Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Redusert ladestrøm på ID4

Startet av ENTO, søndag 03. juli 2022, klokken 15:41

« forrige - neste »

ENTO

Dersom jeg lader med medfølgende ladesladd 230V/10A på ID4 og aktiverer redusert ladestrøm, hvor mange Amp vil den lade med da ?

Paasan

Leste et sted at du halverer ladestrømmen, men finner det ikke igjen nå, så ta det med en klype salt..

ENTO

Paasan

Det står jo på både app og i bilen hvor mange watt den trekker, gjør en test:) P=U*I blir vel watt delt på volt.

Gnilre

Jeg tror det er 6A. Fått 1,4kW når jeg har ladet med kladd og altfor lang skjøteledning 8)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

ENTO

Med ny nettleie så betyr dette mye for meg. Overskrider jeg 5kw/t på månedsmax så går prisen på kapasitetsleddet opp fra kr180 til kr 450, det er jo en vesentlig forskjell. Derfor er det om og gjøre å styre dette. Dette gjelder på min hytte hvor «Føie» er netteier. (Nesbyen). Tror det er mange som får seg ordentlig smell hvis man lader på en moderne lader og tar ut feks. 11kw/t. Da går mnd pris på kapasitetsleddet opp til kr. 600,- / mnd. Så her gjelder det å planlegge. Dersom man har penger nok er dette jo bare å glemme, men dersom ikke , så hva er da vitsen med å investere i kraftige ladere ??

TJV

Når jeg har brukt funksjonen på hytten mener jeg fant ut det var 8A.
Mener at når man bruker kladden gir den ca 11km/t, men når redusert hastighet er aktivert så er det 8km/t. Derfor TROR jeg det er 8A. Visst jeg husker tallene riktig.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Øyvind.h

Sitat fra: ENTO på søndag 03. juli 2022, klokken 21:30
Tror det er mange som får seg ordentlig smell hvis man lader på en moderne lader og tar ut feks. 11kw/t.
Forhåpentligvis går de fleste for en moderne lader som kan justere effekt i appen. Ser ikke mange her på fjellet lade med nødladeren. Selv nærmeste nabo som kjører dieselbil har satt opp ladeboks, men tror enkelte av dem har valgt ladeboks som må justeres med dipswitch og ikke app, noe som er litt kjipt.

Testet for øvrig "redusert AC" på fjellet nå, men den hadde jo ingen effekt da jeg allerede er nede på 6A (400V trefas). For å få effekten ned må jeg låse til enfas. Da kan jeg få bilen ned i 6A, men ser at trinn-nivå her ikke er så ille om jeg legger meg i 5-10kW sjiktet.

Ettersom ordinær effekt fra nødladeren ikke er mer enn 8 eller 10A vil jeg tro "redusert AC ladestrøm" er nede på 6A.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ENTO

Det er fremdeles tro, mening og synsing ? Ingen som kan si noe sikkert !!

Øyvind.h

Manualen sier reduksjon fra 10 til 8A.
Står koble til ladeboks nå med kan sjekke i morgen :)

Edit: valgte redusert ac ladestrøm nå og vipps viste easee appen 8a også på type 2 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

biggern

Har M3 og id4 og trinn 3 idag. Blir nok nesten umulig og holde seg under 5, med oppvarming og fordelte ladetider,  når vinteren kommer.
https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/nettleiepriser-for-privatkunder/

daktari

Nettleien beregnes etterskuddsvis?
Ladet 1 gang i juli, 5 timer a ca 6 kW  nattestid + basisforbruket, så allerede på 325,- i fastbeløp. Opp 210,-
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Krokstein

Du går ikke opp på 1 lading. Såvidt jeg skjønner det vil dette beregnes ut fra høyeste timesforbruk på 3 separate dager.....når det er sagt så skal du vel lade mer enn en gang den aktuelle måneden så det vil vel skje uansett med mindre du skrur ned ladehastigheten.
ID.4 GTX

Olemann

Sitat fra: Krokstein på tirsdag 05. juli 2022, klokken 00:40
Du går ikke opp på 1 lading. Såvidt jeg skjønner det vil dette beregnes ut fra høyeste timesforbruk på 3 separate dager.....når det er sagt så skal du vel lade mer enn en gang den aktuelle måneden så det vil vel skje uansett med mindre du skrur ned ladehastigheten.

Dette synes jeg er uklart kommunisert fra nettselskapene; hvorvidt det beregnes snitt av høyeste timesforbruk over de 3 dagene med høyest timesmaks, eller om det er de 3 høyeste timesgjennomsnittene som legges til grunn for innplassering på trinnstigen.
Med andre ord; brukes snittet av de 3 toppene (peakverdiene) disse 3 timene pr mnd, eller er det snittverdi for de 3 timene med høyest snittforbruk over en hel time.
Noen som vet?

hELgenen

Det er alltid timeverdien som gjelder.
Altså snittet effekt over en hel time.
Så fda blir det snittverdien over de 3 høyeste timene

Alt avregnes pr time..Effekttopper over kortere tid brukes ikke

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA