Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stereo i 2011Think

Startet av PAS, søndag 14. oktober 2012, klokken 07:39

« forrige - neste »

PAS

Bruksanvisning ligger nå på nettet:

https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/all/all/all/all?popup=1

mye interessant lesning, etter rask titt  ser jeg på side 25" Do not expose Model S to ambient temperatures above 140° F (60° C) or
below -22° F (-30° C) for more than 24 hours at a time."

Hva med Tesla eiere som bor i "kulde som Røros o.l. ?  Selv om man parkerer på Gmoen om vinteren kan man risikere temp  under -30 av og til.
Lurer på om denne advarselen også gjelder om den er tilkoblet strøm
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Øyvind.h

Tja, interessant spørsmål. Batteriet skal vel regulere sin egen temperatur uavhengig av om bilen er koblet til strøm, men blir det kaldere enn -30 går det sikkert med en god del energi for å varme batteriet. Det er heller ikke sikkert batteriet klarer å holde seg varmt nok til å skåne det mot forringelse om tempen holder seg under -30 i lengre perioder. Ref. "more than 24 hours", dvs. ingen absolutt nedre grense på -30.

Hadde jeg bodd på Røros hadde jeg ikke kjøpt bilen. Ikke fordi jeg tror den kommer til å bryte sammen, men fordi batteriet garantert kommer til å forringes raskere enn steder hvor det ikke blir så sprengkaldt jevnlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. september 2012, klokken 20:54
Tja, interessant spørsmål. Batteriet skal vel regulere sin egen temperatur uavhengig av om bilen er koblet til strøm, men blir det kaldere enn -30 går det sikkert med en god del energi for å varme batteriet. Det er heller ikke sikkert batteriet klarer å holde seg varmt nok til å skåne det mot forringelse om tempen holder seg under -30 i lengre perioder. Ref. "more than 24 hours", dvs. ingen absolutt nedre grense på -30.

Hadde jeg bodd på Røros hadde jeg ikke kjøpt bilen. Ikke fordi jeg tror den kommer til å bryte sammen, men fordi batteriet garantert kommer til å forringes raskere enn steder hvor det ikke blir så sprengkaldt jevnlig.


Jeg må innrømme at grunnen til at jeg ikke bor på Røros er temperaturen JEG ville blitt utsatt for. Glem bilen! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AllanW

Denne var veldig nyttig :).
Her står det jo nesten alt om bilen.
Dere med 12v problem merk dere s.25

"Owners Manual 6.4 Battery Care: NOTE When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12v Battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours."
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

D.O

Spørsmålet er da hva som skjer i -15 og 100kmt? Effektiv temeperatur er da over -30'C og ved -25 er den nærmere -45'C effektivt...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Roger (NO)

Sitat fra: AllanW på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:54
Denne var veldig nyttig :).
Her står det jo nesten alt om bilen.
Dere med 12v problem merk dere s.25

"Owners Manual 6.4 Battery Care: NOTE When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12v Battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours."
Dette er en modus bilen går inn i når hovedbatteriet nærmer seg 0.
Bilen går i "dvale" for å unngå å skade batteripakken (som tar skade av å stå tom), og dermed ikke forsyner 12V batteriet lenger.

Har ingenting med 12V problematikken å gjøre.

Gusse

Sitat fra: PAS på søndag 23. september 2012, klokken 20:33
Bruksanvisning ligger nå på nettet:

https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/all/all/all/all?popup=1

mye interessant lesning, etter rask titt  ser jeg på side 25" Do not expose Model S to ambient temperatures above 140° F (60° C) or
below -22° F (-30° C) for more than 24 hours at a time."

Hva med Tesla eiere som bor i "kulde som Røros o.l. ?  Selv om man parkerer på Gmoen om vinteren kan man risikere temp  under -30 av og til.
Lurer på om denne advarselen også gjelder om den er tilkoblet strøm

Hva er egentlig forskjellen på denne, og den vi har fått via MyTesla?

AllanW

Etter mye lesing så skjønner jeg at det ikke er problemet.
Leste på Tesla US forum at det kunne være en dårlig "batch"
Men for min del er det fortsatt ett mysterium.
Men uansett ikke noe vi skal diskutere her.
Sitat fra: Roger (NO) på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:33
Sitat fra: AllanW på mandag 07. oktober 2013, klokken 20:54
Denne var veldig nyttig :).
Her står det jo nesten alt om bilen.
Dere med 12v problem merk dere s.25

"Owners Manual 6.4 Battery Care: NOTE When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12v Battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours."
Dette er en modus bilen går inn i når hovedbatteriet nærmer seg 0.
Bilen går i "dvale" for å unngå å skade batteripakken (som tar skade av å stå tom), og dermed ikke forsyner 12V batteriet lenger.

Har ingenting med 12V problematikken å gjøre.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

petersv

Sitat fra: paalv på fredag 25. oktober 2013, klokken 20:05
Sitat fra: arnehelge på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:11
Etter et service besøk på Alnabru sist mandag lå en manual på engelsk i konvolutt (A5 format) i bilen når jeg hentet. Skulle gjerne hatt en tilsvarende på norsk. :-)
Norsk manual ligger jo på "My Tesla", da får du den vel også opp på skjermen i bilen ...
(Model S - Owner's Manual - Norwegian (lower res).pdf)

Jeg skulle imidlertid gjerne hatt den i full resolution, noen som vet om det finnes på nettet?

Jeg har en i bedre oppløsning iallefall. Se vedlegg.

erot

#9
Sitat fra: D.O på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:32
Spørsmålet er da hva som skjer i -15 og 100kmt? Effektiv temeperatur er da over -30'C og ved -25 er den nærmere -45'C effektivt...

Tror dette bare gjelder mennesker...? -15 er -15 for en bil vil jeg tro.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA