Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED stop lights på biltema

Startet av Elektrolytt, mandag 15. oktober 2012, klokken 11:41

« forrige - neste »

Elektrolytt

Opp en bakke i dag kjente jeg det luktet svidd, og bilen mistet noe kraft. Stoppet og observerte røykutvikling som jeg etterhvert kunne konstatere at kom fra motor.
Har nå etterpå demontert platen i bagasjerommet, og kjørt en kort tur for å teste. På nytt ser jeg at det kommer røyk fra motor, og kjenner at motor blir varm. Ellers oppførte bilen seg mormalt på denne prøveturen, og ingen unormale lyder fra motor.

Noen eksperter her på forumet som kan gi en diagnose ut fra disse symptomene? Eventuelt hva jeg nå bør måle eller sjekke?

Go-carter

Sikker på at det ikke er kontrolleren, som røyklegger? Men da hadde du vel mistet all kraft. Iallefall det som skjedde med meg  ::)

Får håpe noen andre kommer med en løsning, snart!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elektrolytt

Tenkte også på kontrolleren først, men ser at røyken kommer ut fra selve motoren.
Har åpnet boksen dær bake med kontroller or releer oppi, og dær ser det fint ut.

hens

Det sitter 4 stk 5mm skruer på dekselet rundt børstene der hovedkablene er koblet til motoren.
ta ut disse og se på børster og kommutator. De er ganske sikkert brent.
Når det har gått så langt at motoren stopper, må ankeret dreies og spor freses, og børstene skiftes.
Motoren kan tas ut der støtdemperen for høyre bakhjul sitter, men da må først motorens tannhjul fjernes, og det sitter godt. Som oftest må motor og gearkasse tas ut som en enhet fordi tannhjulet sitter H... godt på akselen inne i gearkassen.

Og..... dette hadde vært unngått hvis børstene hadde blitt skiftet for en liten stund siden.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elektrolytt

Takk for godt svar Hens.  motoren har ikke stoppet, men valgte å stoppe kjøringen for å finne ut hva som kan ha skjedd. Har nå åpnet dekslet over børstene. Kommutator ser fin ut. Har rullet bilen for å se godt rundt hele veien, og den ser lys og fin ut over det hele. La fingeren på børstene mens motor gikk rundt, og kjenner ingen høydekast. Har løsnet 2 børstene som er lettest tilgjengelig, og disse måler begge 31mm.

Elektrolytt

Noen andre med meninger om hva dette er for problem, og hva jeg må foreta meg?
Børster og kommutator ser som sagt fine ut.
Kjørte en kort tur nå uten plata over motoren. I starten (med kald motor) virker alt som normalt. Jeg kjørte rolig, og stoppet flere ganger for å sjekke status. Kjente på motor at den etterhvert fikk litt temperatur, men ikke veldig varm, og alt fungerte fortsatt normalt. Etter litt over en km kjente jeg igjen at det luktet svidd, og det kom litt røyk fra motor. Kjenner at motor er varm, og det kommer røyk ut fra motsatt ende av dær børstene er montert.
Hvor høy temperatur er normalt for denne motoren under kjøring?
Noen som har vært borti tilsvarende problem? Er en slik motor fra -98 noe å reparere på, eller vil det være mer lønnsomt å finne en nyere pent brukt motor?

Rio

Generelt for elektriske motorer:

1) Det kan være et av lagerne som er ødelagt, eller mangler fett. Det vil dog vanligvis forårsake vibrasjoner.

2) Det kan være at isoleringen i motoren er ødelagt, slik at noen av viklingene kortslutter.

(Jeg kjenner ikke til biltypen, så dette er helt generelt.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elektrolytt

Har mest tro på punkt 2 ut fra slik det luktet.

Er det noen som har erfaring med reparasjon (omvikling?) og kostnader i forhold til byttemotor?

hkaspenberg

Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 25. september 2012, klokken 19:05
Noen andre med meninger om hva dette er for problem, og hva jeg må foreta meg?
Børster og kommutator ser som sagt fine ut.
Kjørte en kort tur nå uten plata over motoren. I starten (med kald motor) virker alt som normalt. Jeg kjørte rolig, og stoppet flere ganger for å sjekke status. Kjente på motor at den etterhvert fikk litt temperatur, men ikke veldig varm, og alt fungerte fortsatt normalt. Etter litt over en km kjente jeg igjen at det luktet svidd, og det kom litt røyk fra motor. Kjenner at motor er varm, og det kommer røyk ut fra motsatt ende av dær børstene er montert.
Hvor høy temperatur er normalt for denne motoren under kjøring?
Noen som har vært borti tilsvarende problem? Er en slik motor fra -98 noe å reparere på, eller vil det være mer lønnsomt å finne en nyere pent brukt motor?

På min Kewet 5 skar lageret seg i den enden som går inn i gearkassa. Det begyte med varmgang og røykutvikling, deretter en jæ.. ulyd når jeg prøvde å kjøre langsomt til Økern. Motoren måtte ut og lageret var nesten helt umulig å få av akselen, men det gikk tilslutt. Har tatt vare på det som suvernir. Kan ikke lenger karakteriseres som kulelager, heller som terninglager...  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

"Roadrunner" hadde et liknende problem for en tid siden, kanskje han kjenner symptomene.

Det er el litt kinkig (bokstavelig) jobb å løfte ut motoren, og vanskelig å få av pinjongdrevet på motorakselen
inne i gearkassen, men det er en grei motor å skru på når den først er ute.

Det høres merkelig at kommutatoren er like fin, men da er det sannsynligvis noe annet som er feilen.

Hvis det er shuntstyringen som ligger inne konstant, vil shuntviklingen gå varm og bilen gå sakte.
Hvis shuntstyringen ikke kobler inn vil ankerstrømmen bli så stor at viklingene begynner å brenne isolasjon.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elektrolytt

Takker igjen for gode svar  :)
Godt å ha et forum med mye kompetanse og hjelpsomme folk :)

Fungerer som sagt fint ved test på kald motor. Har kun testet i lav fart og på en kort strekning, men virker som effekt/moment ved start er som normalt. Dette betyr vel at shuntstyring kobler inn? eller har jeg missforstått?
Har du kanskje et skjema, eller en kort veiledning hvilke punkter jeg skal måle på for å se om shuntstyringen fungerer korrekt?

RoadRunner

Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 25. september 2012, klokken 23:41
Har kun testet i lav fart og på en kort strekning
Har erfart diverse symptomer med Kewet'n til junior, men dette er nytt for meg.

Da vi "tok livet" av et batterisett (ref http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5230.0.html) målte vi spenninger godt under 50V. I den prosessen luktet det støv/brent husker jeg.
Tilsvarende ble det skiftet børster i forrige måned og de siste par turene før børstene ble byttet var det ujavn/dårlig trekk-kraft og brent-lukt.

Er du sikker på at alle 8 børstene er like lange/lange nok ? Vi oppdaget at ca halvparten av børstene var meget korte, og spesielt den "frammerste" som var vanskelig å nå (trangt mot karrosseriet inn mot setet) var kort.

Vi sjekket aldri hvor brent-lukten kom, men det er vel sannsynlig at det kom fra børstene.

Tilbakemelding fra junior etter børste-byttingen er at han synes det er som å sitte i en vaskemaskin nå - med tanke på lyden  ;D
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

ØysteinBuddy

Det kan muligens være mye børstestøv som ligger og koser seg og skaper problemer sammen med slitte børster, kontroller børster og blås ordentelig rent med trykkluft! (MED STØVMASKE OG BRILLER) Er det lager vil du nok høre mye ulyd under kjøring..
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: ØysteinBuddy på fredag 28. september 2012, klokken 20:42
Det kan muligens være mye børstestøv som ligger og koser seg og skaper problemer sammen med slitte børster, kontroller børster og blås ordentelig rent med trykkluft! (MED STØVMASKE OG BRILLER) Er det lager vil du nok høre mye ulyd under kjøring..

Jeg var utsatt for noe av det samme, men hos meg stoppet alt opp. Dette skjedde etter at bilen hadde stått i ferien. Jeg måtte da bytte motor og kontorller. Kostet en del kroner.

Motor og børster bør vel "vedlikeholdes" de også etter hva jeg har forstått. Det har nok ikke skjedd på min. Egenlig veldig ergelig hvis dette kan reddes på service.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Elektrolytt

Har hatt lite ledig tid, så bilen har stått parkert en periode, men har endelig kommet i gang med feilsøking.
Oppdaget at transistorene på shunt driver kortet er brent, og det går dermed ikke strøm i shunt-viklingen.

Har prøvd å finne et skjema for dette shunt driver kortet, men uten hell. Håper derfor noen her på forumet vet hvilken type transistor jeg kan benytte som erstatning.

Neste spørsmål blir da om mitt problem skyldes defekt shunt-driver, eller det kan være en feil i motoren som har knekt disse to transistorene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA