Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model 3 performance fra Kina

Startet av førategangtesla, fredag 17. juni 2022, klokken 20:16

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på mandag 20. juni 2022, klokken 19:31
Sitat fra: geear på søndag 19. juni 2022, klokken 21:56
Sitat fra: førategangtesla på søndag 19. juni 2022, klokken 21:02
kanskje bestille en antirust behandling på funderud?
Ved antirustbehandling bortfaller Tesla sin garanti.
Jeg har forstått det slik, spurte også tesla om dette men fikk egentlig et ganske vagt svar tilbake. Men blir litt bekymret på en måte da det har ligget noen artikler ute med at model 3 er en rustfelle osv, at den bare er grunnet under og i hjulkasser med åpninger og skjøter rett inn til konstruksjonene hvor salt, sand og sørpe kan legge seg og ruste.

Er det slik at tesla da bare kan sette seg på bakbeina hvis det skulle bli en garantisak som ikke omfatter rust? Eksempelvis bremser, hjuloppheng eller batteri/motor? Nå er vel kanskje antirustverkstedene interessert i å tjene penger, men på den andre siden så må det jo gi en mye bedre garanti for meg at jeg har livstidsgaranti mot rust så sant jeg følger programmet?

Hadde jeg hatt råd til en model s som er tvers gjennom aluminium hadde jo saken vært en annen, men nå er det vel endel stål i model 3 og dette er for meg en bil som jeg ønsker å beholde lenge.
Teslas BEGRENSEDE rustgaranti gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.
All annen rust er det ingen garanti mot. Det er ikke slik at Tesla er kjent for å ruste mye. Det er heller indikasjoner på det motsatte.
Pust med magen og gled deg! Legg bort bekymringene, da blir det mye lettere å glede seg. Husk at alle de som er fornøyd med bilen sjelden skriver om det over alt....
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

#31
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819

Men er kanskje ikke helt relevant for dagens M3 da mye er forandret på den fra 2019..


førategangtesla

Sitat fra: Tom på mandag 20. juni 2022, klokken 19:54
https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819

Men er kanskje ikke helt relevant for dagens M3 da mye er forandret på den fra 2019..

Den var jo litt betryggende iallefall. Jeg har litt tid til å tenke på saken, men må innrømme at det hadde jo føltes litt tryggere å få montert litt flere deksler og muligens lanolin som ligger og sprer seg i sprekker og hulrom for å hindre rust.

Ellers så begynner listen på tesla kontoen å fylle seg ut nå med det finansielle osv. Det kommer nok til å bli en annen verden dette kontra det å putre rundt i dieselbil. Må jo være knall å bare plugge bilen inn i garasjen og reise på jobb neste morgen med massevis av kilometer i batteriene. Ingen during og motorstøy, eller lang ventetid på at motoren skal gi varme, nå kan jeg sitte varmt på jobb og varme opp bilen før jeg reiser fra jobb, komme ut til isfri og varm bil  :+1: fantastisk.

Gleder meg til å kjenne på akselerasjonen til performancen, høre lyden av anlegget som visstnok skal være knallbra, alt det tekniske osv. Så må jeg si at jeg digger model 3 performance i rød med de sorte detaljene. Så jeg har jo begynt å glede meg, jeg får jo håpe at bilen er fin og alt det der.

Har jo sett endel på youtube av disse model 3 fra Kina og det kan jo se ut som om panelgap og lykter rundt om er jevne og fine, så det virker som om det er en solid bil.

Noen som vet om hvordan det blir når produksjon settes i gang? Kan jeg se det på min tesla side? Kan jeg der se hvilke type batteri og eventuelt frontlykter jeg får? Om jeg får doble sideruter bak osv? Eventuelt om det finnes en side hvor jeg kan se specsene og lignende til bilene som bygges i Shanghai nå og fremover? Litt interessant å vite.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på mandag 20. juni 2022, klokken 20:24
Noen som vet om hvordan det blir når produksjon settes i gang? Kan jeg se det på min tesla side? Kan jeg der se hvilke type batteri og eventuelt frontlykter jeg får? Om jeg får doble sideruter bak osv? Eventuelt om det finnes en side hvor jeg kan se specsene og lignende til bilene som bygges i Shanghai nå og fremover? Litt interessant å vite.
Du få kun beskjed når de har matchet en bil til deg (som regel under transporten), bilene produseres ikke til bestemte personer. Du får samme batteri, lykter og ruter som alle andre. Tesla oppdaterer bilene kontinuerlig uten å si ifra på forhånd. Da er det perioder hvor det kan være forskjeller mellom bilene. Du får uansett det du har bestilt, til den avtalte prisen, kanskje noe bedre om man er heldig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Noen som vet om performance nå kommer med standard understell nå? Går isåfall utifra at det er likt mellom long range og performance nå isåfall? Det er jo borte fra konfigurasjonen på tesla.

Ville jo tro at senking hadde noe for seg med tanke på den ekstra kraften.

JorEl

#35
Jeg har lyst på en Performance TM3 eller Y, når Sen en gang skal skiftes ut. Det eneste jeg ikke liker er/var at Perf. er lavere, og luftdempere kommer ikke før 2023. (Luftig-spøk :P)
Gjorde som deg, kommer fra E-golf og kjøpte Tesla uten prøvekjøring. E-golfen var min første elbil og jeg forstod at elmotor var best. "Tesla-pakken" er best. (Bil+ladenettverk+APP)
Edit: Akkurat nå hadde jeg foretrukket en Performance fra Kina, pga byggekvalitet. Og Performance med de gamle batteriene, som vel også er eneste valget.
Edit: Enig med matho :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

matho

Etter hva jeg har lest er bilene fra Kina å foretrekke framfor USA. Har 2022 LR fra Kina og ikke vært noe å klage på der


Sent from my iPhone using Tapatalk

førategangtesla

Sitat fra: JorEl på tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:23
Jeg har lyst på en Performance TM3 eller Y, når Sen en gang skal skiftes ut. Det eneste jeg ikke liker er/var at Perf. er lavere, og luftdempere kommer ikke før 2023. (Luftig-spøk :P)
Gjorde som deg, kommer fra E-golf og kjøpte Tesla uten prøvekjøring. E-golfen var min første elbil og jeg forstod at elmotor var best. "Tesla-pakken" er best. (Bil+ladenettverk+APP)
Edit: Akkurat nå hadde jeg foretrukket en Performance fra Kina, pga byggekvalitet. Og Performance med de gamle batteriene, som vel også er eneste valget.
Edit: Enig med matho :)

Jeg liker den lille senken selv om det kun er snakk om en cm, jeg blir liksom ikke helt klok på om performance kommer senket eller om den kommer med standard understell, har prøvd å få noe ut av tesla men ble fortalt at de ikke hadde hørt noe om det. Så jeg håper jo at det kan være en mulighet for at den kommer senket, men det er jo snakk om en cm så om den er litt høyere så er det nok ikke verdens undergang akkurat, man får vel litt mer komfort da, men på den andre siden så er/var den vel senket av en grunn og det avstiver jo bilen slik at den sitter litt bedre i svingene.

Noen som nylig har fått levering av model 3 performance fra shanghai i det siste her på forumet?

geear

Jøss. Er ikke lenger 3 Performance senket ift. LR? Det har de vel alltid vært før, men ser nå i konfiguratoren at høyden ikke endres når man endrer mellom de to. Det gjør det på Model Y...

førategangtesla

Sitat fra: geear på tirsdag 21. juni 2022, klokken 16:53
Jøss. Er ikke lenger 3 Performance senket ift. LR? Det har de vel alltid vært før, men ser nå i konfiguratoren at høyden ikke endres når man endrer mellom de to. Det gjør det på Model Y...

Jeg vet ikke, det er det jeg prøver å finne ut av. Jeg hadde jo håpet at den kommer senket. Synes det er litt rart å kjøre samme understell på bilene, det er tross alt en performance.

Så hadde håpet noen som har hatt en nylig levering kunne bekrefte eller avkrefte dette.

JorEl

Hva er forskjellen på en bil som er en cm lavere, eller en "senket bil" som fremdeles er kun en cm lavere?
Kan ikke huske at kun 40knok gav en Performance contra LongRange..(både Y og TM3)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

førategangtesla

Sitat fra: JorEl på onsdag 22. juni 2022, klokken 09:46
Hva er forskjellen på en bil som er en cm lavere, eller en "senket bil" som fremdeles er kun en cm lavere?
Kan ikke huske at kun 40knok gav en Performance contra LongRange..(både Y og TM3)

En cm lavere og senking er vel det samme, nå er ikke akkurat en cm allverdens, men nok til at det ble litt tøffere og stivere.
Synes kanskje med 20" som performance kommer med så blir det liksom litt stor åpning mellom dekk og hjulbue.

Men om det er en dealbreaker vet jeg ikke.

ToWalkOrDrive

#42
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:21
Sitat fra: JorEl på onsdag 22. juni 2022, klokken 09:46
Hva er forskjellen på en bil som er en cm lavere, eller en "senket bil" som fremdeles er kun en cm lavere?
Kan ikke huske at kun 40knok gav en Performance contra LongRange..(både Y og TM3)

En cm lavere og senking er vel det samme, nå er ikke akkurat en cm allverdens, men nok til at det ble litt tøffere og stivere.
Synes kanskje med 20" som performance kommer med så blir det liksom litt stor åpning mellom dekk og hjulbue.

Men om det er en dealbreaker vet jeg ikke.

Aner ikke hvordan den er, men hvis det skulle bli krise kan du jo kjøpe senkesett :-)
https://www.begood.no/products/senkefjaerer-hr-tesla-model-3?gclid=CjwKCAjw-8qVBhANEiwAfjXLrqlVqdptUEMxZIuLiU3rDnFiG4G7mtkaUU6TBohrPlsi2jnvznL5WRoC2FUQAvD_BwE

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=142850035

Dyrere høydejusterbare saker:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=230422130

https://www.nardocar.no/shop/kw-v3-coilovers-tesla-model-3-83138p.html
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. juni 2022, klokken 13:56
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:21
Sitat fra: JorEl på onsdag 22. juni 2022, klokken 09:46
Hva er forskjellen på en bil som er en cm lavere, eller en "senket bil" som fremdeles er kun en cm lavere?
Kan ikke huske at kun 40knok gav en Performance contra LongRange..(både Y og TM3)

En cm lavere og senking er vel det samme, nå er ikke akkurat en cm allverdens, men nok til at det ble litt tøffere og stivere.
Synes kanskje med 20" som performance kommer med så blir det liksom litt stor åpning mellom dekk og hjulbue.

Men om det er en dealbreaker vet jeg ikke.

Aner ikke hvordan den er, men hvis det skulle bli krise kan du jo kjøpe senkesett :-)
https://www.begood.no/products/senkefjaerer-hr-tesla-model-3?gclid=CjwKCAjw-8qVBhANEiwAfjXLrqlVqdptUEMxZIuLiU3rDnFiG4G7mtkaUU6TBohrPlsi2jnvznL5WRoC2FUQAvD_BwE

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=142850035

Dyrere høydejusterbare saker:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=230422130

https://www.nardocar.no/shop/kw-v3-coilovers-tesla-model-3-83138p.html

Det går jo ann, men blir fort litt for lavt også i tillegg til alt styret med jobben, så skal det foretas camberjustering og spissing og så skal det godkjennes. Skulle det blir et eller annet problem så sliter man vel fort med noe garanti/reklamasjon.

Så det var jo perfekt som det var/er? Det synes iallefall jeg.

Men selvfølgelig får man jo litt mer komfort med standard høyde, men jeg synes det passer seg med litt senk i denne performance pakken da, spesielt med tanke på litt mer aktiv kjøring på bane etc hvis det skulle være aktuelt.

ToWalkOrDrive

Jeg har aldri prøvd en Tesla Model 3 LR. Har kun kjørt TM3P. Skjønner poenget ditt. Jeg synes og den gode gamle Performance'n hadde passe bakkeklaring. Jeg synes imidlertid at det også på den var litt mye luft fra hjul til skjerm, sånn utseendemessig. Den er bare 1cm lavere enn LR. På Tesla Model Y er forskjellen mellom LR og P over dobbelt så stor (2-3cm).

Aner ikke hvor stort problem en kan få med spissing osv. Ser at senkesettene /coil overs'ene i hvert fall er TUV-godkjent. En annen ting er at Tesla sine standard fjører ikke er de mest påkostede. Er spesielt ille på TMY LR, som er mer stump enn TM3P faktisk. Hvis du går for noen skikkelige coil-overe så har du mulighet til å gjøre det enda mer gøy for banen, og senkingen på det minst senkede nivået er vel bare ca 25mm lavere enn LR (så 15mm lavere enn gammel P). Hvis du kjøper fra f.eks. Bilkomponenter så regner jeg med at de både kan montere og garantere. KW-v3 coilovers får veldig bra kritikk fra folk som har montert det. Jeg ville satt det opp mykt, sånn som i Teslamotorsclub-linken under. Da tror jeg du får det beste fra to verdener...både lavt og komfortabelt nok.

https://www.bilkomponenter.no/products/tesla-model-3-awd-kw-v3-coiloverkit

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/installed-kw-v3-coilovers.248739/

Tesla Model Y                         2021-

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA