Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Soting av runter fører- og passasjersiden

Startet av KVRO, torsdag 30. juni 2022, klokken 12:34

« forrige - neste »

KVRO

Hei
Er det lov å sote rutene enda mer så de matcher de bak? eller er det fy fy?
TMYC Q2 22

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geirci2

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Droppet sota ruter da jeg synes det ser så rart ut med sota bak og ikke foran...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 01. juli 2022, klokken 06:41
Droppet sota ruter da jeg synes det ser så rart ut med sota bak og ikke foran...
Y har jo sotede vinduer bak som standard. Det er ikke et valg.

KVRO

Jeg tenkte å ha samme solskjermingen på de foran som bak. ser at flere har gjort det.
TMYC Q2 22

Klykken

Gøy helt til du blir stoppet i teknisk og må rive av solfilmen før du får kjøre videre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Det er et mye mindre problem enn om du skulle komme ut for en ulykke og konklusjonen er at den ulovlige soting er noe av årsaken til ulykken.

Øyvind.h

Gjorde det på en Model S. Ble veldig pent, men opplevde å se for dårlig i mørket så ville aldri gjort det igjen. Ubehagelig å ikke se tilstrekkelig ut sidevinduet i mørket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Det er en grunn til at man ikke kjører med solbriller i mørket.

Toonster

Sitat fra: Handyman på torsdag 07. juli 2022, klokken 16:50

Hvordan forklarer du da ruter som originalt er sotet/mørke?  :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Kim-

Enda verre når en går med små barn langs veien og en bil kommer skrått mot oss og en ikke har peiling på en sjåføren har sett deg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RJK

Sitat fra: Toonster på mandag 11. juli 2022, klokken 12:09
Sitat fra: Handyman på torsdag 07. juli 2022, klokken 16:50

Hvordan forklarer du da ruter som originalt er sotet/mørke?  :)
Har du eksempler på "norske" biler med originalt sotet frontrute og/eller sideruter fremme?

Om det er importerte biler, kan de være godkjent med dette for det landet/området de er ment for, men kjenner ikke selv til at dette er tillatt i Europa/EU, og som da skulle tilsi at dette vil være lovlig i Norge pga EU-godkjenning.

Sideruter bake og bakvinduet er fullt lovlig å sote, og min Kona har dette originalt. Liker det, men skulle gjerne sett at de hadde vært mørkere. Men det hadde vært uaktuelt på egen bil.

Derimot synes jeg det er dels irriterende og dels merkelig at det så godt som er blitt slutt på soting av øvre del av frontruta. Noen synes vel det er/var harry, spesielt når man fikk på klistremerke med bilstereo-merket i dette feltet.

Men det var behagelig at dette området hadde "solbriller på, for det er ikke alltid at man rekker å blende sola med solskjermen raskt nok når man plutselig får sola direkte mot øynene. Og, jeg opplever stadig at jeg må gjennom en akrobatisk øvelse for å flytte solskjermen mellom frontrute og siderute, og tilbake.

Men mulig forbudet mot soting av frontrute ikke har unntak for dette, selv om jeg trodde man kunne sote et vist antall cm/mm eller prosent av øvre del.

Spesielt i nord, hvor sola ofte står lavt på himmelen, hadde jeg gjerne tatt et slikt felt øverst, og til og med på sidevinduer, siden veiene er svingete, og det veksler raskt mellom frontrute og siderute hvor sola treffer midt i synet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA