Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model 3 performance fra Kina

Startet av førategangtesla, fredag 17. juni 2022, klokken 20:16

« forrige - neste »

paalsen

Slapp av, trykk på bestillingsknappen, len deg tilbake, pust ut og begynn å glede deg. Å bruke så mye penger vil aldri føles 100% uansett hvilke svar du får elller uansett hvor dypt du graver. Men det vil føles j***lig bra når du setter deg inn i den og kjører din første tur. Sånn var det i hvert fall for meg. (Har ikke Kina M3P men USA M3P)

Restart

Jeg er mer positiv til å kjøpe en bil bygget i Kina enn en bil bygget i USA. Made in China har fått et urettferdig dårlig rykte, og Tesla har fått mye skryt for kinabilene. Enkelte som er på bruktjakt vil si de spesifikt ønsker en som er bygget i Kina.

turfsurf

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 18. juni 2022, klokken 22:08
Beklager at jeg spør om alt på en gang her og at jeg virker irritert, det er bare en stor greie for meg og jeg burde egentlig glede meg, men det er liksom så dumt at jeg egentlig ikke helt vet hva jeg får.
Det er ikke vanlig at bilprodusenter oppgir underleverandører av alle deler bilen består av. Har du noen gang fått vite hvem som lager startermotoren i fossilbilen? Mange av bilprodusentene har flere underleverandører av batterier.

Alle Tesla fra Kina kommer vel med det nye LG batteriet som er rundt 80kWh. Panasonic batterier går bare til amerikanske biler.

Ellers har Tesla lydanlegg av eget merke, og det er faktisk ganske bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. juni 2022, klokken 08:12
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 18. juni 2022, klokken 22:08
Beklager at jeg spør om alt på en gang her og at jeg virker irritert, det er bare en stor greie for meg og jeg burde egentlig glede meg, men det er liksom så dumt at jeg egentlig ikke helt vet hva jeg får.
Det er ikke vanlig at bilprodusenter oppgir underleverandører av alle deler bilen består av. Har du noen gang fått vite hvem som lager startermotoren i fossilbilen? Mange av bilprodusentene har flere underleverandører av batterier.

Alle Tesla fra Kina kommer vel med det nye LG batteriet som er rundt 80kWh. Panasonic batterier går bare til amerikanske biler.

Ellers har Tesla lydanlegg av eget merke, og det er faktisk ganske bra.

Nei, det er jo ikke vanlig å oppgi underleverandører. Tenker helst på eksempelvis disse matrix lyktene som jeg synes er ganske essensielt faktisk. Disse kan jo en gang ha mulighet til å bli brukt som skikkelig matrix en gang i fremtiden ved riktig godkjenning og oppdatering og det er har ikke de gamle type lykt mulighet til. Det har nok selvfølgelig med alt som skjer internasjonalt/råvaremangel osv men det er jo synd å ikke skulle få det nyeste og beste når man kjøper nyeste model.

Så da blir altså bilene fra Kina levert med LG på rundt 80 kWh og det er derfor de har mistet litt rekkevidde? For den var vel 560km for en liten tid siden? Er LG batteriet et bra batteri da, tenker på degradering over tid osv?

Contango

Bilene har blitt levert med Matrix lykter og det har ikke vært noen rapporter på at det er endret. Mht batterier og alle detalsjspecs du er nysgjerrig på anbefaler jeg deg å søke her, på Google, og fordype deg i Teslabjørns videoer og spreadsheets (link på Youtube kanalen hans). Hvorfor kortere rekkevidde vet vel egentlig ingen men det spekuleres i at nytt infortainment hardware tar litt mer strøm. Har 2022 LR og den går vesentlig lenger enn 2019 (og nær sagt alt annet der ute).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

førategangtesla

Da har jeg trykker bestilt. Forventet levering oktober-desember. Tør ikke vente lenger, kommer vel moms fra neste år også. Nervepirrende å trykke på bestill  :o

Ble da en rød model 3 performance med vinterdekk og enchanced autopilot. Får håpe at alt går fint og at bilen er fin, det har jo vært så mye snakk om kvalitetsproblemer ved levering at det nesten blir skremmende, men går vel utifra at det er slik at det blir mer fokus på disse med problemer også da, skriker vel litt høyere. Så er spent og litt redd, så får jeg håpe at bilen er fin til en familie på 4 i det daglige, barn 1 og 7, så har vi Volvo med hengerfeste i tillegg da siden vi har behov for henger.

Så da var det gjort, får håpe at jeg blir fornøyd, håper virkelig at jeg får disse matrix lyktene også.

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på søndag 19. juni 2022, klokken 15:43
Bilen kommer jo med HF, så du trenger ikke en ekstra bil til å trekke henger.

Det er en performance, disse kommer vel uten hengerfeste?

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. juni 2022, klokken 16:03
Beklager, jeg tenkte på Model Y.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på søndag 19. juni 2022, klokken 16:23
Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. juni 2022, klokken 16:03
Beklager, jeg tenkte på Model Y.

Ingenting å beklage det  :)

Jeg må ut og gå meg en tur nå tror jeg, roe nervene litt. Hehe... Har kikket på youtube i noen år nå på model 3 og plutselig så skjer det, det er jo egentlig helt utrolig  8)

paalsen

Gratulerer. Dette kommer til å bli veldig bra [emoji1303]

Sent from my iPhone using Tapatalk

førategangtesla

Nå har nervene roet seg litt og jeg har fått summet meg sammen her. Stadig inne og kikker på youtube på tesla model 3 performance og jeg gleder meg virkelig. Jeg har vært å kikket på modellen, men jeg har faktisk kjøpt uten å ha prøvekjørt  :o så da er det bare å håpe på at den er fin å kjøre. Hehe..

Kan lure på hvordan det føles å skal prøve å trå ned wattpedalen på vei ut på hovedveien i en model 3 performance, har kun sittet på i elbil en gang og det var i en egolf, nå har jeg kjørt dieselbil med 150hk i 7 år så det blir nok en overgang.

Noen som vet om denne multicoat rødfargen er grei å holde fin? Jeg synes at den er skikkelig lekker på model 3 i sola, veldig fin med de sorte kontrastene til listene, uber felgene og den sorte vingen så det måtte bli rød.

Så håper jeg at jeg får matrix lyktene da. Imens så skal jeg ordne en tesla vegglader, må bare få montert klasse b jordfeilbryter, var så heldig at jeg allerede har 230v trefase 25a i garasjen ,så da kan jeg vel lade 11kwh? Er det sunt å lade i denne farten hjemme for batteriet? Og er det mulig å justere antall kWh jeg vil lade med i selve bilen?

Noen tips ellers til hva jeg må ha? Jeg tenkte vegglader og kanskje bestille en antirust behandling på funderud?

Mattene Som følger bilen, er disse greie?

Burger

Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. juni 2022, klokken 21:02
Kan lure på hvordan det føles å skal prøve å trå ned wattpedalen på vei ut på hovedveien i en model 3 performance, har kun sittet på i elbil en gang og det var i en egolf, nå har jeg kjørt dieselbil med 150hk i 7 år så det blir nok en overgang.

Da vi prøvekjørte model 3 performance for noen år siden så sa selger at husk å ha begge henda på rattet og alle i bilen må ha hodet på nakkestøtta. Det var veldig gode råd. Kona og jeg begynte å telle ned fra 3 til vi trøkte inn gassen så det ikke ble så ubehagelig å være passasjer. På 'stusselig' bakhjulsdrevet tm3 sr+ så bruker jeg chill mode når jeg har passasjerer, så det blir mer behagelig.

Gratulerer å lykke til, håper bilen står til forventninger :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Nå har nervene roet seg litt og jeg har fått summet meg sammen her. Stadig inne og kikker på youtube på tesla model 3 performance og jeg gleder meg virkelig. Jeg har vært å kikket på modellen, men jeg har faktisk kjøpt uten å ha prøvekjørt  :o så da er det bare å håpe på at den er fin å kjøre. Hehe..

Noen som vet om denne multicoat rødfargen er grei å holde fin? Jeg synes at den er skikkelig lekker på model 3 i sola, veldig fin med de sorte kontrastene til listene, uber felgene og den sorte vingen så det måtte bli rød.

Så håper jeg at jeg får matrix lyktene da. Imens så skal jeg ordne en tesla vegglader, må bare få montert klasse b jordfeilbryter, var så heldig at jeg allerede har 230v trefase 25a i garasjen ,så da kan jeg vel lade 11kwh? Er det sunt å lade i denne farten hjemme for batteriet? Og er det mulig å justere antall kWh jeg vil lade med i selve bilen?

Noen tips ellers til hva jeg må ha? Jeg tenkte vegglader og kanskje bestille en antirust behandling på funderud?

Mattene Som følger bilen, er disse greie?
Gratulerer! Moro at du går fra e-Golf/diesel til en Tesla P uten prøvekjøring! Det er bare å glede seg. ;)

Mattene som følger med et helt fine. Jeg har brukt de året rundt i både X og Y. Trenger bare en støvsuging en gang i blant, i motsetning til gummimatter som må skrubbes.

Ved antirustbehandling bortfaller Tesla sin garanti.

Du trenger ikke jordfeilbryter type B for Tesla Wall Connector v3 (eller de fleste andre nyere ladebokser som Easee).

25A 230V 3-fas holder ikke til 11 kW, men du får vel tett på 10 kW. Holder i lange baner på en så effektiv bil som Model 3.

ToWalkOrDrive

Gratulerer! Da jeg hadde Model S trodde jeg at jeg var lei av akselerasjoner, men da jeg kjøpte TM3P så ble det gøy igjen...og ble aldri lei av det. Bra valg!!
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: geear på søndag 19. juni 2022, klokken 21:56
kanskje bestille en antirust behandling på funderud?

Ved antirustbehandling bortfaller Tesla sin garanti.

Jeg har forstått det slik, spurte også tesla om dette men fikk egentlig et ganske vagt svar tilbake. Men blir litt bekymret på en måte da det har ligget noen artikler ute med at model 3 er en rustfelle osv, at den bare er grunnet under og i hjulkasser med åpninger og skjøter rett inn til konstruksjonene hvor salt, sand og sørpe kan legge seg og ruste.

Er det slik at tesla da bare kan sette seg på bakbeina hvis det skulle bli en garantisak som ikke omfatter rust? Eksempelvis bremser, hjuloppheng eller batteri/motor? Nå er vel kanskje antirustverkstedene interessert i å tjene penger, men på den andre siden så må det jo gi en mye bedre garanti for meg at jeg har livstidsgaranti mot rust så sant jeg følger programmet?

Hadde jeg hatt råd til en model s som er tvers gjennom aluminium hadde jo saken vært en annen, men nå er det vel endel stål i model 3 og dette er for meg en bil som jeg ønsker å beholde lenge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA