Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk og gummimatter

Startet av foxy, mandag 15. oktober 2012, klokken 13:03

« forrige - neste »

foxy

"The current capabilities of electric vehicles do not meet society's needs, whether it may be the distance the cars can run, or the costs, or how it takes a long time to charge," said, Uchiyamada, who spearheaded Toyota's development of the Prius hybrid in the 1990s."

http://www.reuters.com/article/2012/09/24/toyota-electric-idUSL4E8KO55020120924?type=marketsNews&feedType=RSS&feedName=marketsNews&rpc=43
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Det har han jo helt rett i:

* bilene går lenger enn 80-90% av bileierene kjører daglig
* de koster like mye eller mindre enn forurensende fossilbiler
* de lader mens man jobber eller sover

-hvis man bare definerer "society's needs" til hva en selv og et lite mindretall mener eller trenger er resonementet i havn.

Jeg er helt sikker på at Toyota er overlykkelige over at det ikke er de som selger elbiler i samme tempo som Nissan og Mitsubishi. De er sikkert også overlykkelige over at det er Tesla som kommer med Model S og ikke Toyota som kommer med en elektrisk Verso.
Toyota minner mer og mer om Sony...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Bilene er jo kjempedyre, før fossilene blir tynget av norske avgifter.

Men slike "vil ikke utvikle seg" vil det alltid finnes.
Nissan Leaf


Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. september 2012, klokken 08:22
Det har han jo helt rett i:

* bilene går lenger enn 80-90% av bileierene kjører daglig
* de koster like mye eller mindre enn forurensende fossilbiler
* de lader mens man jobber eller sover

-hvis man bare definerer "society's needs" til hva en selv og et lite mindretall mener eller trenger er resonementet i havn.

Jeg er helt sikker på at Toyota er overlykkelige over at det ikke er de som selger elbiler i samme tempo som Nissan og Mitsubishi. De er sikkert også overlykkelige over at det er Tesla som kommer med Model S og ikke Toyota som kommer med en elektrisk Verso.
Toyota minner mer og mer om Sony...

Thomas

Det er artig å se hvordan store selskaper sliter med innovasjon og klamrer seg til det de kan for lenge. Samtidig som det i dagens makrobilde er forståelig at bedrifter klamrer seg til det de kan, er det ikke til å komme unna at det skjer mer spennende innovasjon i dårlige tider enn i gode.

Microsofts manglende Alt fra Microsofts halvhjertede satsing på mobile plattformer som var fatal, til Kodaks oppfinnelse og deretter manglende satsing på det digitale kameraet.

At Toyota dropper den elektriske versjonen av iQ med rekkevidde på 8,5 mil er ingen krise og er strengt talt en ikke-sak når konkurrenter har teoretisk dobbelt kjørelengde samtidig som de ikke selger bra.
Men å overse elbilmarkedet totalt gir bare utfordrere enda bedre forhold, og legger til rette for at innovative selskaper som Tesla faktisk kan lykkes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

toyota ser at nissan og mitsubishi sliter, derfor...

man kommer ikke unna hybridene, ennsålenge man har begrensingene på batterisiden relatert til pris og kapasitet/ladetid

mao. watch out for plug-in hydrogen-hybridene neste årene!  ;D
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. september 2012, klokken 09:56

Microsofts manglende Alt fra Microsofts halvhjertede satsing på mobile plattformer som var fatal, til Kodaks oppfinnelse og deretter manglende satsing på det digitale kameraet.

Det som nok er viktig å tenke på er å ikke straffe Microsoft/Toyota for meget for slike avgjørelser. Plutselig kommer de tilbake med et produkt som slår knockout på konkurransen. Jeg er ekstremt fornøyd med min nye Nokia/Windows Phone 7.5, og ser frem til nye tablets og telefoner fra dette samarbeidet også i fremtiden. Dette funker!

Plutselig kommer Toyota med en skikkelig bra elbil - når de ser at dette er lønnsomt.
Nissan Leaf

cra

Ja, det er jo ikke automatikk i at det er for seint om man ikke er først ute, man kan godt komme inn i markedet seinere om man har et bra produkt. (Apple's iPhone er jo et godt eksempel på det. ;)  ;D) Og det finnes også mange forholdsvis nye bilfabrikanter som gjør det bra, og gamle trauste som ikke gjør det. Både på elektrisk side og fossilt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Nå har vi vel sporet av, men her er mitt bidrag (til avsporingen).
Jeg synes det er morsomt at Nokia ble nevnt tidligere:

Apple var innovative og hadde en visjon. De bygde opp sitt eget forhandlernett (Apple Stores og apple.com/store).
De var/er smidige og har en klar produktlinje.
Ikke helt ulikt Tesla?

Nokia har sluttet å være innovative og har (tilsynelatende) ikke lenger en klar visjon.
De har ikke sitt eget forhandlernett og "kjøpsopplevelsen" er varierende.
De har en rekke modeller og det er vanskelig å så hva som skiller de (for "vanlige" mennesker).
Ikke helt ulikt Toyota (eller andre store bilprodusenter)?

Tesla har all mulighet til å bli bilverdens svar på Apple, mens Toyota minner mer og mer på Nokia.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 27. september 2012, klokken 09:53
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. september 2012, klokken 09:56

Microsofts manglende Alt fra Microsofts halvhjertede satsing på mobile plattformer som var fatal, til Kodaks oppfinnelse og deretter manglende satsing på det digitale kameraet.

Det som nok er viktig å tenke på er å ikke straffe Microsoft/Toyota for meget for slike avgjørelser. Plutselig kommer de tilbake med et produkt som slår knockout på konkurransen. Jeg er ekstremt fornøyd med min nye Nokia/Windows Phone 7.5, og ser frem til nye tablets og telefoner fra dette samarbeidet også i fremtiden. Dette funker!

Plutselig kommer Toyota med en skikkelig bra elbil - når de ser at dette er lønnsomt.

100% enig! At de velger å ikke satse nå betyr ikke at de ikke vil komme sterkt tilbake senere, men de trauste produsentenes manglende oppfølging gjør det mulig for Tesla å lykkes. Hadde VW, Audi, Mercedes ++ etc. vært innovative og satset skikkelig på elbiler hadde antakelig ikke Tesla hatt en sjanse, rett og slett fordi det tar tid å bygge et stort marked. Folk flest er ikke klar over hvor fantastiske elbilene er. Det er en god grunn til at alle som tester elbil (og spesielt Model S) aldri vil ha en fossilbil igjen! Så lenge Tesla får regjere fritt i sitt segment har de all mulighet til å lykkes.
Tesla har en etterspørsel som pt. klart overstiger produksjonsevne.  Får de produksjonsflyten på plass kan de bare pumpe ut biler inntil konkurrentene kommer på banen.

Såfremt Tesla får produksjonsvolum opp og ventetid ned er det udiskutabelt at antallet reservasjoner vil skyte i været.

Angående Nokias samarbeid med Microsoft: Two turkeys doesn``t make an eagle..... (jeg synes WP er lekkert, men hva fremtiden bringer vil tiden vise :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Cars and Technologies of the Future - Range-extended electric vehicles are viewed by the expert panel as the most promising option for electric mobility, followed by plug-in hybrids and fuel cell vehicles. The battery electric vehicle is seen as the least promising concept. This viewpoint is corroborated by an observed decrease in coverage on battery electrics by Prime's global media analysis and a simultaneous increase in reporting on other electric alternatives.

http://www.wcoty.com/web/media_release.asp?release=0&year=2013
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. september 2012, klokken 10:46

Tesla har all mulighet til å bli bilverdens svar på Apple, mens Toyota minner mer og mer på Nokia.

Thomas

Isåfall kjøper vi aldri Tesla, og venter spent på Toyota.

Nissan Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: Aspiranten på fredag 28. september 2012, klokken 18:12
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. september 2012, klokken 10:46

Tesla har all mulighet til å bli bilverdens svar på Apple, mens Toyota minner mer og mer på Nokia.

Thomas

Isåfall kjøper vi aldri Tesla, og venter spent på Toyota.
Greit nok at du misliker Apple, men det er ikke til å stikke under en stol at de har enorm suksess . Og med "vi" regner jeg med du mener deg og din familie :) Mange her som gleder seg til de får sin Model S selv om Toyota kanskje kommer med en konkurrent om 5-10 år.....

Edit:skrivefeil
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

POSi411

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. september 2012, klokken 10:46
Tesla har all mulighet til å bli bilverdens svar på Apple, mens Toyota minner mer og mer på Nokia.
Og Think ble bilverdens svar på Simonsen...... :P
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Øyvind.h

http://www.plugincars.com/inside-scoop-tesla-super-smart-supercharger-network-124676.html

Interessant artikkel skrevet av NY Times journalist som nylig tilbakela 85 mil på en dag i Model S i forkant av lanseringen av Teslas superladernettverk.
Like interessant som den detaljerte tilnærmingen til nettverket er kommentarfeltet under artikkelen der hydrogen og elbiler debatteres.
Påstanden "The current capabilities of electric vehicles do not meet society's needs" henger ikke helt sammen med det Tesla nå er i ferd med å utrette.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA