Tesla stanser utlevering av Model Y Performance fra Berlin

Startet av teslaslaven, søndag 26. juni 2022, klokken 18:34

« forrige - neste »

petersv

Min er også flyttet fra estimert sent november til 1. januar (23), til 25.-30. september. Det er uheldigvis ikke så mye info i de estimatene, da de flyttes så sporadisk.

sfinxern

Sitat fra: oroar på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:10
Jeg fikk flyttet levering på min P fra okt 2-nov 16 til sept 25-30 i dag (eller i går) så jeg antar de produserer P-biler også.

Bestilt når?

Jeg bestilte 14. mai og har estimert levering 4. september til 19. oktober. Vært slik en stund.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

oroar

Sitat fra: sfinxern på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:57
Sitat fra: oroar på lørdag 02. juli 2022, klokken 21:10
Jeg fikk flyttet levering på min P fra okt 2-nov 16 til sept 25-30 i dag (eller i går) så jeg antar de produserer P-biler også.

Bestilt når?

Jeg bestilte 14. mai og har estimert levering 4. september til 19. oktober. Vært slik en stund.

Jeg bestilte siste uka i mai. Hvit bil med sort interiør. Levering Trondheim.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

kathri1e

Jeg har sort/sort bestilt tidlig i mai, jeg hadde tidligere utlevering september. er nå flyttet til 1 okt-15 nov. utlevering stavanger

sfinxern

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017


LauritzJ


geear

Sitat fra: Panda4u på lørdag 02. juli 2022, klokken 19:40
Sitat fra: sfinxern på lørdag 02. juli 2022, klokken 19:30
Full stopp i YP produksjon hos MiG mao. Og så ramper de opp Y LR. Redd det blir bra med utsettelser / forsinkelser på YP fremover.

Bruker de fysisk forskjellige motorer bak på Performance og LR? Eller er det snakk om software som gjør at de yter mer?
Ingen fysiske forskjeller når det gjelder system effekten, kun programvare.
100% sikker på det? Har iallfall tidligere fått forståelse for at det kun er levert 980-motorer bak på P, mens LR er levert med en miks av 980 og 990, og at 990 ikke kan levere effekten nødvendig for P.

jlan

Sitat fra: geear på søndag 03. juli 2022, klokken 14:09
100% sikker på det? Har iallfall tidligere fått forståelse for at det kun er levert 980-motorer bak på P, mens LR er levert med en miks av 980 og 990, og at 990 ikke kan levere effekten nødvendig for P.
En stund var det slik at de beste 980 motorene ble plukket ut til P bilene.  Det er gjerne fortsatt slik for selve motorene, men nå får motorene som ikke er kvalifisert for P en litt svakere konverter og blir benevnt 990.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på søndag 03. juli 2022, klokken 16:37
Sitat fra: geear på søndag 03. juli 2022, klokken 14:09
100% sikker på det? Har iallfall tidligere fått forståelse for at det kun er levert 980-motorer bak på P, mens LR er levert med en miks av 980 og 990, og at 990 ikke kan levere effekten nødvendig for P.
En stund var det slik at de beste 980 motorene ble plukket ut til P bilene.  Det er gjerne fortsatt slik for selve motorene, men nå får motorene som ikke er kvalifisert for P en litt svakere konverter og blir benevnt 990.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil, med mindre det er jeg som tar feil.

Dvs: I starten var det samme motor på LR og P (Model 3), men dette endret seg allerede i overgangen 2019-2020.
Deretter ble det montert andre motorer bak på LR, så selv med "ghost hack", kan man ikke dra ut samme effekten.

Det er i tillegg annen inverter på motoren, med færre mosfets, så den kan ikke takle like mye amper.
Men motoren er også litt fysisk annerledes så vidt jeg vet.

Men på Model Y tror jeg faktisk det er enda en annen motor, men jeg har ikke 100% oversikten over Y.
Men jeg tror det er en annen motor faktisk, så nemlig en teardown av Munroe for lenge siden hvor han viste 3 og Y motoren og virket som 3-motoren hadde mer metall i seg.

Noe magi må de ha gjort, når en Y Performance bruker så lite energi (samme som en 3 Performance brukte).

RJK

Sitat fra: olavxxx på onsdag 06. juli 2022, klokken 17:37
Sitat fra: jlan på søndag 03. juli 2022, klokken 16:37
Sitat fra: geear på søndag 03. juli 2022, klokken 14:09
100% sikker på det? Har iallfall tidligere fått forståelse for at det kun er levert 980-motorer bak på P, mens LR er levert med en miks av 980 og 990, og at 990 ikke kan levere effekten nødvendig for P.
En stund var det slik at de beste 980 motorene ble plukket ut til P bilene.  Det er gjerne fortsatt slik for selve motorene, men nå får motorene som ikke er kvalifisert for P en litt svakere konverter og blir benevnt 990.

Jeg er ganske sikker på at du tar feil, med mindre det er jeg som tar feil.

SNIP

Dette er hva jeg kaller helgardering!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


sjokomelk

Dagens største agurksak uten noe nytt. Tesla har sagt i lang tid (mer enn ett år?) at de kun skal produsere svarte og hvite biler til å begynne med i Berlin. Etter hvert som de blir ferdige med å bygge fabrikken og kan oppskalere produksjonen vil de begynne å produsere biler med andre farger også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

SilverBullet

Sitat fra: sjokomelk på søndag 17. juli 2022, klokken 16:15
Dagens største agurksak uten noe nytt. Tesla har sagt i lang tid (mer enn ett år?) at de kun skal produsere svarte og hvite biler til å begynne med i Berlin. Etter hvert som de blir ferdige med å bygge fabrikken og kan oppskalere produksjonen vil de begynne å produsere biler med andre farger også.
Det var på ingen måte ukjent for meg men leste det vel litt kjapt og tolket det dit hen at hvis du hadde bestilt en YP i annen farge som for mitt tilfelle så skulle den lages i Kina.... en click bait som jeg gikk rett på der ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA