Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Redusert ladestrøm på ID4

Startet av ENTO, søndag 03. juli 2022, klokken 15:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. juli 2022, klokken 14:47
Det er alltid timeverdien som gjelder.
Altså snittet effekt over en hel time.
Så fda blir det snittverdien over de 3 høyeste timene

Alt avregnes pr time..Effekttopper over kortere tid brukes ikke
Det er vel pr klokketime, for å flisespikke? Dvs man kan lade 9,5kWh på en time fra halv til halv uten å komme over 5kWh grensen f.eks, gitt at man ikke har andre forbrukere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. juli 2022, klokken 14:47
Det er alltid timeverdien som gjelder.
Altså snittet effekt over en hel time.
Så fda blir det snittverdien over de 3 høyeste timene

Alt avregnes pr time..Effekttopper over kortere tid brukes ikke


Jeg tolker spørsmålet mer som hva skjer om man over 3 sammenhengende timer er på det høyeste effektbruket. Vil det da beregnes som 3 forskjellige hendelser, og derved utløse effektavgift, eller beregnes da bare fra en time, og så må hendelse 2 og 3 havne på forskjellige dager?

Det kan, slik jeg tolker det, kun være hendelser på 3 forskjellige dager, men om man lader fra 22 ene dagen, og fortsetter med samme effekt etter kl 24, så vil dette være 2 separate dager.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. juli 2022, klokken 14:56
Det kan, slik jeg tolker det, kun være hendelser på 3 forskjellige dager, men om man lader fra 22 ene dagen, og fortsetter med samme effekt etter kl 24, så vil dette være 2 separate dager.
Ja. Dvs at hvis man lader med en timesmaks på 8kWh en dag, så kan man aldri ha en timesmaks over 3,5kWh for å komme under 5kWh grensen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Krokstein

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. juli 2022, klokken 15:31
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. juli 2022, klokken 14:56
Det kan, slik jeg tolker det, kun være hendelser på 3 forskjellige dager, men om man lader fra 22 ene dagen, og fortsetter med samme effekt etter kl 24, så vil dette være 2 separate dager.
Ja. Dvs at hvis man lader med en timesmaks på 8kWh en dag, så kan man aldri ha en timesmaks over 3,5kWh for å komme under 5kWh grensen.
Blir litt flisespikkeri, men du kan jo gå over 3,5kWh en dag om du går tilsvarende under på den siste dagen. Summen av de tre høyeste timene i løpet av måneden må ikke overstige 15kWh (om man vil under 5kWh grensen)

For egen del tror jeg det skal bli vanskelig å ikke havne på trinnet 5-10 kWh.
ID.4 GTX

biggern

Fastleddet avregnes etter gjennomsnittet av de tre høyeste døgnmaksene i måneden. En døgnmaks er den timen du brukte mest strøm i løpet av én dag. Det vil si at gjennomsnittet av de tre timene i måneden du bruker mest strøm (fordelt på tre ulike dager) utgjør hvilket fastleddstrinn du havner på. Du kan se det på Min side.
Eller appen om du har denne.

biggern

Bare i løpet av 6 dager fra 04.07 har jeg øket ifra trinn 3 til trinn 4, 450,- mnd.
Så med kulda håper jeg å kunne holde meg innenfor, men helst under trinn 5, 575,- mnd
Jeg får bestille ved, som forsikring å kunne fyre med, i tilfelle de tar strømmen.
Så får en bare se om det blir en kald/tørr eller en regntung og mild vinter.

daktari

Jeg ser at selv nå på sommeren dro jeg over 10 kW en time når vask og oppvaskmaskin gikk. Mulig også stekeovn. Lader med 7 kW ifølge bilen.

Min plan til vinteren er å bruke "redusert ladestrøm" i bilen, for å lade på ca 2 kW, ca hver natt, for å holde effekten lav men få ned totalen. Får også bruke "lade ferdig til kl" funksjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

biggern

Vi må nok investere i plugger og "tidsur og tilrettelegge" for alle apparater. Dvs at Jule middagen er klar mellom 11-12 eller 23-24 om natta :)

daktari

Ja, det er ganske håpløst.

Kapasiteten på nettet til mitt hus er åpenbar god nok og vedlikeholdet i fremtiden koster ikke mer enn i dag.

Det vi burde fått vite var totalforbruket i nettet av alle husstander, det er jo når naboene og meg selv lader og steker brød samtidig kapasiteten kan bli for lav. 

Men prisen settes kun basert på mitt forbruk alene, selv om alle andre husstander er i Syden...

Målet mitt er under 10 kW. Under 5 går ikke engang på sommeren - hvertfall ikke med litt intens lading for å utnytte lav strømpris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BeeRuno

Jeg forstår ikke det her litt engang. La ved et bilde fra gårsdagens forbruk. (Har ikke fått elbilen enda) Når dere snakker 5 og 10, er det dai løpet av en enkelt time?

biggern

For å unngå lange linker, les kravene ovenfor hos strøm leverandører og link.
3 timer/dager i løpet av mnd dager havner du på trinnene indikert.

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/nettleiepriser-for-privatkunder/

daktari

Slik ser juli ut for meg. Lading før reise, så bortreist, og så mange dager med mye vasking av tøy og middager. Ladingen skillet seg tydelig ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BeeRuno

Takk, tok en sjekk der nå. Aldri tenkt noe særlig over dette tidligere, men skjønner jo nå at det kan være lurt å være litt smart når det gjelder lading.

daktari

Litt mer info:
Vi bruker ca 20.000 kWh i året inkl 1 elbil og strømbasert oppvarming.
Sommerforbuket ligger da på ca 1000 kWh/mnd mens januar er ca 4000 kWh. Det er klin umulig å få snitt døgnmaks x3 under 2 kW på sommeren selv med bensinbil.
Under 5 kW døgnmaks kunne gått med fossilbil. Får teste i august om lav-effektlading om natta, og kun det, kan holde meg under 5 kW/trinn 2.
I verste fall bruker jeg Juicebooster i vanlig shuko på og setter på 6A.

PS Elvia estimerer 1500,- i økt nettleie for oss basert på fjoråret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 10. juli 2022, klokken 18:11
Jeg ser at selv nå på sommeren dro jeg over 10 kW en time når vask og oppvaskmaskin gikk.
Oppvaskmaskin drar sjelden over 2kWh/h. Vaskemaskin har jeg aldri målt over 1kWh/h. Har instrumentert begge deler. Og begge er ca 10 år gamle.

Har lagd en flow i homey som justerer ladingen etter belastning på hytta, og tenker å gjøre det samme på hjemme med Home Assistant. Ganske greit med Easee sitt API.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA