrobil droppes og brukes som grunnlag for at elbiler ikke er gode nok? Ikke så rart....

https://twitter.com/Ladestasjoner/status/246608044727877633

Trolling er viktigere enn å bry seg om fakta. Å gjenta noe flere ganger gjør ikke en løgn om til sannhet :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:15
Kall den hva du vil -det er en kø for å kjøpe den og som transportmiddel slår den alt premiumrælet du ramser opp til stadighet.

Thomas
(du må huske å trolle i alle trådene, ikke bare de som omhandler Tesla eller Nissan)

kan ikke se at manglende sikkerhets-, bruks- og komfortutstyr i Tesla Model S ref premiumklassen har vært tema her i denne tråen?

ja det en kø omtrent like stor som 1 mnd volum på en premium model.
I-miev 2011
Asker

foxy

ja en ribbet model s starter på nesten usd 80k for 85kw - og det er jo 85kw som må være utgangspunktet når man skal angripe problematikrund rekkevidden!

og jeg skal gjøre det enda mer tydelig:

selv usd 80k er LANGT over budget for 99% av bilkjøpere i verden. - og det er ikke så viktig i denne prisklassen om det er 80/90/100k usd

det må nok en signifikant forbedring av batteriteknologi til, samt at kostnadene reduseres kraftig før også Toyota ikke lenger kan si: The current capabilities of electric vehicles do not meet society's needs..

Edit: eller at flere land følger Norge sitt eksempel og legger både infrastruktur og andre incitamenter til rette for at el-biler kan etablere seg rund storbyene og som nr. 2 bil.
I-miev 2011
Asker

RunarBT

Synes synd på deg foxy, som er så oppheng og fastlåst i dette synspunktet ditt her.

Short posisjonen din er skummel. Kombinert med trangsynthet og ensporethet...

Tesla har, som du riktig forutså, hentet inn meir penger. Derimot er det i boks, til 28.25 usd.
Kursen går neppe under dette.. Og kva andre grunner kan ein sjå for seg at kan finnes for at tesla ikkje lykkes? Får dei opp produksjonen som planen er, blir dette gull. Alle som har testet bilen så langt er solgt;-) sjølv innbitte kritikere konverterer etter en liten kjøretur.

Tesla blir bilprodusentenes apple! Om ein ser på strategi og forhåpentligvis suksess. Uten sammenligning forøvrig

emagic

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:26
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:15
Kall den hva du vil -det er en kø for å kjøpe den og som transportmiddel slår den alt premiumrælet du ramser opp til stadighet.

Thomas
(du må huske å trolle i alle trådene, ikke bare de som omhandler Tesla eller Nissan)
Det er vanskelig for enkelte å forstå at bilen starter rett over 57.000USD, og at den største batteripakken begynner på drøye 77.000USD. Og da har jeg fjernet den amerikanske incentivordningen.

Teslas priser i USA er:
49.900USD for 40kwh med ca 22-23 mil rekkevidde
59.900USD for 60kwh med ca 35 mil rekkevidde
69.900USD for 85kwh med ca 45 mil rekkevidde
Bra utstyrt 85kwh Performance versjon: 84.900USD.
Man kan oppleve å komme både lenger og kortere enn de estimerte rekkeviddene.



En stor populær amerikansk familiebil er Chevrolet Impala.  Denne koster
26.600 USD i minste versjon
31.225 USD i best utstyrte versjon

Denne selger mellom 180.000 og 200.000 eksemplarer i året i USA

I samme klasse ligger Toyota Camry, som selger ca. 300.000 biler i året i USA.
(Camryen koster ca 32.000 USD med 268HP V6...)

Det er klart at det er mange som har et miljøengasjement, men det er viktig å forstå at Tesla er nesten som USA's svar på Think i størrelse...

Om det selges en halv million eksemplar av bare Camry og Impala pr år så er det et helt vannvittig antall.

Vi skal være glad for at Tesla gjør det de gjør, men å tro at den jevne amerikaner kommer til å kaste ut bensinbilen i lutter glede over at Tesla er "billig" er nesten som å tro på julenissen.

Så får vi håpe at det kommer mange Tesla S til Norge, og at det blir fint.

Ikke noe forsøk på trolling, men på å være realistisk, vi er i en helt unik situasjon i norge, ikke pga billige elbiler, men pga dyre fossilbiler.

Forøvrig...  70.000 USD er ufattelig mye penger i USA...
(En BMW 550iXdrive 4,4l, 400HP V8 sedan har list price på 64.300USD..!)


emagic









Øyvind.h

Sitat fra: emagic på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 20:15
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:26
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 17:15
Kall den hva du vil -det er en kø for å kjøpe den og som transportmiddel slår den alt premiumrælet du ramser opp til stadighet.

Thomas
(du må huske å trolle i alle trådene, ikke bare de som omhandler Tesla eller Nissan)
Det er vanskelig for enkelte å forstå at bilen starter rett over 57.000USD, og at den største batteripakken begynner på drøye 77.000USD. Og da har jeg fjernet den amerikanske incentivordningen.

Teslas priser i USA er:
49.900USD for 40kwh med ca 22-23 mil rekkevidde
59.900USD for 60kwh med ca 35 mil rekkevidde
69.900USD for 85kwh med ca 45 mil rekkevidde
Bra utstyrt 85kwh Performance versjon: 84.900USD.
Man kan oppleve å komme både lenger og kortere enn de estimerte rekkeviddene.



En stor populær amerikansk familiebil er Chevrolet Impala.  Denne koster
26.600 USD i minste versjon
31.225 USD i best utstyrte versjon

Denne selger mellom 180.000 og 200.000 eksemplarer i året i USA

I samme klasse ligger Toyota Camry, som selger ca. 300.000 biler i året i USA.
(Camryen koster ca 32.000 USD med 268HP V6...)

Det er klart at det er mange som har et miljøengasjement, men det er viktig å forstå at Tesla er nesten som USA's svar på Think i størrelse...

Om det selges en halv million eksemplar av bare Camry og Impala pr år så er det et helt vannvittig antall.

Vi skal være glad for at Tesla gjør det de gjør, men å tro at den jevne amerikaner kommer til å kaste ut bensinbilen i lutter glede over at Tesla er "billig" er nesten som å tro på julenissen.

Så får vi håpe at det kommer mange Tesla S til Norge, og at det blir fint.

Ikke noe forsøk på trolling, men på å være realistisk, vi er i en helt unik situasjon i norge, ikke pga billige elbiler, men pga dyre fossilbiler.

Forøvrig...  70.000 USD er ufattelig mye penger i USA...
(En BMW 550iXdrive 4,4l, 400HP V8 sedan har list price på 64.300USD..!)

emagic
Bra og saklig innlegg. Det er ikke slike innlegg som gir trolling-stempel :) Det er riktignok ingen som har sagt Model S er billig, men når det gang på gang påstås at det er et leketøy til 100.000 dollar er man nødt til å korrigere.

I mine øyne er det mer korrekt å sammenligne Model S med en BMW 5-serie enn en Camry, og da er ikke prisdifferansen så stor lenger. Jeg vet at Tesla mangler noe av det man kan få i en 5-serie, men gud bedre så mye 5-serien mangler av det Model S leverer. Lett match for Model S i mine øyne(om man ikke har et veldig spesielt kjøremønster som gjør elbiler uaktuelle). Ser man på det store regnestykket med servicekostnader, drivstoff, deler som kan ryke etc. er det ikke nødvendigvis slik at Model S blir så mye dyrere i løpet av et gjennomsnittlig eierskap, selv om innkjøpsprisen er høyere.

Model S vil aldri bli noe hvermansen i USA har i sin innkjørsel (Tesla jobber med en "hvermansen-bil"), men kundegruppen er åpenbart mer enn stor nok til å gi Tesla et produksjonsvolum de kan leve av. Det er tydelig når man ser på antall reservasjoner per dag som bare fortsetter å øke. Selv om Fremont fabrikken til Tesla visstnok har kapasitet på inntil en halv million biler per år er ikke Tesla i nærheten av å klare å håndtere slike volum per dags dato. De har mer enn nok med å håndtere reservasjonene som kommer inn, og er en ikke helt moden aktør med et produkt som er svært innovativt. De har kommet langt i utviklingen av SUV``en Model X, og jobber sågar med en mindre og rimeligere elbil som bare omtales som Gen3 foreløpig.

At Tesla er på god vei til å lykkes i USA hvor bensinen er billig og avgiftene lave synes jeg er positivt. Så får det bare være at de kanskje ikke produserer mer enn 20.000 Model S i 2013 :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

flux

Sitat fra: POSi411 på fredag 28. september 2012, klokken 20:24
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. september 2012, klokken 10:46
Tesla har all mulighet til å bli bilverdens svar på Apple, mens Toyota minner mer og mer på Nokia.
Og Think ble bilverdens svar på Simonsen...... :P
Kudos til Think, uten Think hadde nok ikke jeg hatt min Leaf. De gunstige betingelsene for elbiler hadde vel aldri kommet uten at Think var norsk?

http://bellona.no/nyheter/nyheter_2007/21211

Aspiranten

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. september 2012, klokken 19:19
Greit nok at du misliker Apple, men det er ikke til å stikke under en stol at de har enorm suksess . Og med "vi" regner jeg med du mener deg og din familie :) Mange her som gleder seg til de får sin Model S selv om Toyota kanskje kommer med en konkurrent om 5-10 år.....

Den store forskjellen er vel at Apple ikke har funnet opp noe nytt på mange år. Tesla gjør noe helt nytt...

Jeg er gadgetglad, og vet om mange produkter som har gjort alt det Apple "revolusjonerte" og "fant opp" lenge før Apple faktisk kom på banen. Det Apple kan, er markedsføring og forenkling. De selger en livstil og identitet. Hvite øreplugger, noen? Forøvrig er jeg utdannet på Apple over flere år, og det falt aldri i smak. For simpelt, for dyrt og alt for ustabilt. Windows 7 kan jeg ihvertfall fikse på uten å rive meg i håret :)

http://www.youtube.com/watch?v=FFhjDX-DUew&feature=youtu.be

Sikkert flere som kjenner igjen de religiøse her :-)

Dersom Model S hadde hatt lenger rekkevidde ville jeg selv stått i køen for en slik fantastisk bil - men dersom Tesla kundene blir like tåpelige som Apple kundene, så vil jeg gå over til andre merker og andre "forbrukerstatements". Jeg nekter å bli sammenlignet med skrullene som i filmen over her  ;D

(Hvis konkurrentene da kan tilby samme ytelser selvfølgelig - noe konkurrentene til Apple kan, så til de grader...)
Nissan Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 03. oktober 2012, klokken 01:04
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. september 2012, klokken 19:19
Greit nok at du misliker Apple, men det er ikke til å stikke under en stol at de har enorm suksess . Og med "vi" regner jeg med du mener deg og din familie :) Mange her som gleder seg til de får sin Model S selv om Toyota kanskje kommer med en konkurrent om 5-10 år.....

Den store forskjellen er vel at Apple ikke har funnet opp noe nytt på mange år. Tesla gjør noe helt nytt...
I sammenligningen Tesla/Apple bør man egentlig presisere hvilket produkt det dreier seg om og hvilken tidsepoke. iPhone i 2008 var nytt og spennende for folk flest. iPhone i 2012 er kjedelig og inkrementell, og nå finnes det mange gode(og bedre) alternativer. Å diskutere Apple vs konkurrenter tror jeg vi bør overlate til andre forum, for det blir bare en tråd full av påstander og elsk/hat.

Interessant å høre at du har studert Apple over lengre tid! I regi av Apple, eller en utdanningsinstitusjon? Jeg fullførste selv nylig en mastergrad i strategi, teknologi og innovasjon. Apple ble ofte diskutert i timene, både i positive og negative ordlag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 03. oktober 2012, klokken 01:04
Dersom Model S hadde hatt lenger rekkevidde ville jeg selv stått i køen for en slik fantastisk bil - men dersom Tesla kundene blir like tåpelige som Apple kundene, så vil jeg gå over til andre merker og andre "forbrukerstatements". Jeg nekter å bli sammenlignet med skrullene som i filmen over her
Å gjøre seg til anti-fanboy er ikke veldig mye mindre tullete enn å være fanboy. Det går fint an å kjøpe Apple-produkter uten å selge sjelen sin til selskapet, selv er jeg på min andre MacBook Pro men ville ikke hatt Iphone-skrotet deres om jeg så fikk det hivd etter meg.

Jeg kjøpte en Tesla Roadster fordi jeg hadde lyst på elbil, og trengte rekkevidden. Tesla er kanskje et fint selskap, eller kanskje ikke, uinteressant så lenge de var de eneste i markedet med et produkt som tilfredsstilte kravene mine.

Kjøp de produktene du trenger, fra de som tilbyr de beste alternativene. La fanatikerne håndtere religion, de er gode til slikt. :-)
Tesla Roadster, 25Mm

emagic

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 20:59
I mine øyne er det mer korrekt å sammenligne Model S med en BMW 5-serie enn en Camry, og da er ikke prisdifferansen så stor lenger. Jeg vet at Tesla mangler noe av det man kan få i en 5-serie, men gud bedre så mye 5-serien mangler av det Model S leverer. Lett match for Model S i mine øyne(om man ikke har et veldig spesielt kjøremønster som gjør elbiler uaktuelle). Ser man på det store regnestykket med servicekostnader, drivstoff, deler som kan ryke etc. er det ikke nødvendigvis slik at Model S blir så mye dyrere i løpet av et gjennomsnittlig eierskap, selv om innkjøpsprisen er høyere.

Jeg blir rent nysgjerrig på hvorfor du mener det er mer naturlig å sammenligne med en BMW550iX enn en Camry?  Og hva er det BMW'en mangler som Model S har?  Og ikke minst, hva gjør Teslaen som er så mye bedre enn Camryen? (Det skal forøvrig nevnes at den billigste 5-serien, 528i, starter på rundt 45.000USD)

Servicekost?   Nå bytter man jo olje på fossilmotoren, men det er jo ikke slik at man bytter stempler hver 20.000 akkurat?   Selv en elbil har jo bremseskiver, klosser, drivaksler, styresnekker, ac anlegg, vindusvisker, hovedlys osv...  Har jo aldri opplevd at Toyota har gjort noe INNI motoren når dieselsdyret har vært på service.

Men for all del, forstå meg rett, jeg har stor tro på elbil, har tross alt nettopp rundet 25.000km med I.miev'en min jeg :-)

...og vil gjerne ah en Tesla også.

emagic

Bent

Sitat fra: emagic på onsdag 03. oktober 2012, klokken 19:19
Servicekost?   Nå bytter man jo olje på fossilmotoren, men det er jo ikke slik at man bytter stempler hver 20.000 akkurat?   Selv en elbil har jo bremseskiver, klosser, drivaksler, styresnekker, ac anlegg, vindusvisker, hovedlys osv...  Har jo aldri opplevd at Toyota har gjort noe INNI motoren når dieselsdyret har vært på service.
I en elmotor er det i grunn bare én bevegelig del, mens en moderne forbrenningsmotor har haugevis av bevegelige deler. Dette gjør at det er mange flere ting som kan gå i stykker i sistnevnte, og vil over tid med noe sannsynlighet føre til større vedlikeholdsbehov. Girkassa til en elbil er også gjerne ganske enkel med ett eneste fast gir, mye mindre komplisert og mindre som kan gå feil.

Når dét er sagt så er noe av det Tesla får litt pepper for det årlige påkrevde vedlikeholdet på Model S som i USA koster $600. Hvorfor så dyrt vedlikehold på en vedlikeholdsfri bil? Det er selvsagt mulig at på en Model S så blir det med $600 i året og at man sjelden eller aldri trenger en ny kjempedyr del som har blitt slitt ut, men det er jo alt for tidlig å si noe om da.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA