Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul til Y Performance

Startet av Grenadier, lørdag 25. juni 2022, klokken 16:33

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Jonny85 på onsdag 24. august 2022, klokken 14:57
Bestilte nå 21" nokian vinterdekk på min MYP 30 000 hos tesla
Har også en MYL i bestilling som jeg får i september, vurderer om jeg skal bestille original 19" hos tesla til 25 000 eller ta noen uorginale med noe dårligere dekk med sorte felger til 20 000
Hva hadde dere valgt ? Tesla Long range skal jeg uansett selge etter 3 Mnd. Er folk som kjøper skeptiske til å handle dersom det er uorginale felger vs original ?

Jeg valgte vinterdekk med når jeg bestilte model y performance, da kan jeg drite meg ut 2 ganger fremme og to ganger bak (kantkjøring)  :)

Jeg synes egentlig disse har en grei pris i forhold til hva man får, spørsmålet er jo om dette blir for stivt å kjøre med på vinteren, men går stort sett på brøytede/saltede veier for min del på vinteren, men det hender jo at man kommer over vaskebrett med is da, så får se  :) jeg håper at det funker fint, hvis ikke så er det ikke verre enn å selge og kjøpe en pakke med 19-20" og sitte igjen med 2-3.000 kroner ekstra på kontoen.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 18. august 2022, klokken 18:42
20 mm kun på bakhjulene er sikkert ikke merkbart engang, så det skjønner jeg ikke at det er verdt?
Det merkes vel litt. Men hovedgrunnen til evt bytte vil være å få litt mindre dekkstrekk og litt mere gummi (20" vs 21"). Begge på jobben med TM3 performance har kantkjørt sine felger, og kjenner jeg husets sjåfører rett så vil det skje über-turbin-fort hos oss og...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jeg tok to av mine helt på egenhånd mens bilen hadde gått et tresifret antall kilometer, ved en pitstop fem minutter ute i sommerferien. God start på ferien, kan man si...  :o

Er SYKT forsiktig og det eneste jeg gjorde var å kjøre på skrå inn (ca. 45 grader) på en asfaltkant fra en p-plass på sand/grus. Begge felgene på ene siden smalt i. Altså ikke egentlig kantkjørt, men dekket gikk ikke mellom asfalt og ytterste diameter på felgen. Så utsatt er de...

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 24. august 2022, klokken 18:55
Jeg tok to av mine helt på egenhånd mens bilen hadde gått et tresifret antall kilometer, ved en pitstop fem minutter ute i sommerferien. God start på ferien, kan man si...  :o

Er SYKT forsiktig og det eneste jeg gjorde var å kjøre på skrå inn (ca. 45 grader) på en asfaltkant fra en p-plass på sand/grus. Begge felgene på ene siden smalt i.
Ja, inkluderer meg selv i husets sjåfører. Vi er forsiktige, men innimellom skjer det uforutsette ting.

Og det er akkurat det du beskriver som gjør at jeg har lyst å bytte. Felgene er nesten umulig å holde hele. Lurer på hvor mange med Performance som har uskadde felger etter 10k km.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Er nok mange med skader allerede ja. Kantkjøring er jeg ikke redd for, for egen del, har aldri gjort det og tror ikke jeg kommer til å gjøre det, men var ikke forberedt på at det kunne skje av å kjøre over en liten asfaltkant.. så her er det bare å være obs for "verdensmesterne" av oss også (meg inkl).

petersv

Ser at dekk24 har noen Kahn-felger i 18" som passer Performance, og er OE-fitment (uten behov for senterringer eller nye muttere.) https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=164653

De har visstnok komplette pakker til Y, både vinter og sommer, til ca 16-17 tusen. Hvis produktet er bra og det er mulig kan jeg sjekke muligheten for et samkjøp, gitt at interessen er der? Jeg kan iallfall se for meg å kjøpe to sett (sommer, vinter) og selge de originale 21-tommerne.

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

petersv

Kanskje usannsynlig/unødvendig, men er de testet på en Performance og verifisert at de passer?

Trultefan

Tesla Model 3 SR+ MY21

Trultefan

Men når de spesifiserer "SPESIALKONSTRUERTE KHAN FELGER TIL TESLA MODEL Y PERFORMANCE MED GOD KLARING TIL BREMSECALIPER!" i annonsen så må det da for fa.. tenker jeg
Tesla Model 3 SR+ MY21

Jonny85

Hei. Bestilte Vinterdekk til med MYP for en uke siden.
Er det mulighet for å angre seg ? Levering er november - desember.
Mulig jeg har planer om å selge bilen og vil ikke anta jeg får igjen pengene for vinterdekk dersom jeg selger?
Er det mer lønnsomt å kjøpe Uorginal vinterdekk 19-20" dekk til bilen i stede ?  :-\

kikkomana

Hei.
Jeg trenger vinterdekk til Model Y P og ønsket ikke å kjøpe med 21" felgene som fulgte med da de har forskjellig størrelse foran og bak, så man kan ikke rotere hjulene og nye dekk tipper jeg er nokså dyre.
Jeg har derfor sett på disse 2 pakkene med 19". Ser at Dekk24 skriver at 8,5x19 har avvik på innpress, men har det noen praktisk betydning? Problemer med garanti hos Tesla?

Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøpe en dimensjon som i fremtiden gir meg rimelige dekk:

1. 4stk 8,5x19" semi smidde Khan SF Turbin II felger med 255/45R19 TESTVINNER Continental VikingContact7 piggfrie vinterdekk inkl. originale Tesla bluetooth TPMS til kr.26.490,-
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=273156202

2. 4stk 9,5x19" Semi Smidde Khan SF Turbin II felger til Tesla Model Y med 255/45R19 testvinner Continental VikingContact7 piggfrie vinterdekk inkl. originale Tesla bluetooth dekktrykksensorer til kr.26.490,-
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=264654469

Noen som har erfaring med Dekk24?
Er det andre pakker dere heller anbefaler?

casall

mikaelf

Jeg er også i prosess for å anskaffe nye vinterhjul sett til MYLR og har sett på Dekk24.
Lagt merke til at de reklamerer for semi smidde felger som skulle være betydelig lettere enn vanlige produserte felger. Likevel viser de ikke vekten til de felgene som de selger. 

Har noen kjennskap til at deres påstand om redusert vekt til de Khan felgene stemmer med virkeligheten?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA