Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum hurtiglader med atomkraft for Leaf?!

Startet av Jensp, lørdag 13. oktober 2012, klokken 00:38

« forrige - neste »

el-snorre

Vi skal se på saken.
Skal få advokaten vår til å se på saken.

Fra tidligere har vi fått høre at flere av selskapene jobber med problemstillingen for å kunne tilby forsikring som dekker brann med start i batteri.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Leaffen

Sitat fra: el-snorre på lørdag 06. oktober 2012, klokken 23:20
Vi skal se på saken.
Skal få advokaten vår til å se på saken.

Fra tidligere har vi fått høre at flere av selskapene jobber med problemstillingen for å kunne tilby forsikring som dekker brann med start i batteri.

Flott. Forresten hører vel denne saken ikke innunder Nissan Leaf. Saken har vel relevans også for andre bilmerker.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

tomrh

Da har jeg fått svar fra Tryg. Dette er hva de sier:

Sitat
Hei.

Beklager sen tilbakemelding.

Under branndekningen i vilkår for personbil fremgår det at skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri ikke dekkes.

Grunnen til dette er:
a) Dersom et batteri av nyere dato plutselig eksploderer eller kortslutter vil dette etter alt og dømme ha sin bakgrunn i at det er en feil eller mangel med batteriet. Du må da rette et reklamasjonskrav til leverandør/selger av batteriet. Tryg ønsker ikke å overta forhandlerens reklamasjonsansvar.

b) Den andre hovedårsaken til at et batteri kortslutter el. er at det er utslitt. Det er en kjensgjerning at batteripakkene har en begrenset levetid. Et utslitt batteri har ingen økonomisk verdi ,og kan ikke erstattes av en forsikring.

2.2 Brann
Følgende er dekket
Skade som følge av brann, eksplosjon, kortslutning og lynnedslag.
Unntak
Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke

På den annen side vil skade på batteripakkene som er en direkte følge av sammenstøt, utforkjøring mv. kunne dekkes av kaskoforsikringen.

Ha en fortsatt fin dag!

Vennlig hilsen
Tryg
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Dette tolker jeg slik at selve bilen er dekket, men ikke batteriet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

#19
Sitat fra: cra på mandag 08. oktober 2012, klokken 11:00
Dette tolker jeg slik at selve bilen er dekket, men ikke batteriet.
Jepp, jeg også. Og garantitiden varer jo bare 5 år, så etter dette er man helt uten muligheter om batteriet er årsaken. Tryg definerer tydeligvis et 5 års gammelt batteri som utrangert og farlig og med "ingen økonomisk verdi".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

#20
Storebrand:
Kortslutning i batterier alene og oppheting som følge av
dette eller annen årsak, og som ikke fører til åpen ild,
regnes ikke som brann- eller eksplosjonsskade etter dette
punktet.

Den er vel fair? Blir bare batteri skadet er det jo ingen forsikringssak og blir bilen forøvrig skadet pga brann i batteri så er man dekket..
I-miev 2011
Asker

Leaffen

Er det noe nytt i denne saken Snorre? Synes fremdeles at batteriet har en verdi etter 5 år. Det er slettes ikke usannsynlig at battereripakken burde kunne vare i 10 år for eksempel. Derfor burde ikke forsikringselskapene kunne vri seg unna.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Thomas Parsli

Jeg fikk et lignende svar av Enter på telefon (hun mente skriftlige svar kunne missforstås...).
Dette spurte jeg om:

Jeg har noen spørsmål om punkt "2.2 BRANN"

"Unntak
Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke."

-Hva dekker forsikringen hvis brann starter et annet sted (f.eks motor) og sprer seg til batterier?
-Dekker forsikringen resten av bilen hvis brann starter i batteriene?
-Hva dekker forsikringen hvis brann starter utenfor bilen og sprer seg til bilen?


Svaret jeg fikk var på telefon var (min tolkning, som kan være en missforståelse...) at unntaket kun gjelder batteriet. Sannsynligvis resultat av mange "branner" på PSA og Renault Kangoo.

Hvis brann starter et annet sted enn i batteriet er batteriet dekket.
Hvis brann starter i batteriene er resten av bilen dekket, batteriene er ikke dekket.

Dette er (som damen fra Enter påpekte gang på gang) ikke et problem så lenge bilen er under garanti eller reklamasjonsretten gjelder.

Jeg prøvde å påpeke det urimlige ved at brann i fremdriftssystemet på en fossilbil er dekket, men ikke i en elbil. Men for alt jeg vet er dette reflektert i premien på de modellene som brenner ofte (Volvo anyone?).

Konklusjonen for vår del er at vi beholder Enter så lenge vi har garanti på bilen, men vår neste bil (Tesla) blir neppe forsikret i Enter hvis de ikke endrer vilkårene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leaffen

Jeg gjør nok det samme som deg Thomas. Ut med alle forsikringsselskap med denne begrensningen.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Thomas Parsli

Jeg oppfordrer herved Elbilforeningen til å lage en "Elbilforsikringsveiledning", tilsvarende Kjøpsveiledningen!

Priser kan man sjekke selv, men vilkårene er er vanskelig/umulig å trenge igjennom.
Samtidig vil man preimiere selskapene som inkluderer batteriet i forsikringen.

Jeg nekter å tro at aktuarene i forsikringsselskapene bruker oppdatert informasjon når de beregner brannrisiko på en Leaf eller Trilling. Dette må åpenbart forsikringsselskapene gjøres oppmerksomme på, slik at forsikringen på en moderne elbil inkluderer batteriet mens enkelte eldre biler (f.eks Renault Kangoo) enten får unntak for batterier eller høyere premie.

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Jærbuen

#25
Hva betaler du hos Enter da, for en Leaf med full kasko? Jeg betaler 4800,- i Tryg, da med full kasko, 25000 km, og 60% bonus.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Aspiranten

2700 for 12000km full kasko 75% bonus.

Økning til 20000km koster bare noen hundrelapper, jeg har forhørt meg.

Forsikring av en bil til 560.000,- i samme selskap 20000km 75% koster 4600,-

Begge full kasko.

Dette er "nybilforsikringer" som varer i tre år.
Nissan Leaf

Leaffen

Sitat fra: el-snorre på lørdag 06. oktober 2012, klokken 23:20
Vi skal se på saken.
Skal få advokaten vår til å se på saken.

Fra tidligere har vi fått høre at flere av selskapene jobber med problemstillingen for å kunne tilby forsikring som dekker brann med start i batteri.

Er det noe nytt i denne saken Snorre? Det er veldig mange som snart skal tegne elbilforsikring i året / årene som kommer. Absolutt interessant for alle elbilister å få ryddet opp i denne saken.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

el-snorre

Sitat fra: Modelsn på lørdag 20. oktober 2012, klokken 07:34
Er det noe nytt i denne saken Snorre? Synes fremdeles at batteriet har en verdi etter 5 år. Det er slettes ikke usannsynlig at battereripakken burde kunne vare i 10 år for eksempel. Derfor burde ikke forsikringselskapene kunne vri seg unna.

Helt klart! Når leverandørene anslår at batterilevetiden forventes å være lik bilens levetid, er det vel åpenbart. Er ikke sikker på hva som ansees som levetid på en bil i Europa, men 8 år  er da ikke urimelig, eller uvanlig.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

Sitat fra: Modelsn på onsdag 07. november 2012, klokken 14:31
Sitat fra: el-snorre på lørdag 06. oktober 2012, klokken 23:20
Vi skal se på saken.
Skal få advokaten vår til å se på saken.

Fra tidligere har vi fått høre at flere av selskapene jobber med problemstillingen for å kunne tilby forsikring som dekker brann med start i batteri.

Er det noe nytt i denne saken Snorre? Det er veldig mange som snart skal tegne elbilforsikring i året / årene som kommer. Absolutt interessant for alle elbilister å få ryddet opp i denne saken.

Ikke fra advokaten vår sin side. Advokaten vår må rydde avvei en tvistesak vi har med tidligere husleien som prøver å flå foreningen for dobbel husleie. Det er en annen sak dog.
Vi forsøker her å få en annen bilorganisasjon med oss "mot" forsikringsselskapene. Tanken er å dra forsikringsselskapene inn på teppet og be de forklare seg. Tror vi skal prøve å få til det i januar.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA