Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I morgen (1. juli 2022) endres nettleien. Skal du gjøre noe tiltak?

Startet av Motorwatt, torsdag 30. juni 2022, klokken 10:44

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 13:50
Prisen varierer fra nettselskap til nettselskap. Mener at modellen er lik for alle selskap da den er bestemt av NVE.
Stemmer. Men det er noen selskaper som ikke har innført effekttariffen enda.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. juli 2022, klokken 14:15
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 13:50
Prisen varierer fra nettselskap til nettselskap. Mener at modellen er lik for alle selskap da den er bestemt av NVE.
Stemmer. Men det er noen selskaper som ikke har innført effekttariffen enda.
Det stemmer ikke. 1. juli var siste frist for å alle å innføre "effektbaserte tariffer". Fristen ble flyttet fra 1. januar til 1. juli. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utsetter-nettselskapenes-plikt-til-a-innfore-effektbaserte-tariffer/id2893336/

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/justerer-innforingen-av-ny-nettleiemodell/id2911788/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 07. juli 2022, klokken 15:35
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. juli 2022, klokken 14:15
Stemmer. Men det er noen selskaper som ikke har innført effekttariffen enda.
Det stemmer ikke. 1. juli var siste frist for å alle å innføre "effektbaserte tariffer". Fristen ble flyttet fra 1. januar til 1. juli.
Du er ganske påståelig:

Sitat
I juni 2021 vedtok regjeringen at ny nettleiemodell skulle innføres 1.januar 2022. Denne endringen ble så utsatt til 1. juli 2022 grunnet politisk uenighet om modellen. Etter innspill fra bransjen og interesseorganisasjoner gjennomføres nå ny nettleiemodell som planlagt. Dette medfører at Griug AS og andre nettselskap må gjøre endringer på sine tariffer for å oppfylle kravene myndighetene stiller.

I Griug er det besluttet å innføre ny tariffmodell i to steg: sammenslåing av dagens tariffer, og senere overgang til ny tariffmodell, i tråd med overenskomsten mellom bransjen og interesseorganisasjoner. Sistnevnte skjer 1. januar 2023.


https://www.griug.no/nettleie-og-tariffer/nettleiepriser-2022/
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Er ikke dette slik at nettleiemodellen innføres som for alle andre 1. juli? Grunnlaget for hvilken tariff man havner i avgjøres 1. januar 2023. Tariffmodellen (gårdsbruk, hytter, husholdninger etc.) til Gruig  må justeres. Dette er basert på årsforbruk, og derfor gjøres det til nyttår for å få 1 årsforbruk som grunnlag.

ps. Lang forklaring på Gruis sider, men dette tror jeg er det essensielle. Eller?

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Svein_H

Sitat fra: Handyman på torsdag 07. juli 2022, klokken 15:35
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. juli 2022, klokken 14:15
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 13:50
Prisen varierer fra nettselskap til nettselskap. Mener at modellen er lik for alle selskap da den er bestemt av NVE.
Stemmer. Men det er noen selskaper som ikke har innført effekttariffen enda.
Det stemmer ikke. 1. juli var siste frist for å alle å innføre "effektbaserte tariffer". Fristen ble flyttet fra 1. januar til 1. juli. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utsetter-nettselskapenes-plikt-til-a-innfore-effektbaserte-tariffer/id2893336/

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/justerer-innforingen-av-ny-nettleiemodell/id2911788/

Jeg fikk svar fra min netteier på mandag (som svar på en konkret forespørsel fra meg om nettopp dette) at de innfører den nye modellen fra 1/8. Så da bryter de vel fristen da...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Svein_H

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 19:09
Hvilke netteier har du?

Er det meg du spør? Jeg har HSEV (Høland og Setskog Elverk), men nå kaller de seg vel El-Verket Høland eller noe slikt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Motorwatt

Vanskelig å svare ut fra sidene HSEV. De inneholdt ikke mye. Men jeg tror nok at alle må følge NVA sine direktiver, så om de tar kosnadsendringene for juli på egen kappe, eller noe annet vites ikke. Merkelig at de satte opp prisene 1. juni når de må ha visst at noe nytt ville komme én måned senere. Mulig for å sikre seg for juli måned.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Svein_H

Det er vel ingen som har lov til å ta mer enn NVE sier, men det er ingenting i veien for å ta mindre. Prisøkningen i juni var fordi de satte ned nettleia tidligere i år, og så gikk de på en smell og måtte sette den opp igjen. Det var de ærlige om, og alle kundene fikk beskjed i forkant. De skal legge ut info om den nye modellen i løpet av denne måneden.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 07. juli 2022, klokken 18:28
ps. Lang forklaring på Gruis sider, men dette tror jeg er det essensielle. Eller?
Ja. Hele poenget var bare at ikke alle innfører effektbasert prising fra første juli, som Handyman påstod.

Eneste endringen Griug gjør nå er å ha samme kWh pris hele året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Elvia/Hafslund har i appen nå en fin oversikt over de 3 høyeste timene i en forståelig graf.

Min plan er nå å skru ned ladestrøm i bilen (ID.4 velger da 8A) og lade saaakte over natten med ca 1,8 kW. Tesla-boksen står fra tidligere på 25A eller 30A og kan da brukes til rask lading ved behov.

Men, I morgen er det nesten gratis strøm mellom 14 og 17. Det gir da et paradoksalt valg: spare penger på ca 30 kWh som lades med 7 kW i 4 timer, men kanskje (ganske sikkert) drar meg opp fra 200 til 325 i nettleie - eller lade til 2,5,- kW sakte over natten.

På meg virker det som om nettselskap har fått siste ord, mens Tibber etc som la opp til billig og smart strømforbruk vil slite.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 08. juli 2022, klokken 16:08
På meg virker det som om nettselskap har fått siste ord, mens Tibber etc som la opp til billig og smart strømforbruk vil slite.
Problemet er ar prisbildet ikke er som forutsatt. Prisingen var tiltenk topper på morgenen og ettermiddagen med høy pris, og ellers lavere.

Nå er det stort sett jevnt høy pris, med noen få timer med lav pris i helgene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Da har også min netteier lagt ut info om den nye modellen, som trer i kraft fra 1/8 for min del. Her blir det litt tallknusing a la Kvadsheim, men da jeg allerede har lagret timesforbruket mitt i Excel siden 20/2-21 bør det være en enkel sak å sammenligne nettleien i gammel vs ny modell, og se om det er noe jeg kan spare ved å flytte forbruket mitt slik de påstår.

Sorry, litt OT da jeg ikke har Tesla, men velger å følge tråden jeg allerede har svart på.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Motorwatt

Min netteier har laget oppsettet for meg, og her kan jeg se forskjellen direkte. (fikk ikke med hele året). Totalen ble kr. 1585.- pluss.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Svein_H

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:01
Min netteier har laget oppsettet for meg, og her kan jeg se forskjellen direkte. (fikk ikke med hele året). Totalen ble kr. 1585.- pluss.

Dette er basert på at du følger samme forbruksmønster som tidligere?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA