Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul til Y Performance

Startet av Grenadier, lørdag 25. juni 2022, klokken 16:33

« forrige - neste »

snakkesalig

Det er vel dekk og ikke felg som er mangelvare? Man kan ikke be om å få med bare felgene da, og prøve å skaffe dekk selv?

magnusmagnus

Snakket med Tesla om 21" i går, de har felger men ikke dekk, og leverer kun komplett pakke ut. Estimert levering andre halvdel Desember.

Jeg droppet 21" selv og bestilte et par 19" Brock B32 fra Dekk1 da jeg synes Geminifelgene ikke passer til bilen, 21" er tross alt litt stort om man skal kjøre i snøen på fjellet.

Drive

Sitat fra: magnusmagnus på torsdag 17. november 2022, klokken 08:58
Snakket med Tesla om 21" i går, de har felger men ikke dekk, og leverer kun komplett pakke ut. Estimert levering andre halvdel Desember.

Jeg droppet 21" selv og bestilte et par 19" Brock B32 fra Dekk1 da jeg synes Geminifelgene ikke passer til bilen, 21" er tross alt litt stort om man skal kjøre i snøen på fjellet.

Hvilken Tesla snakket du med? Gjelder mangelen hele landet?

snakkesalig

Sitat fra: Drive på torsdag 17. november 2022, klokken 23:29
Sitat fra: magnusmagnus på torsdag 17. november 2022, klokken 08:58

Hvilken Tesla snakket du med? Gjelder mangelen hele landet?

Dette gjelder vel Østlandet/Drammen. Har ikke hørt om lignende beskjeder andre steder i landet.

magnusmagnus

Dette var i Drammen ja, rart om de har de tilgjengelig andre steder i landet men ikke i Drammen i tilfelle, det ville jo vært enkelt å fikse det, sånn som situasjonen er nå er det jo veldig mange vinterdekk/felger de ikke får solgt fordi folk velger annerledes.

snakkesalig

Sitat fra: magnusmagnus på fredag 18. november 2022, klokken 11:38
Dette var i Drammen ja, rart om de har de tilgjengelig andre steder i landet men ikke i Drammen i tilfelle, det ville jo vært enkelt å fikse det, sånn som situasjonen er nå er det jo veldig mange vinterdekk/felger de ikke får solgt fordi folk velger annerledes.

Regner med det er knapphet i hele landet, men at det bare er Drammen som faktisk er tomme. Da forstår jeg godt at ingen gidder å sende fra seg dekk og risikere å gå tomme selv.

En annen måte å løse det på er jo å tilby andre typer enn Nokian, men da må de tenke litt utenfor boksen, og det er ikke alltid så lett..

førategangtesla

Jeg har utlevering om 2 uker til, sendte en mail til mitt utleveringssted i dag og lurte på om jeg ville få uberturbine vinterdekkpakke når jeg henter bilen siden jeg har hørt at det er litt mangelvare for tiden. Fikk kort og presis tilbakemelding på at jeg vil få det jeg har bestilt montert på bilen  :+1:

Drive

Sitat fra: førategangtesla på fredag 18. november 2022, klokken 21:40
Jeg har utlevering om 2 uker til, sendte en mail til mitt utleveringssted i dag og lurte på om jeg ville få uberturbine vinterdekkpakke når jeg henter bilen siden jeg har hørt at det er litt mangelvare for tiden. Fikk kort og presis tilbakemelding på at jeg vil få det jeg har bestilt montert på bilen  :+1:

Hvor er ditt utleveringssted?

førategangtesla

Sitat fra: Drive på fredag 18. november 2022, klokken 22:21
Sitat fra: førategangtesla på fredag 18. november 2022, klokken 21:40

Hvor er ditt utleveringssted?

Kristiansand

Jonny85

Fikk forespørsel fra Tesla om jeg ønsker 21" til min tesla MYP
hadde ikke bestilt det men kanskje lurt å ta dem hvis jeg får dem for 30 000 ?
Har kjøpt noen andre 19" men tenkte kanskje å få solgt dem for 33 000 - 34 000 eller er det ikke lett å få solgt det?

tornaldo

Det kommer helt an på markedet akkurat når du selger de. For et par uker siden, før Tesla slet med levering, gikk de for ned i 24-25k for settet. Nå ser jeg en del legger ut for 34-35k. Tipper de går for rett i overkant av 30k.

Ville ikke akkurat spekulert i noen særlig fortjeneste.

Selv synes jeg 21" på sommerhjulene er helt i grenseland mtp støy/komfort. På vinter gir det liten mening, spesielt med bredere dekk bak og ingen mulighet til å rullere på dekkene foran og bak.

18-20" og samme oppsett foran og bak fremstår for meg som det beste alternativet, med mindre man er veldig opptatt av lav profil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

førategangtesla

Sitat fra: Jonny85 på tirsdag 22. november 2022, klokken 10:29
Fikk forespørsel fra Tesla om jeg ønsker 21" til min tesla MYP
hadde ikke bestilt det men kanskje lurt å ta dem hvis jeg får dem for 30 000 ?
Har kjøpt noen andre 19" men tenkte kanskje å få solgt dem for 33 000 - 34 000 eller er det ikke lett å få solgt det?

Sikkert lurest å gå for 19", men jeg er ikke så lur desverre siden jeg synes MYP er lekker med uberturbine, klarer ikke å vente med de frem til våren tror jeg, har levering neste uke. Så spørs det om jeg angrer når jeg kjører på hullete og fæle vinterveier da, heldigvis så kjører jeg stort sett på saltede veier likevel.

Kan legge til at nye vinterdekk sikkert kommer til å koste endel i 275*35*21 når den tid kommer og man får jo ikke mulighet til å rullere hjulene, bortsett fra høyre til venstre side.

På den positive siden så ser det jo bra ut da  :) og man har jo da mulighet til å bytte over felg fra sommer til vinter i tilfelle kantkjøring på sommeren.

Jeg får håpe på at jeg får R5 istedenfor for R3, da disse visstnok støyer litt mindre.

Tore Kjernmoen

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 22. november 2022, klokken 17:14
Kan legge til at nye vinterdekk sikkert kommer til å koste endel i 275*35*21 når den tid kommer og man får jo ikke mulighet til å rullere hjulene, bortsett fra høyre til venstre side.

Tja, vinterdekkene er normalt retningsbestemte så de kan ikke byttes fra side til side heller...
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

førategangtesla

Sitat fra: Tore Kjernmoen på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:43
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 22. november 2022, klokken 17:14

Tja, vinterdekkene er normalt retningsbestemte så de kan ikke byttes fra side til side heller...

Ja, det har du rett i. Jeg ser at R5 er retningsbestemt.

førategangtesla

Er det noen som har erfaring med 21"vs19"?

Jeg har hele tiden vært klar på at jeg vil ha 21", men det har begynt å surre litt på om det er så veldig lurt likevel? Ja, det ser tøft ut, men er det så hardt å kjøre med som jeg tror?

Tenker litt på kostnaden ved å kjøpe nye dekk til 21" også når den tid kommer, kontra 19".

Det eneste som er litt ergerlig er jo at man får jo en god pris på 21"uberturbine og en forholdsvis høy pris på 19", 19" må jeg jo også kjøpe navkopp til og det er jo litt teit. Så det blir jo bare en besparelse på 4500 kroner. Selvfølgelig litt mer spart når man engang skal bytte dekk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA